מטאור יצר משבר בעולם המוזיקה: "נגמר תור הזהב של ההופעות בארץ"

ארבעה חודשים אחרי ההפקה השאפתנית של נרנג'ה, מתברר שאי התשלום לאמנים הוא רק חלק מהבעיה. בתעשיית המוזיקה טוענים כי ערן אריאלי הוציא לישראל שם רע בעולם, אז למה רובם עדיין מגינים עליו?

לנה דל ריי. צילום: Getty Images
לנה דל ריי. צילום: Getty Images
8 בינואר 2019

חברת ההפקות נרנג'ה הולכת ומסתבכת: ארבעה חודשים אחרי פסטיבל מטאור מתבררות השלכות ההפקה השאפתנית. עוד לפני ששקע האבק בקיבוץ להבות הבשן החל גל תלונות של אמנים שלא קיבלו תשלום, אך כעת מתברר כי החשש מפשיטת רגל הוא רק חלק מהתמונה הגדולה.

ההדים השליליים שיצר מטאור הביאו לחשש גדול ואמיתי מפני סירוב של להקות ואמנים בינלאומיים לבוא להופיע בישראל. לראייה, החורף לא יגיעו הנה אמנים משמעותיים וטרם יצאו הודעות על הופעות קיץ גדולות – דבר חריג ביותר לתקופה הזו בשנה. בתקופה החופפת אשתקד, לדוגמא, בקסטריט בויז, קייס צ'וייס, אזיליה בנקס ואליס אין צ'יינס כבר הכריזו שיגיעו לישראל (מאוחר יותר הצטרפו גם אוזי אוסבורן ורינגו סטאר).

גורם בתעשיית המוזיקה טען בפני Time Out כי תעשיית ההופעות נמצאת במשבר בעקבות כשלי הפסטיבל, ובשל התחזקות ה-BDS ייקח לענף שנתיים-שלוש להתאושש. מקור אחר הסביר כי ערן אריאלי, מנהל נרנג'ה הפקות, "שרף את עצמו" כשהחליט להילחם בלנה דל ריי (שביטלה את השתתפותה בפסטיבל) ובעיקר כשלא שילם לאמנים. "נרנג'ה מרחיק מאיתנו אמנים, הוא מוציא לנו שם רע. נגמר תור הזהב של ההופעות".

ערן אריאלי (צילום: איליה מלניקוב)
ערן אריאלי (צילום: איליה מלניקוב)

עוד כתבות מעניינות:
למה התקשורת לא דיברה על הכשלים בפסטיבל מטאור?
ליינאפ קואצ'לה 2019: צ'יילדיש גמבינו, אריאנה גרנדה ועוד
כמה טוב אתם מכירים את דיוויד בואי?

הפסטיבל, שהיה הראשון מסוגו בארץ, גילם בתוכו הבטחות רבות עם ליינאפ חלומי ומפואר. אך גל הביטולים, ובראשו דל ריי, פגע במכירת הכרטיסים והכניס את נרנג'ה לסחרור כלכלי. לפי מקור בתעשייה, גורם נוסף להפסדים הגדולים הוא העובדה שאריאלי שילם לאמנים הבינלאומיים סכומים גבוהים בהרבה מהמקובל בפסטיבלים אחרים בעולם, מתוך רצון להביאם לישראל – מה שככל הנראה ייקר את הכרטיסים. החשש הגדול של החברה כרגע הוא מצב של פשיטת רגל, ובימים אלה מקיים אריאלי פגישות עם משקיעים שיוכלו לתת לו גב כלכלי.

"ערן אריאלי אחראי למה שהיה בפסטיבל מטאור, אבל הוא לא היחיד", מחדד עמוס בוקובזה, מנכ"ל חברת ההגברה סינקופה שעבדה עם נרנג'ה על מטאור. "חברת הכרטיסים איוונטים הייתה צריכה לעצור את זה בזמן, אחרי כל הביטולים. אני מקווה שהוא ייצא מהמצב הזה – יש לו חזון אמנותי, אבל לא הוא זה שצריך להתעסק עם כספים".

הזעם בקרב האמנים הישראלים ועובדי הפסטיבל גדול. לדברי מספר מקורות המעורים בנושא, הרוב המוחלט של האמנים המקומיים עוד לא קיבל תשלום, ומיעוטם קיבל תשלום חלקי בלבד. חבר באחת הלהקות אישר את הדברים, וחבר בלהקה אחרת סיפר שנאלץ לשלם בעצמו לנגנים. אותם מקורות טוענים כי ברי סחרוף קיבל תשלום חלקי בזכות דרישה של חברת ההפקות המון ווליום, המייצגת אותו, לקבל מקדמה מראש. בהמון ווליום בחרו שלא להגיב. ככל הידוע, אף אמן לא החל בהליך משפטי נגד נרנג'ה למעט חברת ייצוג האמנים כספית, המייצגת את בלקן ביט בוקס ודודו טסה. בחברה אישרו שמתנהלים הליכים משפטיים בנושא. ככל הנראה, האמנים הבינלאומיים שקבלו על העיכוב בתשלום קיבלו בינתיים את הכסף על הופעתם. זמן קצר לאחר הפסטיבל פרסם די.ג'יי בריאן שימקוביץ', שמייצג את הזמר הגנאי Ata Kak, פוסטים שבהם טען כי הנהלת הפסטיבל לא שילמה להם את מלוא הסכום. הפוסטים הוסרו מאז, ואת תגובתו של שימקוביץ' לא ניתן היה להשיג.

