לאפ דאנס במועדוני חשפנות נאסר, האם משהו השתנה בפועל?

ההנחיה החדשה של פרקליטות המדינה מהשבוע שעבר, לפיה לאפ דאנס עלול להיחשב במקרים מסוימים מעשה זנות, עוררה את התקשורת. זו מיהרה להכריז שאנחנו בפתחו של עידן חדש. בפועל מתברר ששום דבר לא השתנה והריקודים ממשיכים כסדרם

מועדון הפוסיקט (צילום: shutterstock)
מועדון הפוסיקט (צילום: shutterstock)
5 בספטמבר 2018

 

בשבוע שעבר התקשורת צהלה בעקבות תקנה חדשה של הפרקליטות וחגגה על הכותרת – מהיום אסור לקיים במועדוני חשפנות "לאפ דאנס". הפרקליטות הנחתה את המשטרה להרחיב את האכיפה נגד מועדוני החשפנות, כך שגם הריקוד על הברכיים ייחשב במקרים מסוימים ל"מעשה זנות" אף שמעשה כזה לא מוגדר בחוק. מה קורה בפועל לאחר הודעת הפרקליטות? "שום דבר לא השתנה. הכל כרגיל", קובע גורם בכיר במועדון הפוסיקט. גם כתב שלנו שנכח במקום באחד מלילות השבוע ציין בפנינו שהחשפניות, רובן ככולן, ביצעו לאפ דאנס כשהן בעירום חלקי.

>> הזונה שאתם מכירים: "עדיין לא סלחתי לעצמי. זה יקרה" 

לפי ההנחיה החדשה תינתן למשטרה האפשרות לפעול נגד המועדונים ובעליהם באמצעות צווי סגירה ואי חידוש רישיון עסק. "הרינו לעדכנכם כי הפעילות המתבצעת בעסקיכם, אשר הציבור נוהג לכנותה 'לאפ דאנס' ואשר ביטויה בחיכוך שנועד לגירוי/סיפוק מיני של החשפניות בבאי המקום, ברחבת המועדון וזאת כשהחשפניות בלבוש מינימלי/עירום חלקי וכש'הלקוח' יכול לגעת בהן, עולה כדי 'מעשי זנות'", נכתב במכתב שהוגש לכמה מועדונים בארץ. "למען הסר ספק, המשך פעילות זו בעסקכם יהווה עברה ועילה לנקיטת כל אמצעי שבדין ובכלל זה אמצעים מינהליים".

"הפרקליטות והמשטרה הזמינו כמה בעלי מועדונים והראו לנו סרטון שבו רואים לאפ דאנס ואמרו לנו: 'זה לא'", מתאר את הפגישה הגורם ממועדון הפוסיקט. "הדבר היחיד שהשתנה זה שהלקוחות לא יושבים עם רגליים פתוחות אלא עם רגליים סגורות, על הצד". לשאלה איך אפשר לאכוף את זה לא הייתה לו תשובה. "יש פה קבוצה של נשים שהדבר נוגד את המחשבות שלהן אז הן מפגינות נגד. ברור שהן עושות שלא בצדק, יש כאן סוג של כפייה, כמו כפייה דתית. זה לא יחזיק מעמד. אני מאמין שההחלטה תגיע לעליון ושם יוחלט – כן, כן, לא, לא".

"הדבר היחיד שהשתנה זה שהלקוחות לא יושבים עם רגליים פתוחות" (צילום: shuttertstock)
"הדבר היחיד שהשתנה זה שהלקוחות לא יושבים עם רגליים פתוחות" (צילום: shuttertstock)

כזכור לפני כשנה נשלל רישיון העסק של הפוסיקט בעקבות ממצאים שהראו שבחדרים  אחוריים של המועדון ניתנים שירותי מין בתשלום. הגורם מציין כי רישיון העסק היה קיים למעלה משש שנים טרם שלילתו, וכעת הרישיון מאושר על ידי כל הגורמים חוץ ממשטרת תל אביב. ההנחיה החדשה מגיעה בעקבות פסק דין שניתן על ידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב מיכל אגמון גונן לפני שנה. "עיריית רמת גן דרשה לסגור את מועדון הבורסה בעיר", אומרת חברת הכנסת ממרצ מיכל רוזין. "בעלי המועדון התנגדו והשופטת החליטה שברגע שיש בידור לצורך סיפוק מיני הוא אינו בידור. יש כאן ניצול, ביזוי והשפלת נשים". לעתירה זו מצטרפת, כאמור, החלטתו של פרקליט המדינה להגדיר מחדש את הלאפ דאנס. "הגיע הזמן שיפסיקו עם התרגילים ומשיכות הזמן. תל אביב צריכה להיות עיר נקייה ממועדוני חשפנות", אומרת חברת מועצת העיר גבי לסקי. "כמו שהצלחנו להפוך לעיר נקייה מכרטיסים שקוראים לשידול זנות, כך לחץ ציבורי יכול להשפיע גם על סגירת המועדונים. התשתית המשפטית קיימת".

