בתים מבפנים 2022: שמונה בתים וסיורים שאסור לפספס בסופ"ש

בואו ותעלו לביתנו. בית איילה זקס. באדיבות עדה כרמי מלמד אדריכלים
בואו ותעלו לביתנו. בית איילה זקס. באדיבות עדה כרמי מלמד אדריכלים

בסוף השבוע הקרוב יתקיים, בפעם ה-15, אירוע האדריכלות הגדול של השנה - בעצם על מי אנחנו עובדים? אירוע החטטנות הגדול של השנה. מכיוון שלא פחות מ-175 מוקדים שונים יפתחו בפניכם את דלתותיהם, יש לנו המלצות לכמה מקומות וסיורים ספציפיים שחובה לבקר בהם

23 במאי 2022

זו השנה ה-15 בה מתקיים אירוע "בתים מבפנים", וזה אומר כבר 15 שנים שיש לנו הזדמנות להציץ לתוך בתים של אחרים, כי באמת שאין דבר יותר מעניין מזה בעולם. אירוע האדריכלות הגדול בישראל, בשיתוף עיריית תל אביב יפו, הפך עם השנים לכזה שכולל לא מעט מבנים אחרים שאינם בתים, אבל זה לא אומר כמובן שהם מעניינים פחות.

בתכניית האירוע רשומים לא פחות מ-175 מוקדים שיפתחו את דלתותיהם במהלך סוף השבוע הקרוב (חמישי עד שבת, 26-28.5), כאשר חלקם יהיו פתוחים לקהל הרחב לאורך הסופ"ש וחלקם יכלולו סיורים מיוחדים שיעברו בכמה מוקדים יחד. לא פשוט לחלק 175 מקומות לנושאים, ובכל זאת, קיימות תמות מרכזיות לאירוע השנה: מהפכת התחבורה בעיר; אזורי התחדשות עירונית; שווין מגדרי כערך בתכנון המרחב הציבורי; מחווה לדני קרוון במלאות שנה למותו; וכמו תמיד – הצצה לדירות הפרטיות הכי מיוחדות בעיר.

בואו מהר לפני שאין מקום. בית ידידות מיין. צילום: נתן דביר
בואו מהר לפני שאין מקום. בית ידידות מיין. צילום: נתן דביר

אנחנו יודעים שעוד לפני שקראתם אתם כנראה כבר מתלבטים במה לבחור, וכמו תמיד הפומו יכול להרוג, אז ניסינו למצוא עבורכם כמה מהאופציות הכי מעניינות (כאלה שעוד יש בהן מקום, כי בהרבה כבר אין) ללוקיישנים וסיורים לפקוד במסגרת האירוע במהלך הסופ"ש הקרוב:

שכונה דלת רכב

האם אפשר להקטין את מספר כלי הרכב הפרטיים במרכז העיר ולשמור על תפקוד עירוני ואיכות חיים טובה לתושבים? ומהם הכלים התכנוניים התומכים במהלך כזה? הסיור עם אלון סיגלר-פרוינד יתמקד בכרם התימנים שנבחרה להפוך לשכונה דלת רכב. תוך הליכה ברחובות השכונה והצגת הסדרי התנועה החדשים יסביר סיגלר-פרוינד מהי שכונה דלת רכב, מהם האתגרים הייחודיים לה ואיך בוצע התכנון הלכה למעשה – בכרם התימנים ובשכונות דלות רכב אחרות בעולם. ובנימה אישית נוסיף: הלוואי וככל השכונות בתל אביב יהיו דלות רכב.
שישי, 17:00, אלנבי 58

רחוב ישכון, כרם התימנים. צילום: אסף
רחוב ישכון, כרם התימנים. צילום: אסף

נשים מנומסות ממעטות לעשות היסטוריה

סיור בעקבות ההיסטוריה הפמיניסטית בתל־אביב-יפו, שיעבור באופן כרונולוגי בארבעת גלי התנועה הפמיניסטית ויתייחס למאבקים, לסוגיות ולפריצות הדרך שנעשו בכל גל בעולם ובארץ: המאבק על זכות הבחירה (המאה ה־19 עד תחילת המאה ה־20); התפתחות המושג הטרדה מינית (שנות ה-60 עד סוף שנות ה־80); הפמיניזם הלסבי, שיח הזהויות, ההרחבה של התנועה הפמיניסטית ותנועת MeToo. בסיור, שתוביל יעל שרייבר, יוצגו הביטויים של כל אחד מהגלים בעיר – מהקמת ויצ"ו, מועצת הפועלות ומשק הפועלות בגן מאיר, דרך הקמת המרכז לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ועד ארגונים פמיניסטים אקטיביסטיים מקומיים עכשוויים כגון אחותי, כביסה שחורה ועוד.
שבת, 16:00, בכניסה לגן מאיר מרחוב קינג ג'ורג'

השביל בגן מאיר. צילום: זואי פולנסקי
השביל בגן מאיר. צילום: זואי פולנסקי

מחווה לדני קרוון – כיכר לבנה

בסיור המודרך שיתקיים ביצירה האייקונית שנודעה בכינוי "הפנטהאוז של תל אביב", תציג אוצרת האומנות עדי אנגלמן, שעבדה לצידו של קרוון בשנים האחרונות, את מקורות ההשראה והרקע ליצירת הפסל הייחודי שעבודות שיקומו עומדות להתחיל בקרוב. הפרויקט בתמיכת קרן תל אביב.
שישי, 18:00 ושבת, 10:00, דרך השלום פינת דרך הטייסים

