מזל טוב! דירגנו את הבר/בת מצוות הכי טובות שנראו על המסך

ברכו את אדוני המבורך. דרייק בבר המצווה הפקטיבית שלו ב-SNL. צילום מסך/NBC
ברכו את אדוני המבורך. דרייק בבר המצווה הפקטיבית שלו ב-SNL. צילום מסך/NBC

עכשיו כשגם בנטפליקס חוגגים את טקס ההתבגרות היהודי בסרט "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" של אדם סנדלר, חזרנו אחורה לרגעים היהודיים ביותר בכל סדרה - פרק הבר או הבת מצווה. ואז דירגנו אותם, כי אין דבר יותר יהודי מלהשוות בין טקסים

29 באוגוסט 2023

עם הוצאתו של סרט הנטפליקס "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי", שזוכה לביקורות נלהבות ברחבי העולם (אך לפחות מהמבקרת שלנו), נזכרנו כמה מביך זה בר או בת מצווה, ועל אחת כמה וכמה כשהיא מתרחשת בסדרה או סרט אמריקאים. מה לעשות, אנחנו הישראלים לוקחים בעלות על היהדות, ודי נלהבים בכל פעם שהטקס היהודי צץ על המסך. אספנו את 13 (לחיים!) הבר והבת מצוות שהופיעו בטלוויזיה ובקולנוע, ואז דירגנו אותם כדי שיהיה לנו רגשי אשמה.

>> סדרות של אחרים: 13 סדרות מעולות בנטפליקס שאינן של נטפליקס

13. קומיוניטי: בר מצווה עם הכוכבים (המזויפים)

גם אחד הטקסים החשובים ביהדות הוא בסך הכול רק תירוץ לקומיוניטי לעשות רפרנסים לסרטים וטלוויזיה, כמו שאפשר לראות בפרק הזה בעונה השלישי. לאחר שעאבד מתמכר להעסקת חקיינים של מפורסמים, הוא מסתבך עם ראש סוכנות החקיינים – חקיין של כוכב "מפגשים מהסוג האישי" פרנץ' סטיוארט, שמגולם כמובן על ידי פרנץ' סטיוארט עצמו. החקיין מסכים לסלוח לו על החוב, אם כל חברי הקבוצה יתנדבו להיות חקיינים ב"סטאר מצווה" של ילד עשיר בשם האווי שוורץ. עאבד משחק את ג'יימי לי קרטיס, טרוי וברטה הם שתי הגרסאות של מייקל ג'קסון, וג'ף הוא ריאן סיקרסט. הכול מגיע לשיא כאשר האגו של ג'ף גורם לו להשתגע באמצע הטקס, ולדרוש את פרס "הגבר הצעיר הנאה ביותר" מהאווי. אין הרבה רפרנסים יהודיים בפרק, אבל מי לא היה רוצה בר מצווה כזאת בגיל 13?

12. רוק 30: בר מצווה של אנשי זאב

ישנו פרק מהעונה השישית של "רוק 30" בו טרייסי וג'נה נשלחים להיות צוות הבידור בבר המצווה של ילד עשיר ומקושר, וכמובן עושים עבודה נוראית. אבל הפרק הזה לא זכור במיוחד, ודומה מדי לזה של "קומיוניטי" – אז הבה ונדבר על התרומה הגדולה יותר של הסדרה למסורת היהודית: "בר מצוות אנשי זאב". השיר האייקוני אמנם הופיע רק ל-7 שניות בסדרה עצמה, בתור בדיחה על שיר מסיבות קומי שטרייסי ג'ורדן הקליט. אבל מאז הפזמון האגדי, השיר קיבל חיים משלו, וזכה לגרסה מלאה. וזה, בין השאר, הודות למעורבות של כותב התכנית דאז, דונלד גלובר, בהקלטתו.

 11. Delocated: סקא מצווה

הסדרה המוקומנטרית הזאת של כותב "קונאן" ג'ון גלייזר לא זכורה במיוחד, ולא בצדק. היא הייתה מלאה ברגעים מצחיקים והופעות אורח משעשעות, אבל מה שהכי חשוב – היא הביאה לנו פרק בר מצווה אגדי. בפרק השני של הסדרה, בנו של "ג'ון", כוכב הסדרה המוקומנטרית שנמצא בתכנית להגנת עדים (ולכן תמיד מסתובב עם מסיכת סקי), מחליט שהוא רוצה שנושא הבר מצווה שלו יהיה סקא. כן, אותו סגנון מוזיקלי שזכה לתנופה מסוימת בשנות התשעים, ודי נשכח מאז, למעט במועדוני פאנק. מסיבת בר המצווה מלאה כמובן במוזיקת סקא, משבצות שחור-לבן, ומשחקי מילים על סקא ("סקא-זל טוב!" ומרק "סקא-צה בולס" בין השאר). אבל הפרק מלמד אותנו שזה חשוב להקשיב לילד שלך, גם אם התחביב שלו ממש מטומטם.

