כיכר השוק ריקה: האם שוק רוטשילד-אלנבי ייסגר?

שנה בלבד מפתיחתו, ואחרי תקופה ארוכה של חוסר ודאות בקרב בעלי הדוכנים וטענות נגד חברת הניהול, הכריז היום בעלי שוק רוטשילד-אלנבי על פשיטת רגל. העסקים במקום מתקשים למצוא מקום לאופטמיות

עצוב לנו, שוק רוטשילד אלנבי. צילום:אנטולי מיכאלו
עצוב לנו, שוק רוטשילד אלנבי. צילום:אנטולי מיכאלו
26 בפברואר 2018

האם שוק רוטשילד-אלנבי עומד להיסגר? איש העסקים קובי טרייביטש, מייסד רשת טיב טעם ובעלי השוק, הגיש היום (שני) לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לפשיטת רגל באמצעות עו"ד איתן ארז. הבקשה הוגשה בעקבות חובות בסך 19 מיליון שקלים שנוצרו מקריסת מתחם האוכל שנפתח לפני כשנה בלבד.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
המסעדות ובתי האוכל השווים בשוק הכרמל
הבראנצ'ים הכי טובים מחוץ לתל אביב
תכינו לבד: קציצות דגים מושלמות של סנטה קתרינה

בתצהיר טוען טרייביטש כי שותפיו, שלומי גבאי ואריק אברמוביץ' והמנכ"ל שמינה, נועם מלניק, רקמו נגדו קנוניה יחד עם יגאל גיא צמח, מנכ"ל ברגרואין, חברת האחזקה של מגדל רוטשילד מאייר שבו פועל השוק. לדבריו, ארבעה חודשים מהפתיחה הפסיק גבאי להזרים את חלקו במימון, בניגוד להסכמים. "במהלך אוקטובר 2017 רקחו גבאי ואברמוביץ' קנוניה עם יגאל צמח להעביר לרשותו את השוק בנזיד עדשים (על אף שרק בציוד הושקעו כ – 12 מיליון שקלים שלא לדבר על שיווק ועוד) תוך שימוש במלניק כמנכ"ל שעושה בחברה כבתוך שלו, כנציגם של חברי הקנוניה", מתאר טרייביטש.

שוק רוטשילד אלנבי. צילום: אנטולי מיכאלו
שוק רוטשילד אלנבי. צילום: אנטולי מיכאלו

לאחר שהסביר את השתלשלות האירועים, הבהיר איש העסקים: "נקלעתי למצוקה קשה ואין לי כל אפשרות לשלם את חובותיי. אם ימשיכו נגדי הליכי ההוצאה לפועל, הרי שלנושים לא תצמח כל תועלת. בהתחשב במצבי הכלכלי ובהכנסותיי, אין בהם אף כדי לכסות את הפרשי ההצמדה והריבית של החובות ובוודאי שאין בהם כדי לקדם את נושיי במאומה".

זינוק לאתמול

שנה לפני פתיחת שוק אלנבי רוטשילד ורגע אחרי החתימה על החוזה עם קרן ליאת שניהלה את השוק הוזמנו בעלי הדוכנים לעתיד אל הקומה ה-42 להשקת הפרויקט. "אמרו לנו שאנחנו נמצאים בפנטהאוז שאמור להימכר למדונה ב-80 מיליון ש"ח, ולפי תחזית תנועת מבקרים אנחנו נמכור ל-500 איש מידי יום" נזכר ל', אחד הסוחרים בשוק. "קובי טרייביש ניגש לכל אחד מאתנו ואמר 'אתה עוד לא יודע את זה, אבל אתה איש עשיר. אתה תעשה פה 70,000 ש"ח בחודש ותשלח לי פרחים בכל יום שישי'" מוסיף ג', סוחר נוסף בשוק.

שוק רוטשילד אלנבי, היה לשוק הגאווה הראשון בעולם. צילום: גיא יחיאלי
שוק רוטשילד אלנבי, היה לשוק הגאווה הראשון בעולם. צילום: גיא יחיאלי

 

אלא שכיום – עוד בטרם ההודעה על פשיטת הרגל – מצבם של הסוחרים לוט בערפל. קרן ליאת השקעות שהשכירה את השטחים וניהלה את המקום נעלמה. כך מצאו עצמם הסוחרים נאלצים לנקות בעצמם את אזורי השוק המשותפים ולהפעיל מוסיקה מהדוכנים, שכן הרמקולים הושבתו. באזורי הישיבה שבין הדוכנים האור כובה, ואין עוד סיוע ביחסי ציבור משותפים. למעלה מעשרה עסקים בשוק נסגרו, חלקם בתי אוכל שהוכיחו את עצמם כמוצלחים כמו סניור צ'י, קופי האוס – בית הקפה הגדול שחלש על רוטשילד, המזללה היפנית המצוינת יאטאי, ועסקים נוספים. ג' ממשיך ומספר: "באמצע חודש נובמבר הודיעו לנו שהשוק נסגר, והמנכ"ל של החברה המנהלת את המגדל הציע לנו לחתום על חוזה שכירות חדש למשך חצי שנה מבלי להבטיח לנו מה קורה הלאה. החוזה שחתמנו במקור היה לשלוש שנים, כך שהבנו שיתכן שנאלץ לפנות לפני תום המועד של החוזה המקורי. זה הזוי, כי ההשקעה פה הייתה עצומה מתוך מחשבה שנעבוד לאורך שנים. אם לא די בזה, מאז פרסום הכתבות על סגירת השוק המכירות ירדו עוד יותר".

משיטוט בין הדוכנים הריקים בשעות הבוקר נראה שמבחינת הלקוחות, הפור כבר נפל. ב', בעל דוכן בשוק, נשמע לגמרי מיואש: "אני פשוט לא יודע איך כל זה יגמר. כרגע אני ממשיך למכור אוכל, אבל השקעתי פה את כל מה שאין לי. אם המקום יסגר, ההשקעה תרד לטימיון." ד', גם הוא בעל דוכן, שהקשיב לדברים מיהר להצטרף: "אנחנו מבינים שלמישהו נוח יותר שנעזוב בעצמנו, כי אם היו באמת רוצים לסגור את השוק, היו מנתקים לנו את החשמל ונועלים את הדלתות כך שלא נוכל להיכנס, אבל המטרה היא לגרום לשוק לגסוס".

סניור צ'י הוא רק אחד מהם. צילום: אנטולי מיכאלו
סניור צ'י הוא רק אחד מהם. צילום: אנטולי מיכאלו

פרקליטו של טרייביטש עו"ד איתן ארז מסר בתגובה: "צר למר טרייביטש שעקב סכסוך בין שותפים, החליט בנק הפועלים למנות כונס לשוק מבלי שהכונס אפילו תפס חזקה במקום. מר טריביטש בוחן בימים אלה הצעות עסקיות רבות המופנות אליו ובקרוב יצא לדרך חדשה בחסות הליך הכינוס הזמני".

פנינו לחברת ברגרואין לבקשת תגובה וזו תפורסם לכשתתקבל.