המוזיקאים והזמרים שהופיעו במטאור אינם היחידים שמתוסכלים. לפי הערכות, נרנג'ה חייבת כארבעה מיליון שקלים למנהלי במות, ספקים, מאבטחים ועוד עובדים בפסטיבל. רועי שרמן, שניהל את במת מאדים (עליה הופיעו בין היתר רמי פורטיס והלהקות The Black Angels ו-Battles) החליט לאגד את התלונות ולפני כמה ימים פתח את קבוצת הפייסבוק "מטאור איפה הכסף???". "הקבוצה קיימת כי נרנג'ה לא שילמו לאנשים את המשכורת על שלושה ימים נוראיים של עבודה בתת תנאים, וערן אריאלי מאשים את ה-BDS במצב הזה", מסביר שרמן. "לנה דל ריי ביטלה שבועיים לפני הפסטיבל. אם כל כך הרבה ביטלו לו, למה הוא המשיך?".

פסטיבל מטאור, היום הראשון (צילום: אריאל עפרון)
פסטיבל מטאור, היום הראשון (צילום: אריאל עפרון)

רוצים להגן על ערן אריאלי

רוב האמנים שפנינו אליהם סירבו להתראיין ולדבר על החובות של נרנג'ה לאמנים. למעשה, הם מבקשים להגן על אריאלי מתוך הבנה ורגישות לקשיים אליהם הגיע, ומתוך תקווה שייצא מהם וישלם להם את חובו. הם לוקחים בחשבון שבעתיד יעבדו מולו שוב ונמנעים מלהתייחס למצבו בפומבי. די.ג'יי עופר טל (סקולמאסטר), שעבד לא מעט מול נרנג'ה, מרחיב: "מטאור לא היה מושלם, אבל לא היה משפיל. 99% מהאנשים שדיברתי איתם עברו שם חוויה חיובית, ועם כל הבטן המלאה שיש לחלק מהם, כולם ירצו לבוא להופיע בשנה הבאה".

פסטיבל מטאור ספג ביקורות קשות גם בזמן אמת, אך בשל מעמדו בתעשיית המוזיקה המקומית אריאלי זכה להנחות מקלות, לצד ההבנה שזו הייתה השנה הראשונה של הפסטיבל, עם כל חבלי הלידה הכרוכים בכך. הביקורות נעו סביב הציליות המעטות שהוקמו במקום, המחסור במים בשירותים ובמקלחות, צפיפות גדולה במתחם האוהלים, מחירי המזון והשתייה הגבוהים והעובדה שבאי הפסטיבל לא עודכנו בזמן אמת על להקות שביטלו, כך שהם לא ידעו מראש מה קורה על הבמות.

לפחות לפורטיס היה צל (צילום: אריאל עפרון)
לפחות לפורטיס היה צל (צילום: אריאל עפרון)

ביקורות נוספות הגיעו מכיוון האמנים הישראלים, שהתלוננו על ההפרדה ביניהם לבין מקביליהם הבינלאומיים ועל תנאים ירודים מאחורי הקלעים. תלונות אלו עוררו הדים ברשתות בחברתיות – הפוסט הזכור ביותר היה זה של אורי בראונר כנרות, חבר להקת בום פם, שהגדיר אז את הארגון מאחורי הקלעים כ"סוג של ביזיון". כנרות סירב להגיב לכתבה. בנרנג'ה התנצלו מאז על אותם כשלים.

עם כל הכוונות הטובות של נרנג'ה, מההתחלה הייתה שם בעיה קריטית – חוסר הניסיון בניהול פסטיבל ענק בפעם הראשונה היה תהומי. במבט מהצד זה נדמה כקפיצה שהיא הרבה מעבר לפופיק, היבריס של ההפקה. ככל שהוא היה מוצלח מבחינה מוזיקלית, מטאור היה כישלון מפואר מבחינה לוגיסטית ותפעולית.

אשמת ה-BDS?

אריאלי בנה את חברת ההפקות שלו במשך עשור תוך ייבוא של הופעות קטנות עד שצמח באופן אורגני והצליח להביא להקות גדולות, בהן אלט ג'יי וטיים אימפלה, שביססו את מעמדו כמי ששוחה בבריכה של המפיקים הגדולים באמת. את החותמת הגדולה מכולן הוא קיבל בזכות ההופעה המתוקשרת ביותר של 2017 – רדיוהד בפארק הירקון. משם הדרך לתכנון פסטיבל מטאור הייתה קצרה.

אריאלי עצמו, שסירב להתראיין באופן מסודר, ממשיך להתייחס לביטול של דל ריי ול-BDS כגורמים שהכניסו אותו למצב הכלכלי הקשה שהוא נמצא בו כעת. עם זאת, במחנה נרנג'ה מנסים לשדר עסקים כרגיל, תוך אופטימיות זהירה הנשענת על תרחיש שבו אכן יימצאו משקיעים שיוציאו אותם מהתסבוכת. אך גם אם נרנג'ה תגיע לאיזון כלכלי, לא בטוח שהיא תזכה לאמונם המחודש של המוזיקאים. זו שאלה שרק פסטיבל מטאור 2, שכרגע כלל לא נראה באופק, יוכל לענות עליה.

מנרנג'ה נמסר: "מכת ה-BDS שחווינו בשבוע שלפני הפסטיבל הובילה לביטולים פוליטיים של לנה דל ריי ועשרה אמנים נוספים וגרמה לביטולים של אלפי כרטיסים והפסדים קשים לחברה, שכרגע נמצאת בסכנת פשיטת רגל ועושה את כל המאמצים לגייס משקיעים כדי לקום על הרגליים ולחזור לפעול ולהביא את מיטב האמנים הבינלאומיים ואינשאללה את המהדורה הבאה של מטאור. אנחנו רוצים להודות לכולם על הסבלנות וההבנה בזמן שאנחנו עובדים על פתרון".