הבועה מתפוצצת: משרד התחבורה מחסל את באבל דן בסוף החודש

להתראות נסיעות שיתופיות נוחות ושקטות, אנחנו נתגעגע. באבל דן (צילום: דין אהרוני רולנד)
להתראות נסיעות שיתופיות נוחות ושקטות, אנחנו נתגעגע. באבל דן (צילום: דין אהרוני רולנד)

שירות הנסיעות השיתופי "באבל דן" יופסק בסוף החודש, בעקבות בקשת תאגיד דן ממשרד התחבורה לסיים את הניסוי בתנאי הסיבסוד הנוכחיים (כ-18 מיליון שקל לשנה). על פי נתוני המשרד, משתץמשים בשירות כ-5,500 איש בלבד בממוצע יומי וכ-38 אחוז מהזמן נוסעים המיניבוסים השחורים כשהם ריקים. המשתמשים הקבועים יתגעגעו

תם עידן בתל אביב: בשעה האחרונה מדווחים כלי התקשורת על החלטתו של משרד התחבורה לסיים את פעילותם של מיזמי הנסיעות השיתופיות באבל דן (בתל אביב) ותיק-תק (בירושלים). המשרד נענה לבקשותיהן של חברות דן ואגד לסיים את הניסוי בתנאי הסבסוד הנוכחיים – מיזם באבל דן סובסד בכ-18 מיליון שקל בשנה מאז השקתו ב-2019 – עקב הפסדים כרוניים ומספר נוסעים נמוך מהמבוקש. השירות יופסק כבר ב-31 בדצמבר.

>> נסענו ביום הראשון של באבל ב-2019 והיה כיף. אבל כבר אז היו תלונות
>> בספטמבר 2019 כבר היה הייפ, אז שלחנו את אלי חביב לבדוק אותו
>> אבל למשחקי המונדיאל אתם עדיין יכולים להגיע עם באבל. תיהנו כל עוד אפשר

השירות זכה לחיבה רבה ממשתמשיו. באבל (צילום: דין אהרוני רולנד)
השירות זכה לחיבה רבה ממשתמשיו. באבל (צילום: דין אהרוני רולנד)

שירות הנסיעות השיתופי, שת"פ בין משרד התחבורה, דן וחברת הטק VIA, הציע צי של מיניבוסים שחורים שאפשר להזמין באפליקציה ייעודית, עם תחנות איסוף והורדה קרובות ליעד ומסלול שנקבע בידי אלגוריתם כדי לאפשר את זמן הנסיעה הקצר ביותר. המיניבוסים עצמם הצטיינו בנסיעות שקטות עקב איסור על שיחות טלפון סלולריות, אך השירות צבר תלונות רבות על אי-זמינות, עיכובים ומסלולי נסיעה ארוכים מדי. מבקריו של השירות טענו עוד בתחילת דרכו כי מדובר בפתרון שדומה יותר למונית מסובסדת מאשר משירות משלים למערכת הסעת המונים.

באבל (צילום: דין אהרוני רולנד)
באבל (צילום: דין אהרוני רולנד)

נתוני השימוש בבאבל דן מצביעים על כך שכ-5,500 איש בלבד ביום משתמשים בשירות ההיסעים השיתופי בתחומי השימוש בתל אביב וסביבתה – זה מצטבר לכ-115 אלף נוסעים בממוצע בחודש וכי ב-38 אחוז מזמן הנסיעה שלהם המיניבוסים ריקים. בעיתון "כלכליסט" חישבו ומצאו שמקדם את המילוי של המיניבוסים עומד על 1.57 נוסעים, כלומר קצת יותר מנהג אחד וחצי נוסע ברכב פרטי, כך שגם בהקלה על הפקקים קשה לראות נתונים לטובת השירות. מצד שני, עבור תושבים בקצוות של תל אביב כמו יפו וגבעתיים הייתה באבל שירות חלופי מוצלח לנסיעות ארוכות באוטובוסים.

כך או כך, כנראה שהם יצטרכו להסתדר בלעדיו. בבאבל הצהירו לאחרונה על כוונתם לגייס עשרות נהגים ולהגדיל את צי המיניבוסים כדי להרחיב את השירות ל-10,000 איש ביום, אבל גם זה כבר לא יקרה. את סכום הסובסידיה לשירות מתכוון משרד התחבורה להשקיע בשיפור התחבורה הציבורית בעיר, אז אולי עוד יצא מכל הסיפור הזה משהו טוב.