לירון עמרם סינתז את דיקנס והוציא את השיר הכי טוב שלו

שירו החדש של לירון עמרם, "לאן", הוא כנראה היפה ביותר שיצא בעברית בשנים האחרונות. ההשפעות המוזיקליות המגוונות עליו ניכרות בו היטב, וכעת נותר רק להפיץ את הבשורה ■ לורן נוימן האלמונית הוציאה את מה שנשמע כמו הלהיט שלנה דל ריי פספסה

לירון עמרם (צילום: יח"צ)
לירון עמרם (צילום: יח"צ)
11 בנובמבר 2018

הפרק הראשון ברומן ההיסטורי של צ'ארלס דיקנס, "בין שתי ערים", מתמצת הוויה שאינה תלוית זמן. הסיפור מיטלטל בין לונדון ופריז במאה ה-18, מתאר את השחיתות של בני מעמד האצולה בצרפת, יחסם הבזוי אל האיכרים ואת התקוממות המדוכאים על השלטון, שהופכים בעצמם למושחתים. הוא נפתח כך: "היה זה הטוב בזמנים, היה זה הרע בזמנים; היה זה עידן החוכמה, היה זה עידן הטיפשות; היה זה תור האמונה, היה זה תור הספקנות; היו אלה ימים של אור, היו אלה ימים אפלים; היה זה אביב התקווה, היה זה חורפו של ייאוש; הכל היה אפשרי, דבר לא היה אפשרי; גן עדן ציפה לכולנו, או היפוכו הגמור".

בשירו החדש של לירון עמרם, "לאן", הוא מסנתז את המילים של דיקנס, מתיך וממצק אותן כך שיהלמו את ההוויה הישראלית. "אלה ימים יפים, ימים אפלים; זה עידן החוכמה, וזה עידן ההבלים; הכל כמו אפשרי, גם כשכלום לא אפשרי; וכולנו הולכים לגן עדן, כולנו הולכים לשום מקום". "בין שתי ערים" יצא ב-1859. השיר של עמרם יצא בשבוע שעבר. "בקיצור", נכתב בפרק הראשון בספרו של דיקנס, "התקופה דמתה כל כך לזו הנוכחית".

עוד כתבות מעניינות:
רדיו הקצה מקים לתחייה את קול הקמפוס
עדי אולמנסקי מבינה פופ – וזה בדיוק מה שהורס לה 
איציק פצצתי עובד על חומר מקורי ומקווה שתאהבו

עמרם חב לדיקנס לא מעט, אבל גם דיקנס יכול להיות מבסוט בקברו – זה לא רק השיר הטוב ביותר שעמרם הוציא בקריירה שלו, זה גם השיר הטוב ביותר שיצא השנה בעברית. אולי אפילו בשנים האחרונות. עמרם עוסק בנושאים שהם בסיס הרוח האנושית, ייאוש ותקווה, ולא רק הרפרנס הספרותי מאפשר לו לעשות את זה, אלא גם ההשפעות המוזיקליות. מלודית, השיר נשמע כאילו יצא מארכיון הקלטות של אלג'יר – אפשר כמעט לשמוע את גבריאל בלחסן מכוונן את עמרם בבתים ואת אביב גדג' מנחה אותו לתנופה בפיזמון. יש שם גם מהלכים שמזכירים את התעוזה הטיפקסית של קובי אוז, את הרוקנרול היצרי של ברי סחרוף והאינטונציה שהביא מבית, מאביו, אהרן עמרם. לבו של עמרם הבן במזרח, במערב ובכל מקום – זה כבר ידוע לכל מי שעוקב אחריו בעשור האחרון, וזה לא הולך להשתנות, אלא רק לקבל צורה שלמה יותר.

בשנתיים האחרונות הוכתר עמרם בתארים שונים ("תגלית השנה" וכיוצ"ב) והוציא את הלהיט "חלום ישן" (שעומד על יותר ממיליון צפיות ביוטיוב). בגלל ההישגים האלה אפשר היה לחשוב ש"לאן" – שיש לו גם קליפ מצוין – יעבור בשבוע אחד את מחסום ה-5,000 צפיות, אלא שכרגע הוא עומד על 2,482 צפיות בלבד. עמרם הוא מסוג האמנים שמלאכתם אינה נגמרת, בעיקר כי אין להם תקדים. הם לא "מתגלים" וזהו. הטבעיות שבה המונים נוהרים אל הפופ לא תקפה למוזיקה שלו. העובדה ש"לאן" הוא לא "חלום ישן", אין לו את הגרוב הקל והמרים – להיפך, הוא אטי ושוקע כמו אבן במצולות – מקשה עוד יותר על הפצת הבשורה.

אבל לפחות כרגע נראה שהקושי להגיע אל אנשים הוא פתיר. עם שירים כמו "לאן", עמרם עוד יוכל ליהנות מהיוקרה שמלווה את גיבוריו. עם שירים כמו "לאן", אפשר להאמין שהתקווה מתגברת על הייאוש. זה ללא ספק תור האמונה ולא תור הספקנות.

לירון עמרם (צילום: גוני ריסקין)
לירון עמרם (צילום: גוני ריסקין)

לורן נוימן – Battle War

כמעט ואין מידע על לורן נוימן ברשת, ואולי עדיף ככה. כל מידע שיתווסף ל"Battle War", השיר הראשון שלה שיצא בשבוע שעבר, יהיה שולי ביחס למוזיקה. השנה היא 1964 או 1971 או 2018 ותומר ישעיהו מלחין ומפיק את המילים של נוימן. יחד הם מוציאים שיר פולק ישראלי שנשמע כמו השיר הטוב ביותר שלנה דל ריי לא הוציאה השנה. הפופ האקוסטי של שנות ה-60 וה-70, שקשר בין אגדות כמו קוני פרנסיס, ושתי בניאן, ננסי סינטרה וג'וני מיטשל, מעולם לא נשמע טוב יותר בהוצאה ישראלית. זה אומר הרבה על ישעיהו כמפיק, וגם לא מעט על נוימן האלמונית.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד