רגב: אם לא היינו לפני בחירות הייתי מבטלת את קרנות הקולנוע

הוועדה לבחינת התנהלות קרנות הקולנוע הגישה את המלצותיה הסופיות, בהן החלפת הקרנות בגוף ממשלתי. רגב: "קבוצות שלמות הודרו מהמועדון הסגור של הקולנוע הישראלי"

מירי רגב במשכן הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
מירי רגב במשכן הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
9 ביולי 2018

הוועדה לבחינת התנהלות קרנות הקולנוע, שהקימה שרת התרבות מירי רגב, הגישה היום (שני) את המלצותיה הסופיות. את ההמלצה המרכזית והקריטית ביותר, לפיה יש להחליף את הקרנות במכון קולנוע ישראלי שירכז את חלוקת המימון הציבורי, השרה דחתה. "אם לא היינו שנה לסיום הקדנציה של הממשלה, הייתי מבטלת את קרנות הקולנוע", אמרה רגב, "אך מכיוון שכך, נלך על תיקון מבחני התמיכה לתיקון העיוות הקיים והקמת מאגר לקטורים מדינתי".

השינויים שהציגה השרה במסיבת העיתונאים עשויים להיטיב עם מפיקים פרטיים שייהנו לראשונה מתמיכה ממשלתית. הם עשויים לעודד גם יוצרות, לצד יוצרים מההתנחלויות וצעירים, שייהנו מתהליך שקוף יותר. ומי יפסידו? מנהלי הקרנות והיוצרים הוותיקים, שעד עכשיו נהנו מביטחון יחסי.

אחת ההמלצות שהעבירה הוועדה נוגעת למנגנון הלקטורה (נציגי הקרנות הממליצים על תמיכה בסרטים) – וצפויה לעלות היום לקריאה ראשונה במסגרת תיקון חוק הקולנוע. הוועדה המליצה לשנות את המנגנון מיסודו ולהעבירו תחת ניהול משרד התרבות. בנוסף, בניגוד למצב הקיים, חבריו לא יהיו בהכרח בעלי ניסיון בתחום הקולנוע – זאת כדי להרחיב את המגוון האנושי ולמנוע את תופעת הקליקות של יוצרים המעניקים תמיכות האחד לשני. מעל מערך הלקטורים תוצב ועדה שתעריך אם הסרטים שנבחרו לקבלת תמיכה צפויים להיות מופקים בהצלחה בהמשך. רגב ציינה כי 70 אחוז מהלקטורים יגיעו מהמאגר המדיני: "הלקטור הוא הציבור, הוא הקובע, זו חכמת ההמונים וטעם הציבור".

מירי רגב במסיבת העיתונאים, היום (צילום: עידוא דגן)
מירי רגב במסיבת העיתונאים, היום (צילום: עידוא דגן)

עוד כתבות מעניינות:
רגב שוב נטפלת לסרט שלא ראתה, והאוצר פתח בבדיקה נגדו
מירי רגב מוציאה את המיץ לקולנוע הישראלי
בחנו את עצמכם: האם מירי רגב אמרה את זה או לא?

הוועדה המליצה גם להגביל את כהונת מנהלי קרנות הקולנוע ל-8 שנים, כמענה לכשל שהמשרד זיהה בסטגנציה הניהולית של הקרנות. רגב אמרה עוד: "היה כאן במשך שנים קשר שתיקה וקבוצות שלמות הודרו מהמועדון הסגור של הקולנוע הישראלי. הרפורמה בקולנוע מצטרפת למאמץ שהתחלתי ב-2016 לגיוון והנגשת התרבות, לקבוצות ואזורים גיאוגרפיים הכוללים את יהודה ושומרון, קבוצות כמו ערבי ישראל וכו'. בעוד שלושה חודשים אגיש תכנית כוללת לשינוי פני התרבות – "מפת התרבות 2020".

לבסוף, הכריזה השרה כי תוקם קרן ציבורית חדשה לעידוד קולנוע ישראלי, לצד מסלול ערעורים על מתן תמיכות של הקרנות. היא ציינה כי עד היום רק 17 אחוז מהיוצרים שזכו לתמיכה הגיעו מהפריפריה, והוסיפה כי קרן שבה יהיו יותר מ-40 אחוז נשים תזכה לתמיכה נוספת.

ההמלצה המרכזית, אותה השרה דחתה, דומה למנגונים הפועלים במערב אירופה: מכון הקולנוע החדש היה פועל תחת הנהלה ציבורית שבה יהיה ייצוג לקבוצות שונות בחברה הישראלית, על פי גודלן היחסי. על פי ההמלצה, לאחר ביצוע השינויים בחוק תקציב המכון החדש היה צפוי לגדול מ-80 מיליון שקל ל-120 מיליון שקל. לפי ההמלצה, למכון תהיה גם מחלקת חוץ שתטפל בקו פרודוקציות עם הפקות בינלאומיות ותמיכות המגיעות מקרנות חיצוניות.

"הקמת תאגיד קולנוע היא מסע שעשוי לארוך כעשר שנים, כפי שקרה במקרה של ווינגייט", הסבירה השרה. "אני לא מתכננת לחכות זמן רב כל כך לחולל את השינוי בענף הקולנוע, ולא מתכננת להיות שרת התרבות עוד עשר שנים, אך השינויים המוצעים הם משמעותיים ומבניים וצפויים לחולל את השינוי המבוקש לפתיחת שוק הקולנוע".

רגב הקימה את הוועדה בדצמבר 2016, לדבריה בעקבות טענות על אופיים של הסרטים הנתמכים על ידי הקרנות, שאינם משקפים דיו את המגוון של היוצרים בחברה הישראלית – לרבות ימנים, מזרחים ודתיים – כמו גם טענות על שקיפות עבודת הקרנות, הקליקה הסגורה ועוד. בראש הוועדה עומדת גלית והבה שאשו, ראשת מנהל התרבות במשרד התרבות.

אתמול אושרו תיקונים לחוק הקולנוע בוועדת השרים לחקיקה, בעקבות המלצות הוועדה, והיום התיקונים צפויים לעלות לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. "אין שום דבר בהצעה שתובא היום לכנסת כדי להצדיק את הטענות לשליטה בתכנים, היועמ"ש לא היה מאשר זאת, האמינו לי", אמרה היום השרה. בנוגע לטענות לקשר בין החוק לעניין ה"נאמנות בתרבות", השיבה רגב: "לשם כך ישנו חוק הנכבה על חמשת סעיפיו. זה לא סוד שאני במאבק מתמשך עם שר האוצר בנוגע לבדיקת סרטים ומוצרי תרבות אחרים, אך שר האוצר לא נעתר וחבל. אפילו מנכ"ל משרדו מצהיר שלחוק הנכבה אין מספיק שיניים".

בין התיקונים שהועלו על השולחן: הקמת מסלול עוקף קרנות למימון סרטים מסחריים שהצליחו בקופות אך לא זכו לתמיכת הקרנות, והקמת מאגר לקטורה תחת משרד התרבות, ממנו יחויבו הקרנות לאייש את הלקטורים שלהם.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד