אמנות למען הפליטים: מיכל פינצ'וק על התערוכה החדשה של ארגון אס"ף

ארגון אס"ף ישיק תערוכה שבה חלק מההכנסות יתרמו לפליטים שעונו במחנות בסיני. אורית פינצ'וק, מנכ"לית הארגון, מאמינה בקהל היעד

מיכל פינצ'וק
מיכל פינצ'וק
13 במאי 2015

אהלן מיכל פינצ'וק, מנכ"לית ארגון אס"ף שמסייע לפליטים ולמבקשי מקלט. בשבת הקרובה תשיקו תערוכת אמנות שהכנסותיה אמורות לשמש פליטים שעונו במחנות העינויים בסיני בדרכם לישראל. כל הכסף הולך למטרה הזאת או שחלק ילך לאמנים עצמם?

"אנחנו נותנים לאמן 50 אחוז מהסכום ואת החצי השני מעבירים לטובת קורבנות מחנות העינויים. בדרך כלל נהוג באירועים כאלה לתת לאמנים רק רבע מהסכום, אבל לא רצינו לכפות על האמנים לתרום בעצמם ולכן הלכנו על חצי, כפי שנהוג לתת לאמן עבור מכירה של יצירתו בגלריה".

כדי להשתחרר ממחנות העינויים בסיני הפליטים נאלצים לבקש ממשפחותיהם לשלם כופר של עשרות אלפי דולרים. לשם עתיד ללכת הכסף ממכירת היצירות?

"לא, אנחנו בהחלט לא נשתמש בכסף כדי לשלם כופר. בעיניי זו דרך להזין את המערכת החולנית הזו, כמו לזרוק קרשים למדורה. לפי ההערכות יש כ־7,000 איש בישראל שעברו עינויים בסיני, והכסף ילך למימון פרויקט של אס"ף שמטרתו לספק תמיכה לקורבנות המחנות. אנחנו נעניק להם טיפול פסיכולוגי ותמיכה נפשית. צריך להבין שאלה אנשים שהשתחררו ממחנות העינויים לפני שנתיים ויותר ועדיין מתקשים להתאושש מהזוועות שעברו שם".

מי שמתעניינים בנושא הקשה הזה הם הרי שמאלנים בלבד. את מאמינה שבקרב האקטיביסטים התפרנים יהיה מי שמסוגל לשלם עשרות אלפי שקלים כדי לקנות ציור או צילום?

"קודם כל אל תגזים, לא כל היצירות עולות עשרות אלפים. יש גם יצירות באלפים אחדים וכמה במאות שקלים".

מבקשי מקלט בתל אביב. תמונה: Getty Image
מבקשי מקלט בתל אביב. תמונה: Getty Image

עליזה אולמרט מוכרת ציור של ברושים ב־20 אלף ש"ח. יש לך טייקון שמאלני בשביל זה?

"האמנים הם אלה שקבעו את המחיר בעצמם. בכל מקרה אנחנו מקווים להגיע בזכות המכירה הזו לקהלים חדשים שאינם האקטיביסטים הרגילים, שהם אכן אנשים שלא נוהגים ולא מסוגלים לרכוש יצירות באלפי שקלים. היו כבר כמה רוכשים שהתעניינו בכמה יצירות".

איפה היית מדרגת את נושא הפליטים בסדר העדיפויות של הישראלי הממוצע? אין מצב למקום שלישי אחרי הסכסוך הישראלי־פלסטיני ויוקר המחיה, הא?

"אני חוששת שהנושא המורכב הזה מדורג במקום לא משהו, כולל בקרב השמאלנים. הפליטים אמנם משמשים לא פעם ככלי לצבירת הון פוליטי עבור כל מיני אנשים, אבל הציבור הישראלי אדיש למדי גם למצוקה של הפליטים וגם למצוקה של תושבי דרום תל אביב".

חוק העמותות, שיגביל מאוד קבלת מימון מממשלות או קרנות ממשלתיות זרות, נכנס להסכם הקואליציוני בין הליכוד לבית היהודי ועתיד לעבור בכנסת הנוכחית. עד כמה זה דופק אתכם באס"ף?

"אנחנו ממומנים על ידי נציבות האו"ם לענייני פליטים, שנחשבת גורם זר לפי החוק, וגם על ידי האיחוד האירופי. הם אחראים לחלק ניכר מהמימון שלנו. השנה, לדוגמה, אנחנו מקבלים מימון רק מנציבות האו"ם והכסף מהם הוא בערך רבע מהתקציב הכולל שלנו. בשנים שבהן גם האיחוד האירופי נותן כסף, ביחד זה יוצא כמחצית מהתקציב השנתי".

שבת (16.5) משעה 18:30, בלובי – מקום לאמנות, ארלוזורוב 6, תל אביב.