סינמה רהט: הכאב הגדול הוא הזדמנות לצמיחה ויצירה משותפת

מתוך סרטו של קאיד אבו לטיף, "חלום בדואי" (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע רהט)
מתוך סרטו של קאיד אבו לטיף, "חלום בדואי" (צילום: באדיבות פסטיבל הקולנוע רהט)

למרות המצב, בגלל המצב ולמען שינוי המצב, פסטיבל הקולנוע ברהט ייפתח בשבת הקרובה ובמשך שמונה ימים יסמל את השותפות הערבית-יהודית ואת הצורך להמשיך קדימה בסולידריות משותפת, כבוד הדדי, שכנות טובה וחיים משותפים. פואד אלזיאדנה מאמין שזה המפתח לתקווה וקורא לכם להצטרף

הכאב הגדול הוא הזדמנות לצמיחה ויצירה משותפת. ב-7 באוקטובר, החיים של כולנו התהפכו. המציאות הקשה של המלחמה, שהחלה בעקבות אותו יום נוראי, הורגשה בכל חלקי החברה הישראלית. במלחמה, החברה הבדואית בנגב ספגה את המכה הקשה ביותר שידעה מימיה, הן במספר האבדות והן במספר החטופים, וכל זה הוא עדות מובהקת לכך שבדואים לא יכולים להישאר שקופים. החברה הבדואית הוכיחה שהיא צריכה להיות חלק מהפתרון, ושהיא בטח לא הבעיה של החברה הישראלית.

>> ככה נראית התקווה: הכוח הנשי שמאחורי החמ"ל הערבי-יהודי ברהט

עם תחילת המלחמה, הוקם בהיכל התרבות ברהט החמ"ל היהודי-ערבי הראשון. החמ"ל הוקם על ידי הארגונים "האם ראית את האופק לאחרונה?", "איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי", "אלנשמיאת – מנהיגות נשים בכפרים הלא מוכרים", "כוכבי המדבר – לקידום מנהיגות בדואית צעירה", תוך תכלול והובלה של מתנ"ס רהט ותמיכה נרחבת של עיריית רהט ושותפים נוספים. החמ"ל המשותף הוא דוגמה חיה לפוטנציאל שיתוף הפעולה המופלא של יהודים וערבים יחד, והוא מראה שאנחנו יכולים לשרוד ולהצליח רק יחדיו.

החמ"ל היהודי-ערבי ברהט (צילום: בן כהן, האם ראית את האופק לאחרונה)
החמ"ל היהודי-ערבי ברהט (צילום: בן כהן, האם ראית את האופק לאחרונה)

בשנים האחרונות הפכה רהט למוקד עשייה תרבותית משמעותית מאוד, הנושאת בחיקה את הפוטנציאל האדיר של העיר הבדואית הגדולה בחברה הערבית כעוגן של עשייה תרבותית איכותית ומקורית. המודל שאנו מובילים בעיר, בשיתוף פעולה הדוק עם החברה למתנ"סים, יכול להיות אבן יסוד להפצת הבשורה הלאה לשאר חלקי הארץ.

למרות הקושי והכאב הרב, ביום שבת הקרוב (10.2) יפתח פסטיבל הקולנוע ברהט ויימשך שמונה ימים. בחרנו בקפידה סרטים שמתאימים לרוח התקופה ובסימן חיים משותפים, סרטים מהארץ ומחו"ל, רבים מהם מוקרנים לראשונה בישראל בהקרנת טרום בכורה בעיר רהט. הפסטיבל הוא המשך ישיר להקמת החמ"ל היהודי-ערבי בעיר מיד עם פרוץ המלחמה, והוא מסמל את השותפות הערבית-יהודית ואת הצורך להמשיך בסולידריות משותפת, כבוד הדדי, שכנות טובה וחיים משותפים.

ינעל את הפסטיבל: "מטפלות בעניינים", סרטו החדש של ג'וליאן רמבלדי (צילום: יחסי ציבור)
ינעל את הפסטיבל: "מטפלות בעניינים", סרטו החדש של ג'וליאן רמבלדי (צילום: יחסי ציבור)

בפסטיבל יוקרנו מגוון יצירות מרתקות, סרטים מישראל ומהעולם, סרטים דוקומנטריים מרתקים, סרטי מסע וסרטים לילדים. בין היתר תתקיים הקרנה לסרט המקומי "חלום בדואי" של קאיד אבו לטיף, וגם הקרנה חגיגית של הסרט "תמונת הניצחון" ואחריה פאנל בהשתתפות הבמאי אבי נשר והשחקנים עלא דקא ואמיר חורי, והקרנה של הסרט "האדם השלישי" של הבמאי עדי עדואן על שחקן הקולנוע והטלוויזיה מכרם ח'ורי ואחריה פאנל יוצרים בסימן חיים משותפים, ועוד.

עם עלא דקא ואמיר חורי. "תמונת הניצחון" (צילום: יחסי ציבור)
עם עלא דקא ואמיר חורי. "תמונת הניצחון" (צילום: יחסי ציבור)

בתקופה של מציאות מורכבת, כואבת וקשה, החמ"ל היהודי-ערבי והפסטיבל הם עדות חיה ליכולת שלנו לחיות יחד. עדות לשיתוף פעולה היהודי-ערבי-בדואי, לחיבור בינתרבותי, לשכנות טובה ולכך שבעת הקשה זו, ההדדיות והתמיכה המשותפת הן המפתח לתקווה, לעתיד טוב יותר ולשגשוג מחודש של הנגב המערבי.

>> פואד אלזיאדנה הוא מנכ"ל מרכז קהילתי רהט מבית החברה למתנסים
>>
פסטיבל הקולנוע רהט יתקיים בין התאריכים 17-10.2. פרטים, כרטיסים ותוכניה מלאה כאן בקליק אחד