להבריח סרט בתוך עוגה: הבמאים האיראניים שלא מפחדים למרוד בממסד
הכירו את אסגאר פרהאדי, טאמינה מילאני ואת ג'אפר פנאהי - במאים איראנים גדולים שמתעקשים לבקר את המשטר באומץ כבר עשרות שנים
תעשיית הקולנוע של איראן היא כנראה התוצר האמנותי החשוב והמפורסם ביותר שמייצאת המדינה. בשני העשורים האחרונים זכו במאים איראניים באוסקר, בגלובוס הזהב, בפסטיבל קאן ובעשרות פרסים חשובים ברחבי העולם. הם מספקים הצצה חשובה אל המדינה המרתקת והמדכאת, ונותנים הצצה לצד היצירתי כל כך של המדינה האיסלאמית. המוכר שבהם הוא אסגאר פרהאדי, שהביא לאיראן שני אוסקרים בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, אבל חובבי הקולנוע שרוצים ללמוד על המדינה שהיא הרבה יותר מדיקטטורה רצחנית ימצאו עניין גם בסרטים של ג'אפר פנאהי וטאמינה מילאני.
עוד כתבות שיעניינו אותך:
להיות הומו באיראן
הסיבה האמתית שבגללה אני מפחד ממלחמה עם איראן
יומן טהראן: כך נראים חיי בבירה האיראנית
ג'אפר פנאהי
מאז "הבלון הלבן" (1995), על ילדה שיוצאת לקנות דג זהב בערב השנה החדשה, פנאהי היה לאחד הקולנוענים הבולטים באיראן, וסרטיו משלבים באופן ייחודי וחכם בין ריאליזם חברתי לעיסוק בקולנוע עצמו. ביקורת על דיכוי הנשים בארצו שנוסחה ב"המעגל" ובסרטים נוספים עוררה את חמת הממשלה, ונאסר עליו לעזוב את ארצו ולעשות סרטים במשך 20 שנה. למרות זאת, במהלך מעצר בית ב־2011 הוא צילם את "זה לא סרט" (שבו הוא מתאר את הסרט שהוא לא עושה) שהוברח לפסטיבל קאן על דיסק־און־קי בתוך עוגה. ב־2015 הוא התחפש לנהג מונית וצילם את "טקסי טהרן" על האנשים שאסף במכוניתו, בהם סוחר DVD גנובים וקולנוען בן 9. הסרט הנפלא זכה בדוב הזהב בפסטיבל ברלין 2015. סרטו החדש "שלוש פנים" ישתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן השנה.
אסגאר פרהאדי
פרהאדי הביא לאיראן שני אוסקרים בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. באוניברסיטה הוא למד תיאטרון, והתסריטים שכתב ל"פרידה" (2011) ול"הסוכן" (2016) אכן נחווים כמחזות מפותלים המתארים את תהליך ההתפוררות של משפחה כשבני הזוג נדרשים להתמודד עם החלטות מוסריות קשות. בין לבין הוא יצר בצרפת את "העבר" עם ברניס בז'ו, שעסק גם הוא במשפחה הרוסה. תמות אוניברסליות של אהבה, קנאה ומתחים בין תרבויות הופכים את סרטיו הדחוסים בדרמה לנגישים לטעם מערבי. סרטו החדש "כולם יודעים", שיתמודד בפסטיבל קאן מול סרטו של פנאהי, מספר על אישה (פנלופה קרוז) שחוזרת לעיר הולדתה בספרד עם בעלה הארגנטינאי (חוויאר בארדם), ובמהלך מסעם נחשפים סודות מהעבר.
טאמינה מילאני
מילאני היא קולנוענית פמיניסטית שמרבה לעסוק בדיכוי הנשים בחברה האיראנית. כשהפנתה את ביקורתה כלפי הצביעות של הממסד המוסלמי היא הסתבכה עם הרשויות. ב־2001 נעצרה באשמת קידום תכנים "אנטי מהפכניים" בסרטה "החצי הנסתר", שמספר על פקיד ממשלה שנשלח לבחון את ערעורה של אישה שנידונה למוות, ובדרך קורא מכתב של אשתו שבו היא מספרת לו על רומן שניהלה בימי לימודיה באוניברסיטה עם עורך מגזין מבוגר. מחאה בינלאומית שבה השתתפו במאים כמרטין סקורסזה ופרנסיס פורד קופולה זירזה את שחרורה, ומילאני המשיכה בעוז. סרטה האחרון "Untaken Paths" עוסק באלימות במשפחה.