היפסטר, מה הוא שותה? 16 יינות מומלצים לליל הסדר

זולים וטובים, מיוחדים ולא שגרתיים וכאלה שיעשו רושם - יינות ישראליים לערב החג לכל כיס ולכל אישיות

ארבע כוסות. צילום: שאטרסטוק
ארבע כוסות. צילום: שאטרסטוק
21 במרץ 2018

איזה יין הכי יתאים לכם לחג? תלוי אם אתם תפרנים, הרפתקנים, היפסטרים או פשוט רוצים לעשות רושם: אמרו לנו מי אתם ונאמר לכם איזה יין לקנות

לתפרנים

לידיעת אלה שהיו בפריז/ רומא/ לונדון (מחקו את המיותר) ושתו "יין נהדר באירו וחצי", כמו שהם אוהבים לכתוב בטוקבקים. גם בישראל אפשר לשתות יין ממש טוב בלי להוציא מאות שקלים לבקבוק. אם אתם רוצים לחסוך או סתם מתכננים לשתות המון, כדאי שתשימו לב ליינות המשתלמים הללו.

בנימינה, המושבה, גוורצטרמינר 2017
המושבה היא סדרה של שישה יינות זניים שהושקה רגע לפני החג. המתיקות של היין הלבן החצי יבש בסדרה מחפה על העייפות היחסית של הפרי, החמיצות נעימה ואחוז האלכוהול נמוך כמו המחיר. משקה מאוזן, נקי וידידותי שגם מי שאף פעם לא הסתדר עם יין, ייאלץ להודות שהוא פשוט טעים. 25 ש"ח. 

גוורצטרמינר המושבה. בנימינה
גוורצטרמינר המושבה. בנימינה

רמת הגולן, הר חרמון לבן 2016
הוא נראה ועולה כמו יין לא מחייב, אבל מדובר באחד היינות הכי רציניים ברמת המחיר הזו: בלנד של זנים לבנים – ויונייה, סוביניון בלאן, סמיון ושרדונה מצפון רמת הגולן – שמציע ריחות רעננים של הדרים, פירות לבנים וכתומים ופרחים, מבנה מוצק וסיומת יבשה. 35 ש"ח.

הר חרמון לבן. צילום: חגית גורן
הר חרמון לבן. צילום: חגית גורן

נטופה, כרם 2017
נטופה הוא יקב צעיר שלא מקצר תהליכים באמצעות מניפולציות בכרם וביקב. זאת כנראה הסיבה לכך שלפעמים מצליח לו ולפעמים קצת פחות. ליין – בלנד של סירה וטוריגה נסיונל שהתיישן שישה חודשים בחביות – יש ריחות מאופקים של פירות שחורים בשלים, פרחים, אדמה ושוקולד ומרקם נעים שמכניסים אותו בקלות לרשימת ההצלחות של היקב. 35 ש"ח. 

כרם, נטופה
כרם, נטופה

רקנאטי, יונתן אדום 2017
מהשילוב בין הקברנה סוביניון הקשוח לשיראז המפנק נוצרו כמה מהיינות הישראליים הכי מרשימים שיש. יונתן אדום מודע למגבלות שלו, אינו מנסה להתחרות בהם ולהרשים בכל הכוח ולכן הוא כזה מקסים. יין רך ועשיר עם ריחות של פרי אדום, פרי שחור ופרחים וחמיצות טובה שיעשה עבודה טובה מאוד על כל שולחן. 39 ש"ח.

יונתן אדום, רקנאטי. צילום: עומרי מירון
יונתן אדום, רקנאטי. צילום: עומרי מירון

מה תביאו מתנה? ספרי הבישול החדשים לחג 

איפה קונים חמץ בפסח? המאפיות שימכרו לכם לחם בחול המועד

להיפסטרים

הזרם המרכזי של היין הישראלי מציע הרבה יינות טובים ואפילו טובים מאוד, רק שהדברים המעניינים באמת – יינות אישיים, טכניקות לא שגרתיות ותפיסות קיצוניות – נמצאים, כמו תמיד, בשוליים. אם אתם רוצים להשקיע ביין שגם יוציא אתכם מבינים וגם יהיה טעים לכולם, הרשימה הזאת היא בשבילכם.