לזכרו של דני קרוון. צילום: אן טמיזייה
לזכרו של דני קרוון. צילום: אן טמיזייה

בית שלם

הזדמנות לגלות את הבניין היפהפה המהווה את השער לשכונת נווה שאנן – אחד משלושה בניינים לשימור בשכונה וסנונית ראשונה המדגימה את פוטנציאל ההתחדשות של השכונה. בסיורים יסופר על הבית – שתוכנן כחלק ממקבץ של שלושה מבנים שתכנן אדריכל אריה כהן באותו סגנון – ויוצגו ערכיו האדריכליים האופייניים לסגנון הבינלאומי: מרפסות האונייה, חלון הטרמומטר בחלקו הוורטיקלי של הבניין ועוד, וכן עבודות השימור והשיפוץ שנעשו בו.
חמישי ושבת, 16:00 ו-17:30, רחוב ראש פינה 28

לב שבור הוא לב שלם. בית שלם. צילום: גוגל סטריט וויו
לב שבור הוא לב שלם. בית שלם. צילום: גוגל סטריט וויו

גן קריית ספר

אדריכל הנוף רם איזנברג יציג את הגן שקם בשטח אשר עד 2008 פעלו בו סדנאות לתיקון כלי רכב של משטרת ישראל, ומאז הפך לאחד האהובים בעיר. בסיור יספר איזנברג על תהליך ההתהוות הרעיונית של הגן האקולוגי והדמוקרטי, כולל הרקע התיאורטי ותהליך התכנון שנעשו בשיתוף תושבים ונציגי מחלקות שונות בעירייה. כמו כן יציג את גופי המים המיוחדים שבגן, את השימוש שנעשה בחומרים קיימים וממוחזרים ובפסולת בניין, את מוקדי הפעילות הקהילתית, את "מטמון האוצרות" והפתעות נוספות. בשנת 2017 זכה הגן בפרס קרוון לאדריכלות גנים ונוף.
שישי, 13:00, גן קרית ספר

המקום הכי קהילתי בעיר. פארק קריית ספר (צילום: shutterstock)
המקום הכי קהילתי בעיר. פארק קריית ספר (צילום: shutterstock)

קריית המלאכה – בתנופה ובמרץ

קריית המלאכה שתוכננה על ידי האדריכלים יצחק רפפורט וצבי פרנקל והמהנדס אשר גליברמן בתחילת שנות ה־60 נהגתה, תוכננה ונוצרה סביב המושג מלאכה ומהווה דוגמה מופתית לאדריכלות הברוטליסטית התעשייתית. הקריה כוללת 16 מבנים המייצרים מרקם שלם שמהותו מלאכה, ובתכנונה הושקעה חשיבה אדריכלית חדשנית לתקופתה אשר נועדה לייעל את התהליכים היצרניים.
הסיור עם אלישבע לוי – מעצבת בעלת התמחות בתולדות האמנות, ממשרד UP ARCHITECTS (אורי פדן אדריכלים) שערך את תיק התיעוד למתחם – יעבור בין מבני הבטון הברוטליסטיים ובחניון התת קרקעי החדשני לתקופתו. יוצגו בו תוכנית ההעמדה הייחודית של המבנים המייצרת רחובות, שבילים וחצרות וכן הנעשה במתחם כיום, לאחר שבחללים התעשייתיים הגדולים התמקמו עשרות סדנאות של אמנים ויוצרים מתחומים שונים – חלקן ייפתחו לביקורים במהלך סוף השבוע של בתים מבפנים (מומלץ ואפילו מאוד לבקר גם בהם).
שישי, 9:00, שדרות הר ציון 110

קריית המלאכה. צילום: Shutterstock
קריית המלאכה. צילום: Shutterstock

בין שתי מרפסות

דירת 90 מ"ר משנות ה־60 שהופשטה במהלך השיפוץ עד לרמת המעטפת ונבנתה מחדש בתוכנית שעונה לצורכיהם הספציפיים של דייריה וכוללת חדר עבודה וחדר אירוח/ילדים עתידי. הדירה משתרעת בין שתי מרפסות, קדמית ואחורית, אשר מכניסות אליה אור טבעי וצמחייה, והיא משובצת ביחידות נגרות שתוכננו במיוחד עבורה כדי למקסם את החלל ולייצר פתרונות אחסון.
חמישי, 10:00-15:00 ושישי, 8:30-14:30, ויצמן 31 דירה 2

בין שתי מרפסות. צילום: איתי בנית
בין שתי מרפסות. צילום: איתי בנית

ולסיום המלצה משוחדת: הסצנה היפואית

סיור ביפו העתיקה המתחדשת בעקבות סצנת האמנות המתעוררת בה, שיעבור בין הסמטאות הציוריות והאתרים ההיסטוריים ויבקר בחללי הפופ אפ שבתוכם, שבהם מתארחים אמנים צעירים ושוכנות גלריות. הסיור יתחקה אחר הקולות החדשים באמנות וביצירה המקומות תוך חוויית ביקור ושוטטות מעוררת השראה ביפו העתיקה. הסיור בהדרכת רעות ברנע, עיתונאית אמנות, קולינריה ותרבות ומדריכת סיורי אמנות ברחבי הארץ (וגם כותבת שורות אלה).
שישי, 10:00, שבת, 10:00 ו-12:00, טיילת מפרץ שלמה 10

לפרטים נוספים והרשמה באתר