10. סאטרדיי נייט לייב: הבר מצווה של דרייק

כפי שאתם בוודאי יודעים, כוכב ההיפ-הופ הבינלאומי דרייק הוא קנדי חצי שחור עם אמא יהודייה כשרה. כאשר הראפר הנחה לראשונה את תכנית המערכונים "סאטרדיי נייט לייב", הכותבים ניצלו עובדה זו כדי ליצור מערכון על בר המצווה של אוברי "דרייק" גראהם, אי שם בשלהי שנות התשעים. יש הרבה בדיחות על שחורים ויהודים, אבל גולת הכותרת הוא ראפ הבר-מצווה שדרייק מבצע לצלילי רמיקס ל"הבא נגילה", בו דרייק חורז "חנוכה" עם "ריאנה-כה". באנגר.

9. תרגיע: Butt מצווה

אף אחד לא רוצה אירוע מביך בבר/בת מצווה. אז כנראה לא כדאי להזמין את מלך האירועים המביכים, לארי דיוויד. בפרק הזה מהעונה השישית של "תרגיע", לארי מוזמן לבת המצווה של ביתו של האמרגן שלו, ג'ף, אלא שבאותו זמן לארי מתמודד עם שמועה שהופצה עליו – שהוא נהנה מהכנסת גרבילים לישבנו. את הנאום שלו בבת המצווה הוא מנצל כדי לדבר בעיקר על זה, לא בדיוק מה שסאמי גרין הקטנה רצתה לזכור מהיום המיוחד הזה.

8. בן סטילר שואו: בונו בר מצווה

תכנית המערכונים קצרת הימים של בן סטילר אהבה לפוצץ את הבלון הנפוח של כוכבי הניינטיז היומרניים, כמו הבמאי אוליבר סטון ולהקת U2. במערכון הזה בן סטילר מגלם את הזמר השחצן בונו, שלפי המוקומנטרי הזה, התחיל את הקריירה עם להקתו בהופעות בר מצווה. בונו של סטילר עדיין נותן את כולו להופעה, בין אם הוא מעלה לבמה את נער הבר-מצווה ג'ואל ווסרסטיין, מהלל את פסל הגפילטע פיש של ליאו קרופניק, או ברגע הגדול של המערכון – צועק "Edge, play the Blues", מיד לפני שהגיטריסט שלו מנגן גרסה חשמלית של "הבה נגילה".

7. משפחת סימפסון: קראסטי עולה לתורה

קראסטי כבר הוזכר באתר הזה כאחת הדמויות היהודיות הגדולות בטלוויזיה האמריקאית, אבל בפרק הזה מהעונה ה-15 של "משפחת סימפסון", קראסטי מגלה שהוא לא נחשב לבדרן יהודי אמיתי כי הוא מעולם לא עלה לתורה. הליצן מחליט לעלות לתורה בעזרת אביו, הרב היימן קראסטובסקי, וכמובן מיסטר טי. אירוע  בר המצווה המקורי של קראסטי המבוגר הוא אירוע וולגרי והמוני המשודר ברשת פוקס ומאכזב את אביו, אבל בסוף הפרק קראסטי עושה טקס בר מצווה כהלכתו בבית הכנסת המקומי. גם הפעם, עם מיסטר טי.

6. פיוצ'רמה: בוט מצווה

גם הסדרה המצויירת הקלאסית האחרת של מאט גריינינג, "פיוצ'רמה", לא זרה לרפרנסים יהודיים. בין אם זה קיומו של "זומבי החנוכה" או ד"ר זוידברג, שהמבטא הספציפי שלו מבוסס על שחקנים יהודים מלפני מאה שנה – אבל הבר/בת מצווה היחידה שראינו בסדרה היא דווקא "בוט-מצווה". כלומר, טקס עלייה לתורה לרובוט. באופן אירוני, אך אולי מוצדק, זוידברג לא נכנס לטקס מתוקף היותו יצור-דמוי-לובסטר, אבל פריי נוכח בטקס, בו אנחנו רואים שלט בעברית "היומ אתה רובות" (עם שגיאות הכתיב, כנראה מכוונות), ומדבר עם רובו-רבי על קיומו של ישו הרובוט ("אנחנו מאמינים שהוא נבנה, והוא היה רובוט מתוכנת היטב, אבל הוא לא המשיח שלנו").