כרם שבו, שנין בלאן 2015
שנין בלאן, מהזנים הלבנים הכי ורסטיליים בעולם, הפך בידיים הטובות של גבי סדן, מהיצרנים האישיים הכי מעניינים בישראל, ליופי של יין. יש  לו ריחות מורכבים של פירות לבנים וירוקים, תבלינים ומינרלים, מרקם חלקלק ומבנה מוצק שנתמך בחמיצות נעימה ומרירות קלה ומלאת חיים. 90 ש"ח. 

ספרה, White Signature 2016
בלנד של סמיון ושרדונה מעמק האלה שהתיישן 11 חודשים בחביות. במפגש שלו עם האף עולים ריחות מאופקים של אגוזים, דבש, פירות ומינרלים, המרקם מוצק, החמיצות והטעמים מדויקים, והסיומת הארוכה סוגרת את המעגל עם נגיעה קלילה. אחד הלבנים הישראליים הכי מרשימים וטעימים שיש. 140 ש"ח.

ווייט סיגנצ'ר, ספרה
ווייט סיגנצ'ר, ספרה

לוינסון, גראז' דה פפה, אדום 2015
מהמוסך של משפחת לוינסון בהוד השרון יצא בלנד של ענבי פטיט סירה, מרסלאן וקריניאן שגדלו בגליל העליון ובשפלת יהודה. היין שהתיישן שנה וחצי בחביות מציע שילוב מרתק של ריחות פרי שחור, עשבי תיבול ותבלינים, מבנה מלא ורך שנתמך בחמיצות דקה וסיומת ארוכה, מתובלת ומורכבת. 145 ש"ח.

גראז' דה פפה אדום
גראז' דה פפה אדום

מיה לוצ'ה, סירה שזרות 2016
תסיסה עם שזרות – הגבעולים הירוקים שמחברים את הענבים לאשכול – היא אחת הטכניקות המדוברות ביותר בקרב אנשי היין בישראל בשנים האחרונות, שבגדול מאפשרת עשיית יינות רעננים ופירותיים, גם בתנאי אקלים מזרח תיכוניים. היין העמוק, הפירותי, הרענן והמאוזן הזה מוכיח זאת מעבר לכל ספק. 165 ש"ח.

סירה על שזרות, מיה לוצ'ה
סירה על שזרות, מיה לוצ'ה

להרפתקנים

אם כבר שתיתם את זה, טעמתם את ההוא וביקרתם ביקב של ההם, אולי הגיע הזמן ליין אחר. יין מזן שאתם פחות רגילים אליו, מיקב שבחיים לא שמעתם עליו. יין לא שגרתי שגם אם לא כולם יתלהבו ממנו, יצליח לחלץ תגובות מכל מי שיטעם אותו.

 וורטמן, קולומבר 2016
קולומבר הוא זן לבן שמשמש, בין השאר, כחומר גלם ליינות הבסיס שמהם מזקקים קוניאק וארמניאק. הקולומבר של יקב וורטמן החיפאי, שנעשה מכרמים בעמק שפייה והתיישן חמישה חודשים בחביות, מציג ניחוחות פרחוניים ועשבוניים, טעמי פרי בשלים, חמיצות מעודנת ונוכחות נעימה של עץ שתורמת למורכבות. 80 ש"ח.

קולומבר, וורטמן
קולומבר, וורטמן

יעקב אוריה, אלפא אומגה 2014          
היין שנעשה מענבי רוסאן ויונייה וסמיון, תסס על קליפות הענבים כמו יין אדום והתיישן חצי שנה בחביות, הוא הרפתקה של ממש. יין עשיר ומלא הבעה עם ריחות של פירות מתוקים, אדמה, דבש, שמרים, פרחים, עשבי תיבול, מינרלים, עשן ותבלינים שאינם מפסיקים להתפתח בכוס, מבנה מוצק וסיומת שלא נגמרת. 180 ש"ח.

