צדף צדף תרדוף: כך תחגגו את פסטיבל האויסטרים השנתי

האויסטר פסט של ניו אורלינס מגיע בסופ"ש הקרוב לפרנץ' 57, עם שלל מנות אויסטר מענגות במיוחד. וגם: 3 מקומות לזלול בהם אויסטרים בלי קשר לפסטיבל

אויסטרים (תמונה: shutterstock)
אויסטרים (תמונה: shutterstock)
29 ביוני 2016

מדי שנה נערך בניו אורלינס בסוף מאי האויסטר פסט. המוני בליינים באים לפתוח את חופשת הקיץ בשאיבה ובשליקה של צדפות שנשלו מהאוקיינוס ומוגשות במיטב המסעדות והברים בעיר. הצדפות האפורות נערמות על שברי קרח ומוגשות לצד לימון וטבסקו. במסעדות בארץ אפשר להשיג אויסטרים, אבל הם לעולם לא משמשים חלק מרכזי בתפריט. בכל זאת מדובר בצדפות שבמיטבן הן נאכלות חיות, קרירות, חלקלקות ורוטטות. שיא העונה של הצדפות הוא החורף, כשמי האוקיינוסים קרים. חובבי האויסטרים בניו יורק נוטים להתייחס אליהם כמו ליין ולתהות איפה גדלו: אלה שליד הסלעים אגוזיות בטעמם, ואלו שבסביבת אצות בטעמי ים. אם להוסיף לכך את העובדה שהן עשירות באבץ ובחומצות אמינו מיוחדות שנחשבות לאפרודיזיאק, אפשר להבין למה כשיוצאים לבר צדפות לאכול, ברור לאן ממשיכים משם.

לארץ מגיעות הצדפות בטיסות ישירות מצרפת, ומשם למסעדות המוכרות היטב לשוחרי האויסטרים. בדרך כלל מדובר במספר מצומצם של תת זן, בעיקר פין דה קלר וג'ילרדו. הניסיון של קבוצת גוצ'ה לפתוח בר אויסטרים בקיץ הקודם הוכיח את עצמו כמקדים את זמנו. הישראלים מעדיפים בנות בת מצווש קופצות מצדפה מאשר לשלוק צדפה בעצמם. מי שבכל זאת מתכוון לחגוג את פסטיבל האויסטרים הניו אורלינסי הם פרנץ' 57, שיגישו בסוף השבוע הזה מגוון מנות אויסטרים מסורתיות וקוקטיילים תואמים.

מכיוון שהאמריקאים לא מסתפקים בגמיעה של הצדפות הטריות ונוהגים (באופן שהצרפתים רואים בו לא פחות משערורייה) לאפות ולבשל את הצדפות, בפרנץ' זוממים להגיש גם מנות שכאלה: Rockefeller Oyster – אויסטרים אפויים עם חמאת תרד, טרגון, תימין וסלרי; Bienville Oyster – אויסטרים אפויים עם בייקון, שרימפס ושרי יבש; Fried Oysters – אויסטרים מטוגנים בטמפורה עם איולי פפריקה ופטרוזיליה חריף – ולטבעונים יגישו פטריות אויסטרים (או בשמן העברי: פטריות ירדן) מטוגנות, עם עגבניות ירוקות מטוגנות ורוטב רמולד על בסיס חלב סויה (אויסטר על קרח: 20־23 ש"ח ליחידה, אויסטר אפוי/מטוגן: 25־30 ש"ח ליחידה; 47־55 ש"ח לקוקטייל).

אויסטר פסט, פרנץ' 57

שלל צורות הכנה. אויסטר בפרנץ' 57
שלל צורות הכנה. אויסטר בפרנץ' 57

לא רק בפסטיבל: 3 מקומות לזלול בהם אויסטרים

1. טאיזו

ברביעי: אויסטר מטוגן בקערת אייסברג, אטריות אורז ומטבל בסגנון תאילנדי (36 ש"ח). בחמישי־שישי: אויסטר גריל, אטריות זכוכית, סויה, צ'ילי, ג'ינג'ר ושום (34 ש"ח).

לטאיזו

2. הבסטה

שישה־שבעה סוגי אויסטרים המוגשים על קרח. בקיץ תמצאו לפחות סוג אחד בימי חול ושני סוגים בסופי שבוע (19־38 ש"ח).

לבסטה

3. פישופ

אויסטרים על קרח (30 ש"ח).

לפישופ