"המטרה היא לגרות את הלקוח"

"30־25 ש"ח, זה המחיר ללאפ דאנס", אומרת שני נרדימון, קרימינולוגית שיקומית שעשתה תזה בנושא חשפנות כתת תרבות וראיינה עשרות חשפניות שעובדות במועדונים בתל אביב. "צריך להבין כמה לאפ דאנסים צריכה חשפנית לעשות בערב כדי שזה יהיה רווחי. מלא. המטרה, הן סיפרו לי, היא לגרות את הלקוח כדי שהוא ירצה לעבור לחדרים הפרטיים שעד היום, לפי העדויות, מתקיימים במועדונים מסוימים בתל אביב. הריטואל הוא לגרות אותו, שהוא לא יגמור, בעצם לקיים מעין 'סקס יבש'. המחירים מתחילים מ־ 300 ש"ח והיא חייבת להפריש חלק מהסכום לבעלי המועדון. מה שקורה בחדרים הפרטיים זה הכל – מריקוד פרטי ועד יחסי מין מלאים".

"המטרה היא שהוא לא יגמור וכך לפתות להמשיך הלאה" (צילום: shutterstock)
"המטרה היא שהוא לא יגמור וכך לפתות להמשיך הלאה" (צילום: shutterstock)

נרדימון ממשיכה לתאר את ההצצה לעולם החשפנות שקיבלה בעקבות אינספור שיחות שערכה עם נשים שעובדות בתחום. "לפי הממצאים שלי הרעיון לעבוד בזה מגיע ממגוון סיבות – פגיעה מינית בילדות, טראומות, צורך בכסף מהיר וגם ביטחון עצמי. לא מעט בנות מרגישות כוח וביטחון בגוף שלהן כשהן על הבמה. יש גם מקרים של 'חברה מביאה חברה'". נרדימון אומרת שברגע שנברא הרעיון, מגיעים לריאיון עבודה שבו מסבירים את התנאים ומתחילה העבודה. "יש כמה סוגים של חוזים שעליהם חותמת החשפנית עם הבעלים. יש חוזה שבכל יום היא חותמת על 150 ש"ח ליום כדי לעבוד במקום ויש כאלה שצריכות לשלם 5,000 ש"ח כסכום התחלתי. על כל רווח שהן עושות ביומיום הן מפרישות גם כן רווחים לבעלים. קשה מאוד להוכיח ולאכוף את המעשים האלה, אבל זה אפשרי".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה פועלת באופן גלוי וסמוי למיגור עברות זנות וסרסור ובכלל זה במועדוני חשפנות. משטרת ישראל הודיעה לכלל בעלי מועדוני החשפנות בעיר תל אביב על שינוי מדיניות האכיפה והזהירה בעל פה ובכתב כי תבצע אכיפה ביחס לפעילות המכונה 'לאפ דאנס'. בכלל זאת התקיימו בשבוע האחרון פגישות בין משטרת ישראל לבעלי מועדוני החשפנות בעיר. משטרת ישראל תמשיך לבצע אכיפה נחושה וממוקדת, בהתאם לשיקול דעתה המקצועית והמבצעית".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בתחומי סמכותה על פי החוק כנגד תופעות של ניצול נשים. בכל הנוגע לרישוי עסקים ידיה של העירייה כבולות, שכן אין לה כלים או סמכות להבחין בין סוגי מופעים שונים במועדונים ולאסור מופעי חשפנות. באשר לפוסיקט – לפני כשנה המשטרה סירבה להעניק רישיון לעסק. על סירוב זה תלויה ועומדת עתירה מינהלית שהוגשה בידי בעל העסק נגד המשטרה ולא נגד העירייה. בדיון האחרון ביולי 2018 נתן בית המשפט ארכה לבעל העסק ולמשטרה למצות את המגעים ביניהם ונקבע מועדון לדיון נוסף ב־13.9".