"הווידוי הקטן שלי גרם לי לחוות את הלינץ' שעוברות מתלוננות"

אושרת קוטלר, הביאה את #MeToo לישראל בשידור חי. האנשים שעשו את 2017

אושרת קוטלר (צילום: איליה מלניקוב)
אושרת קוטלר (צילום: איליה מלניקוב)
28 בדצמבר 2017

 

אושרת קוטלר, מגישת חדשות

מגישת חדשות 10, בת 52

ביום חמישי, 2 בנובמבר, גוללה אושרת קוטלר בשידור חי, במהדורת חדשות עשר, את סיפור ההצעה המגונה שקיבלה מנשיא קשת אלכס גלעדי לפני 25 שנה. וכך, בקולה הרועד והתקיף, פרצה את סכר ה־MeToo והפכה את התנועה לחלק מחיינו.

"קמפיין MeToo הוא גל מסיבי מאוד וחשוב מאוד בשינוי תרבותי עמוק שעלינו לעבור, אבל הוא עדיין רק גל", היא אומרת. "לנשים מפורסמות בעמדות כוח, שמוגנות על ידי מקום עבודתן, קל יותר לחשוף את מה שעבר עליהן. עם זאת לאלפי נשים שלא זוכות להגנה משפטית צמודה יש עדיין בעיה קשה לתבוע את תוקפיהן ולהביא אותם לדין צדק. מערכת המשפט מערימה אינסוף קשיים בפני אישה שתובעת, החקירה הנגדית פולשנית ומשפילה. לא מעט פעמים נשים עוברות הפשטה נפשית ולעתים גם הפשטה פיזית בוטות כל כך בתוך כותלי בית המשפט, שהן מעדיפות שלא להתלונן. וזו רק בעיה אחת. יש עוד רבות.

>> לפרויקט המלא

עוד אנשים שעשו לנו את השנה:
נרי ליבנה
הנשים שהתלוננו נגד אלון קסטיאל
זאב דגני

"הווידוי האישי והקטן שלי השנה גרם לי לחוות על בשרי את הלינץ' החברתי שעדיין עוברות נשים שמעזות להתלונן – הטלת הספק באמינותן, האשמת האישה במצבה, הפיכתה למופקרת. כל זה עדיין קיים, וזו הבעיה העיקרית שלנו. לכל מי שחושב שהמצב היום שונה בתכלית, שמדובר בדור אחר, שהנושא כבר לא רלוונטי, שיתעורר! אם בחור צעיר מסוגל לעמוד מול בתי באמצע הרחוב, לשרוק ולהחמיא לה בקול על שדיה – אנחנו בבעיה".

מה לדעתך הצעד הבא במאבק בהטרדות מיניות?
"הדרך להתמודד עם הרפש הזה היא לחנך נשים לומר 'לא' בלי לפחד, אפילו לתת סטירה אם צריך. אפשר לומר לא, גם אם זה אומר לאבד את מקום עבודתך או להפסיד משרה נחשקת. היום, 25 שנה אחרי המקרה ההוא, יש בכל זאת סיכוי רב יותר שאישה תזכה לתמיכה מפני המטרידים במקום עבודתה. וגם אם לא, נא להילחם. עד שהנשים עצמן לא ישימו לכך סוף שום דבר לא באמת ישתנה. לשמחתי אנחנו בדרך".