רגב שוב נטפלת לסרט שלא ראתה, והאוצר פתח בבדיקה נגדו

שרת התרבות פנתה לאוצר בעקבות טענות פורום המשפחות השכולות, לפיהן "נולד בדיר יאסין", המועמד לפרס אופיר, עבר על חוק הנכבה. בניגוד לטענותיה, משרדה תומך בסרט

מירי רגב. צילום: בן קלמר
מירי רגב. צילום: בן קלמר
26 ביוני 2018

שרת התרבות מירי רגב פנתה למשרד האוצר בבקשה לבדוק אם הסרט "נולד בדיר יאסין", המועמד לפרס אופיר, מבזה את צה"ל ותומך בפלסטינים – על אף שלא צפתה בו בעצמה. במשרד האוצר אישרו אתמול (שני) ל-Time Out כי נפתח הליך בדיקה שיברר אם הסרט עבר על חוק הנכבה.

פנייתה של רגב לאוצר הגיעה בעקבות בקשת פורום המשפחות השכולות, שהעלה בפניה טענות נגד הסרט. במכתב התשובה שלה, שהגיע למערכת Time Out, הדגישה רגב: "הסרט 'נולד בדיר יאסין' אינו נתמך על ידי הקרנות שמשרדי מתקצב, אולם העובדה שהאקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה החליטה להציב אותו כמועמד לפרס אופיר היא תעודת עניות לשר האוצר, אשר בידיו הסמכות הבלעדית למנוע או לגרוע תמיכה".

מתוך "נולד בדיר יאסין"
מתוך "נולד בדיר יאסין"

עוד כתבות מעניינות:
הרב הראשי לירושלים לוחץ על רגב לוותר על האירוויזיון
מירי רגב מוציאה את המיץ לקולנוע הישראלי
שרת התרבות מאיימת לפגוע בתקציבי תעשיית הקולנוע

בדיקה שערכנו מפריכה את טענת השרה: הסרט דווקא כן נתמך על ידי משרד התרבות והספורט במסגרת פרויקט "תרבות לפריפריה", שמטרתו לסבסד ולהפיץ פעילויות תרבות בכמה ענפים ברחבי המדינה. המשרד פנה מיוזמתו אל היוצרים לפני כשנה כדי לצרף את הסרט בפרויקט.

גם טענות השרה נגד האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה, האחראית על טקס פרסי אופיר, נמצאו תלושות מהמציאות. מוש דנון, העומד בראשה, ביקש להבהיר כי "האקדמיה לקולנוע אינה מתערבת בתכני הסרטים המתמודדים בתחרות. תוכן הסרט אינו מהווה קריטריון לקבלה או אי קבלה של הסרט לתחרות".

רגב הוסיפה במכתבה לפורום המשפחות כי פנתה "שוב ושוב לשר האוצר בסוגיות אלה של שימוש נלוז בבמה הציבורית כדי 'לקדש' את 'סיפורי אלף לילה ולילה' הפרו פלסטינים, המבזים לכאורה את צה"ל והמוציאים את דיבת הארץ רעה. כך נטען בתלונות על ידי מי שצפו בסרט 'נולד בדיר יאסין'". שרת התרבות הוסיפה כי היא מצטרפת לבקשה להפסיק תמיכה מהקופה הציבורית, "בין בפרסים ובין בכל דרך אחרת, במופעים, בסרטים או באירועים כאלה ואחרים, המאמצים נרטיב פרו פלסטיני".

ובכל זאת, מה קורה בסרט?

פרשת הטבח בדיר יאסין שימשה במשך שנים רבות את התעמולה הערבית ואת מתנגדי מדינת ישראל, ומהווה את גרעין הנרטיב הפלסטיני. שלל העדויות לכאן ולכאן הפכו את הפרשה גם לפצע בהיסטוריה הציונית שטרם הגליד. נטע שושני, במאית "נולד בדיר יאסין", אומרת: "מי שרואה את הסרט מבין מה קרה שם: בדיר יאסין נהרגו 110 אנשים, מרביתם חפים מפשע – נשים וילדים שפוצצו עליהם את בתיהם ובחלקם ביצעו חיסולים לאחר הקרב. הדברים נאמרים על ידי הלוחמים שכבשו את הכפר. כמובן שזה נתון לפרשנות ותלוי בעיני המתבונן. אני מודעת לכך שישנם אנשים שיצפו בסרט ויתעצבנו. אני לא יודעת אם זה עובר על חוק הנכבה, אבל בעיני זה חוק מטופש".