5. אבא אמריקאי: אושן י"ג

בפרק הזה, מתוך העונה הרביעית של הסדרה המצוירת, אנחנו פוגשים את הדמות איתן כהן (סת' גרין בתפקיד אורח) – חבר עשיר של "סנוט", חברו היהודי הטוב של סטיב סמית'. כאשר איתן גונב לסטיב את החברה, הוא יוזם שוד בסגנון "אושן 11", לגנוב את מתנות הבר מצווה של איתן. המזימה מצליחה, אך גורמת לכך שסנוט מגורש מבית הכנסת, ואז מגיע זמנו של סטיב הגוי להפוך לגבר – כאשר הוא מוכר את הצעצועים שלו כדי לממן את בר המצווה בסגנון "מסע בין כוכבים". מזל טוב!

4. היי ארנולד: היום אתה בריון

סדרת הנייטנטיז המצוירת של ניקולדיאון "היי ארנולד" הייתה טובה בלחנך ילדים להיות בני-אדם טובים. קצת כמו "ארתור" אבל בלי חיות-אדם מפלצתיות. בפרק הזה מהעונה הראשונה של הסדרה, אנחנו לומדים שהבריון השכונתי של הסדרה, הרולד ברמן, הוא יהודי ואמור לחגוג את הבר-מצווה שלו בקרוב. הרולד בהתחלה בורח מהאחריות הזו, אבל בעזרתו של ארנולד הוא לומד את העקרונות היהודיים של צדקה, תפילה ועזרה לזולת – ולבסוף עולה לתורה מול הרב גולדברג (אליוט גולד). היהדות של הרולד המשיכה להיות אלמנט חשוב בדמותו, עם שימושים אקראיים ביידיש וחגיגות חנוכה בהמשך הסדרה.

3. האקסית המטורפת: בת מצווה מוזיקלית

כל בר/בת מצווה צריכה תכנית אמנותית טובה, אז זה די עוזר שאתם כבר חיים במחזמר. בפרק הזה בסדרה הקומית-מוזיקלית של רייצ'ל בלום, גיבורת הסדרה רבקה מגיעה לבת המצווה של בת-דודה שלה, ונחשפת שוב לכל הסטריאוטיפים היהודיים שהיא שכחה מאז שעזבה את ניו-יורק. הנאמבר הגדול של הפרק הוא "Remember That we Suffered", בהנהגת אמא של רבקה והרבה פאטי לופון, עם שיר יהודי על הנושא היהודי ביותר: היסטוריה מלאה בסבל וצרות.

2. ביג מאות': הבת מצווה של ג'סי

כאשר יש לכם סדרה שגם רוב הדמויות בה יהודיות, וגם עוסקת בגיל ההתבגרות – ברור שיהיה לכם פרק בר/בת מצווה טוב. במקרה של "ביג מאות'", זו בת המצווה של ג'סי גלייזר – שבזכות מערכת היחסים המתפרקת בין אימה הלחוצה ואביה הסטלן, הופכת לבלגן גדול. שיא האירוע הוא ללא ספק הרגע בו המאמן סטיב מפיל שיר באווירת סבנטיז, והדמויות פוצחות בשיר המאולתר "Life is a fucked-up mess".

1. יהודי טוב: בר מצווה תחת ההשפעה

הסרט "יהודי טוב" של האחים כהן הוא התשובה לשאלה "איפה כל המוטיבים היהודים בסרטים של הבמאים היהודים האלה?". ובכן, הם כולם כאן, כולל סצנת פתיחה בסגנון "הדיבוק", מספר רב של רבנים וסצינת שיא בטקס בר מצווה. דני גופניק הוא ילד בעייתי שאוהב להקשיב ל"ג'פרסון איירפליין" בזמן שיעורי תנ"ך, ומתמסטל לפני שהוא עולה לתורה. מה שהיה יכול להיות סצנה בקומדיה של סת' רוגן הופך בידיים של הכהנים למעין סיוט יהודי. אבל דני מצליח בסופו של דבר להקריא את הפרשה ולהביא גאווה להוריו. ברכות, עכשיו אתה גבר.