אלפא אומגה, יעקב אוריה
אלפא אומגה, יעקב אוריה

ברעם, אדום 2016
מהיקב הצנוע שבקיבוץ ברעם שבגליל העליון מגיע יין צנוע וכובש שנעשה ברובו מענבי קברנה סוביניון, עם תוספות קטנות של סירה ומרלן ולא התיישן בחביות. יש לו ריחות רעננים של פירות שחורים ואדומים, מנטה, אדמה ותבלינים וטעמי פרי נקיים ועשירים שמובילים לסיומת מרעננת, ועושים חשק לעוד. 65 ש"ח.

ברעם אדום
ברעם אדום

עבייה שוני, קריניאן 2015
יינות טבעיים שנעשים מענבי כרמים אורגניים ותססו באמצעות שמרי בר נחשבים בעיני רבים לסוג של הימור, והיין הטבעי הזה הוא הימור בטוח. קריניאן חסר מעצורים עם ריחות של פרחים, פטריות, פירות שחורים, בשר, זיתים שחורים ועץ ישן, מבנה חד וחמיצות מופלאה שהופכים אותו לאחד היינות הישראליים הכי מרגשים שטעמתי השנה. 150 ש"ח.

לרושם

ארוחות חג משפחתיות הן לא זמן טוב לקחת סיכונים. במיוחד אם אתם האורחים. אם אתם  רוצים ללכת על בטוח ומוכנים להשקיע בזה, תבחרו יין שכבר הוכיח את עצמו בהזדמנויות כאלה. אגב היינות בליגה הזאת מתיישנים נפלא, כך שאם למארחים שלכם יש איך לשמור עליהם, אין שום סיבה לפתוח אותם כבר השנה.   

צרעה, שורש אדום 2016
יין נקי ומלוטש שנעשה מענבי סירה, קברנה סוביניון ופטי ורדו, שגדלו בכרם שורש שבהרי יהודה. התיישנות של שנה וחצי בחביות הוסיפה לטעמי הפרי האדום והשחור נגיעות של פלפל שחור, עשן ותבלינים מתוקים. המבנה רך, הטעמים עשירים ומאוזנים והסיומת ארוכה, עם נטייה קלה למתקתקות120 ש"ח.

צרעה שורש אדום 2016
צרעה שורש אדום 2016

 שאטו גולן, גשם אדום 2015
בלנד של מורבדר, סירה וגרנאש מדרום רמת הגולן עם ריחות של פרי אדום, תבלינים מתוקים, פרחים יבשים, פטריות ואדמה. המבנה שלו מוצק, נוכחות החבית משולבת יפה עם החמיצות הטובה, טעמי הפרי הנקיים והמרקם, אבל לא יותר מדי. אחד היינות הישראלים הכי חכמים שיש. 200 ש"ח.

קסטל, גראן וין 2015
2015 הייתה השנה שבה עבר היקב מרמת רזיאל לבית חדש ומשוכלל במושב יד השמונה, בצד השני של כביש מספר 1. היין – שהתיישן 16 חודשים בחביות עץ וארבעה חודשים נוספים במכלי בטון – הוא רך ואלגנטי, עם ריחות פרי שחור, תבלינים ועשבי תיבול, מרקם מלטף וסיומת ארוכה. 220 ש"ח.

גרנד וין 2015, קסטל
גרנד וין 2015, קסטל

יתיר, יער יתיר 2013
היין, שנעשה מענבי קברנה סוביניון ופטי ורדו והתיישן 14 חודשים בחביות, מתחיל את הדרך עם ריחות מינרליים מודגשים שמפנים מאוחר יותר מקום לניחוחות מורכבים של פירות אדומים ושחורים, טחב, עשבי תיבול יבשים ופטריות. המגע עם החך מחוספס וקשוח, לכן כדי ליהנות ממנו כמו שצריך עדיף לחכות איתו עוד כמה שנים. 270 ש"ח.

יער יתיר
יער יתיר