סערת ילדי מבקשי המקלט

4 חודשים לאחר שנלקחו: עדיין אין נדנדות ליד הפרויקט היוקרתי בעליה

הגינה ללא הנדנדות, השבוע. צילום: אסף וייצן
הגינה ללא הנדנדות, השבוע. צילום: אסף וייצן

העירייה הסירה את הנדנדות בטענה כי הן אינן בטיחותיות, אך פעילים מנווה שאנן טוענים כי זה בוצע בשל לחץ מצד דיירים המתגוררים בפרויקט "פלורנטין וילג'". מתקנים דומים לאלה שהוסרו נמצאים בגינות רבות ברחבי העיר

22 ביולי 2021

ארבעה חודשים חלפו מאז שנעלמו הנדנדות מגינת העליה, אחד משטחי הפנאי הבודדים בשכונת נווה שאנן, בה מתגוררים ביחד ולעתים במתח רב, תושבים ותיקים, מהגרי עבודה, מבקשי מקלט ותושבים חדשים שהגיעו לשכונת במסגרת תהליכי ג'נטריפיקציה.

הוצאת הנדנדות מהגינה על ידי עיריית תל אביב, הציתה מלחמת גרסאות בין העירייה לפעילי השכונה ולתושבים: בעוד העירייה טענה כי הנדנדות הוסרו מטעמי בטיחות, הפעילים טוענים שהגינה שנמלאה בילדים עם פתיחתה, היוותה מטרד לדיירי הפרויקט היוקרתי ״פלורנטין וילג׳״ – מגדלי יוקרה שנבנו ממש בצמוד לגינה, וביניהם לאיש התקשורת ניב גלבוע שהפיץ מכתב בין השכנים הקורא לעירייה ״לסלק את מטרד הרעש הבלתי נסבל״.

"מהיום הראשון שהגינה נפתחה הייתה שם אבטחה פרטית ששכרו הדיירים", אמר לנו בעבר עו"ד אסף וייצן, סגן יו״ר ועד השכונה, "אני עובר שם פעמיים-שלוש ביום ואין פעם שלא ראיתי אותם מטרידים את הילדים וההורים, מעירים להם על ההתנהגות, על כמות הרעש, דורשים מהם להיות בשקט, לרדת מהדשא". כמעט מיותר לציין: מדובר בגינה ציבורית שאמורה לשרת את כלל האוכלוסייה באזור, לתושבי המגדלים אין סמכות חוקית לגרש אנשים מהגינה והנדנדות שנלקחו – עגולות מסוג ״עכביש״ עם חוטים, משמשות ילדים בשלל גינות אחרות בעיר ללא כל הפרעה.

הגינה הריקה. צילום: אסף וייצן
הגינה הריקה. צילום: אסף וייצן

אך למרות הפרסומים בתקשורת וההפגנה שקיימו פעילי השכונה, העירייה עדיין לא החזירה את הנדנדות לגינה, במהלך שמעלה שאלות עליהן לא הצלחנו לקבל תשובה ברורה: 1. אם כפי שטוענת העירייה, מדובר בנדנדות לא בטיחותיות – מדוע הנדנדות לא מוסרות או מוחלפות בגינות אחרות בעיר? 2. אם מדובר לכאורה בנדנדות לא בטיחותיות ספציפית, כלומר שהיו תקולות או שבורות – מדוע הן אינן מוחלפות באחרות כבר ארבעה חודשים? 3. בעבר טענה העירייה שבגינת העליה נעשה שימוש לא בטיחותי בנדנדות על ידי הילדים, אך לא הצלחנו לקבל תגובה לשאלה האם סביר שאך ורק בגינה זו, בה משחקים בעיקר ילדי פליטים ומהגרי עבודה, נעשה שימוש לא בטיחותי של ילדים בנדנדות?

"זה מקרה קלאסי שבו הדיירים החדשים בפרויקט הפעילו לחץ על העירייה ומבחינתה היה פשוט יותר להעלים את הנדנדות", מסביר וייצן. "אנחנו יוצאים בקלות נגד הגזענות השקופה של שפי פז, בן גביר או איילת שקד, אנחנו מזדעזעים מההפרדה בכיתות בערים אחרות בין ילדים של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט לילדים ישראלים, ואנחנו נוטים לחשוב שעיריית תל אביב נאורה מאוד. הם גם מתגאים בכך. אבל זה קורה גם אצלנו ואסור להעלים מזה עין. הילדים יותר חכמים מכולם, כשהם הגיעו לגינה וראו שהורידו את הנדנדות הם הבינו שהם לא רצויים".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "הנדנדות בגינה המדוברת הוחלפו מטעמי בטיחות ושמירה על בטיחות הילדים, כפי שהיינו נוהגים בכל גינה אחרת בעיר, ובמקומן הותקנו עוד 2 נדנדות עבור פעוטות, כאשר בנוסף אנו בוחנים הוספת מתקנים נוספים". עוד הוסיפה העירייה: "גם בגינות אחרות בעיר כשיש נדנדות לא בטיחותיות הן מוחלפות".