כבד קצוץ כמו בקיבוץ: התערוכה שחוזרת למסעדות הפועלים של פעם

תעמולה רוסית וסינית וקלישאות משנות ה-50. זאב אנגלמאייר באסיף (צילום דור קדמי)
תעמולה רוסית וסינית וקלישאות משנות ה-50. זאב אנגלמאייר באסיף (צילום דור קדמי)

כשאנחנו חושבים על מסעדות פועלים אנחנו חושבים לרוב על מסעדות משפחתיות קטנות עם סירים ופתיליות, אבל התערוכה החדשה במרכז קולינרי אסיף מחזירה אותנו בכלל למסעדות הפועלים של שנות ה-20 וה-30 - שדמו יותר לחדרי אוכל בקיבוצים. ויש גם מה לאכול

26 בינואר 2023

אורות ניאון ואפס עיצוב, אוכל ביתי עדתי ומחירים זולים: כשאומרים "מסעדת פועלים" כולם יודעים במה מדובר. מסעדה קטנה ומשפחתית, סירים ופתיליות ומנות נדיבות שמוגשות בצלחת חצי עמוקה בתוספת פרוסות לחם עבות לניגוב הרוטב. התפריט נשען על מוצאו האתני של בעל הבית, בין אם קוראים לו שמעון מלך המרקים, דוד חביב מלך הקובה, סלימי או עזורה. כשהאוכל נגמר המסעדה נסגרת וחוזר חלילה. אבל הפועלים של פעם הם לא הפועלים של היום, וזוהי בדיוק נקודת המוצא לתערוכה חדשה שנפתחת במרכז הקולינרי אסיף.

גלגולן של מסעדות פועלים. מתוך תערוכת "בית הרחק מהבית הרחק מהבית" (צילום סיוון מולקו רושיאנו)
גלגולן של מסעדות פועלים. מתוך תערוכת "בית הרחק מהבית הרחק מהבית" (צילום סיוון מולקו רושיאנו)

התערוכה "בית הרחק מהבית הרחק מהבית" נטועה במסעדות הקואופרטיביות שפעלו בארץ בשנות ה-20 וה-30, שדמו יותר לחדר אוכל בקיבוץ. "לרוב הוגש במסעדות האלו אוכל אשכנזי, בדומה לפועלים שהיו אז. מסעדות פשוטות שהאוכל שהוגש בהן נראה כיום קצת דל ודלוח. כל עלייה שהגיעה לארץ דחקה את קודמתה (ואי אפשר שלא להיזכר במערכון העולים החדשים מ"לול" – שב"ד) ונוצרו מסעדות פועלים מעדות שונות. כיום פועלים לא יושבים במסעדות. הם מנשנשים משהו מול המסך", אומרות האוצרות ליאורה רוזין ורונה זינגר.

בהשראת המסעדות שמהוות בית הרחק מהבית נוצר גוף עבודות הבוחן את המושג "מסעדת פועלים" במדיה שונות: מאיירים, מעצבים גרפיים, קרמיקאים ומעצבי מוצר יצרו צלחות מחווה בפרשנות אמנותית, צלמים יצרו עבודות סטילס ווידיאו המספקות מבט לשולחנות וארוחות במסעדות פועלים ועוד. סדרת "קרפיון לפרולטריון" של זאב "שושקה" אנגלמייר בולטת בצבעים וכיתובים באווירת ריאליזם סובייטי, שמזכיר כרזות תעמולה רוסיות, סיניות וגם פרסומות ישראליות משנות ה-50. קלישאות כגון "פועלי כל העולם, התאחדו" הופכות ל"בכפר ובקיבוץ איכלו כבד קצוץ". הדימויים על גבי הצלחות הם קולאז'ים המורכבים מחומרים שלקוחים מתוך אנציקלופדיות ישנות, פרסומים ודימויים תקופתיים, וכל צלחת מיועדת למאכל שהוגש במסעדות פועלים: כבד קצוץ, קרפיון ממולא, שניצל, סביח, מקרוני, טחינה וסלט עגבניות.

גם ביבי פה. עבודה של שאול כהן (צילום דור קדמי)
גם ביבי פה. עבודה של שאול כהן (צילום דור קדמי)

סדרת העבודות שלום "בעלהבית" שיצר שאול כהן מרפררת לקיר הסלבס במסעדות פועלים, והעבודה "מסעדת הצווארון הכחול" שיצר האמן ניב תשבי מחברת בין דימוי של אישה בסינר המייצגת מטבחי מסעדות פועלים (להבדיל ממסעדות שף) וקרמיקת דלפט כחולה. עבודת הווידיאו "פועלים" שיצרו דן פרץ ואיליה מרכוס בוחנת המעבר בין פועל עברי למהגרי עבודה, מבקשי מקלט ללא מעמד חוקי ופועלים פלסטינים. בעבודה המפוצלת לשני מסכים מוצגים פועלים שאינם יכולים לעצור את שגרת יומם ולהתרווח במסעדה, ובמקום זאת אוכלים בשדה מתוך כלי חד"פ כשהם ישובים על ארגזי פלסטיק. את עבודות האמנות מלווים מאמרים, מתכונים, סיפורים וצילומים באתר האונליין ופאנל מומחים מתחומי קולינריה (אביבית פריאל, חיים כהן, עמית אהרנסון ועוד) העונה לשאלה מהי מסעדת פועלים בישראל.

מסעדת פועלים מאולתרת (צילום דן פרץ)
מסעדת פועלים מאולתרת (צילום דן פרץ)

ומכיוון שבלי אוכל אי אפשר יצאה המנהלת הקולינרית של אסיף איילת לטוביץ' למחקר בספרות הישראלית על אודות מנות שהוגשו במסעדת פועלים. בעקבותיו היא יצרה מנות ספיישל שיוגשו בקפה אסיף, בלבוש עדכני כמובן: תבשיל בשר וחצילים ברוטב חמוץ מתוק מהמטבח העירקי שהוזכר בסיפור של אפרים קישון, אנגריי – תבשיל שעועית ומח עצם מהמטבח התימני והאלו האלו, קינוח פיליפיני ממסעדת מקאטי קבלן בתחנה המרכזית. "בחנו מה מייצג את התמות של הנושא באופן המוצלח ביותר ואת ההסתגלות של עולים ממדינות שונות למפגש עם חומרי גלם מקומיים", היא מסכמת. "לקחנו את התוכן והפכנו אותו למשהו שאפשר לאכול". התערוכה תינעל ב-26.6, הכניסה חינם.
הבית הרחק מהבית הרחק מהבית – מחווה למסעדות פועלים, לילינבלום 28, ראשון-חמישי 17:00-09:00, שישי 15:00-09:00, שבת סגור