יוצרות הסרט, שושני ותמרה ארדה, קשרו בין הסיפור ההיסטורי המוצג באמצעות עדויות לכאן ולכאן, לבין סיפורה של תשושת נפש שהייתה מאושפזת בבית חולים כפר שאול שהוקם על חורבות דיר יאסין. ייתכן שהיוצרים ניסו לייצר עלילה מיסטית לפיה רוחות הנרצחים אוחזות במאושפזים, כדברי הגיבור: "נשארה פה רציפות טרגית (…) קורבנות יצאו מכאן וקורבנות נכנסו לכאן". זאת, כמובן, בחירה אמנותית לגיטימית ולא עבירה על החוק.

הסרט חף לחלוטין מעדויות של פלסטינים. המרואיינים שכן מופיעים בו הם, בין היתר, מפקד המבצע הגאה, לוחמי מחתרות (שבהמשך צילומי הסרט קבלו פקודה גורפת לא להתראיין) ומי שהיו שתולים של ההגנה במבצע, בהם אל"מ מאיר פעיל ז"ל עתיר הזכויות.

מתוך "נולד בדיר יאסין"
מתוך "נולד בדיר יאסין"

בסרט אין תיעוד ויזואלי של הטבח בגלל הצנזורה, וגם העתירה שהוגשה לבג"צ בנושא נדחתה; כבר יותר מ-60 שנה שחל איפול על הצילומים (המזעזעים, לדברי השופטים בעתירה) המצויים בגנזך המדינה.

צפייה בסרט יוצרת את הרושם כי היוצרים השתדלו לאזן בין הנרטיבים, או לפחות לתת ייצוג לכמה נקודות מבט על האירועים. גם הביקורות עליו לא היו חד משמעיות בהקשר הפוליטי, מה שמראה כי "נולד בדיר יאסין" הוא הזדמנות לשחרור מבוקר של לחץ מהמוגלה הזאת בהיסטוריה הצבאית של ישראל.

מתוך "נולד בדיר יאסין"
מתוך "נולד בדיר יאסין"

כזכור, רק לפני כארבעה חודשים יצאה השרה רגב נגד הסרט "פוקסטרוט", זוכה פרס אופיר. בעקבות כך נסוגה שגרירות ישראל בצרפת מתמיכתה בפסטיבל סרטים ישראלים בפריז שבחר לפתוח את הפסטיבל עם הסרט. רגב ממשיכה להילחם במבנה הנוכחי של תעשיית הקולנוע הישראלית, הרכב הלקטורה בקרנות ובמועצת הקולנוע שליד משרד התרבות. מאבקה בתכנים פוסט ציונים ממשיך לעורר גלים, ו"נולד בדיר יאסין" הוא רק עוד קרב.

לפי חוק הנכבה, שר האוצר יכול להטיל קנסות על מוסדות או יחידים המסיתים לאלימות, גזענות וטרור, מציינים את יום העצמאות כיום אבל, שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, או משחיתים או מבזים את סמל המדינה או הדגל. צפייה בסרט לא מצביעה על עבירה על אף אחד מסעיפי החוק.

הסרט הופק בסיוע ערוץ 8 הוט, רותם פארן ומועצת הפיס לאמנות ותרבות, הוקרן במסגרת התחרות הדוקומנטרית הישראלית בפסטיבל ירושלים בקיץ שעבר – שם עבר מתחת לרדאר של השרה וזכה לציון לשבח, וגם הוקרן בפריז ובמסגרות בינלאומיות אחרות.

מתוך "נולד בדיר יאסין"
מתוך "נולד בדיר יאסין"

שי שמאי גליק, מנכ"ל "בצלמו" שמלווה את מאבק המשפחות השכולות, מסר: "אני מברך על מכתב השרה ותמיכתה במאבק המשותף. לא יתכן ששר האוצר יברח מתפקידו ויסרב שוב ושוב להפעיל את סמכויותיו לשלול מימון ממקומות שמארחים אירועים המביעים תמיכה באלימות או בטרור או אירועים המציינים את נרטיב הנכבה השקרי. אני קורא לשר האוצר להתעשת ולפעול בהתאם לסמכותו בחוק".

ממשרד התרבות והספורט, בשם השרה רגב, טרם נתקבלה תגובה.

"נולד בדיר יאסין" ישודר ב-HOT 8 בשבת (30.7) בשעה 21:00

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד