היו זמנים בהוליווד העליזה: סיפורם העצוב, היפה והמוזר של כוכבי הקולנוע הלהטב"קים

מונטגומרי קליף יחד עם אליזבת' טיילור. צילום יח"צ עבור הסרט "מקום תחת השמש". צילום: Gettyimages
מונטגומרי קליף יחד עם אליזבת' טיילור. צילום יח"צ עבור הסרט "מקום תחת השמש". צילום: Gettyimages

השחקן שאימץ את בן זוגו, הכוכב שבחר באהבה על פני ההצלחה והבימאית הלסבית שלימדה את פרנסיס פורד קופולה לעשות קולנוע. הוליווד לא תמיד אהבה כוכבים ובימאים להטב"קים. חמישה סיפורים מיוחדים על חטאי הוליווד לקהילה הגאה

3 ביוני 2022

כשחושבים על להט"בים בהוליווד של פעם, השם הראשון שעולה הוא רוק הדסון, שהאיידס הוציא מהארון אחרי מותו ב-1985. אבל בהוליווד תמיד היו כוכבים להט"בים שנאלצו להסתיר את נטייתם כדי להישאר כוכבים, כמו גרטה גרבו ואנתוני פרקינס, ובמאים להט"בים שיכלו להרשות לעצמם להיות קצת פחות זהירים, כמו ג'ורג' קיוקור. עם השנים נפוצו שמועות כאלה ואחרות על לא מעט כוכבים – רבות מהן נותרו בגדר שמועות שקשה לבסס. אבל יש גם כמה מקרים יוצאי דופן.

מונטגומרי קליפט

מונטגומרי קליפט היה אחד השחקנים הכי יפים והכי מוכשרים אי פעם. הקריירה שלו היתה קצרה – הוא מת בגיל 45 – אבל במהלכה הספיק להותיר חותם בל יימחה בכמה יצירות מופת שבוימו על ידי גדולי הבמאים. כבר בסרטו הראשון הוא גילם תפקיד ראשי למול ג'ון וויין במערבון "הנהר האדום" (1948) של הווארד הוקס. הסרט הציג קונפליקט בין שני סוגים שונים מאוד של גבריות, והעדיף את זו הרכה אך חזקה של קליפט. אחת הסצנות בסרט, שבה הוא וג'ון איירלנד מחליפים אקדחים, זכורה בשל הטונים ההומוארוטיים שלה.

בשנים הבאות קליפט כיכב בסרטים של אלפרד היצ'קוק, ויטוריו דה סיקה ואיליה קאזאן, והופיע בשלושה סרטים לצד אליזבת טיילור, שהיתה לאשת סודו. לפי הביוגרפיה שלו שכתבה פטרישה בוזוורת', טיילור כל כך אהבה אותו שהיא ביקשה ממנו שיתחתן איתה, אבל הוא סירב. ב-1956, באמצע צילומי "מחוז ריינטרי", הוא התארח בביתה, וכשנסע במכוניתו הביתה הוא התנגש בעמוד טלפון. התאונה פגמה ביפי תוארו והכאבים הקשים גרמו לו להתמכר לתרופות שקיצרו את חייו. אך הוא חזר למסך ועיצב עוד כמה מתפקידיו הגדולים והמיוסרים.

ההומוסקסואליות שלו היתה סוד ידוע בהוליווד, אך לא מחוצה לה – בעיתונים הוא קודם כרווק הכי אהוב על הבנות. בביוגרפיה הנ"ל מסופר שבמהלך צילומי "מעתה ועד עולם" הוא התיידד עם פרנק סינטרה, אך כשפלירטט עם בחורים במסיבת בריכה אצל סינטרה בבית, האחרון גירש אותו משם ולא דיבר איתו יותר. ועל פי ראס טמבלין, כוכב "סיפור הפרברים", יוצר המחזמר ג'רום רובינס סיפר לו שקליפט היה זה שנתן לו את הרעיון בזמן שהשניים היו בני זוג. אבל רק בשנת 2000, בטקס פרסי התקשורת של GLAAD, ההומוסקסואליות של קליפט זכתה לאישור פומבי מפיה של טיילור, שהוענק לה פרס על פעילותה למען הקהילה הלהט"בית. בנאום התודה שלה היא אמרה שהחבר הכי טוב שלה אהב גברים.

>> תשעה מסמכים שכמעט שינו את המדינה: המזימה הלהט"בית שסוכלה
>> זיכרונותיי מבית אבא בלהט"ביסטן: טור מיוחד

רמון נוברו

רמון סמנייגו יפה התואר נולד במקסיקו ב-1899 והגיע ללוס אנג'לס בגיל 14 כשמשפחתו ברחה מהמהפכה שהתחוללה שם. ב-1923, אחרי שש שנים של תפקידים קטנים, הוא זכה בתפקיד הראשי בסרט התלבושות והחרבות "סקרמוש" ושינה את שם משפחתו לנוברו.
כוכבותו החדשה הפכה אותו חשוף לעין הציבור, והביאה לקיצו את הרומן שניהל עם הארי פרץ', סדרן באולם הקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס שהיה מאוחר יותר למלחין ידוע שם. הוליווד מצד אחד, וחינוכו הקתולי מצד שני, הקשו עליו לחיות בשלום עם המיניות שלו, וכמו לא מעט כוכבים אחרים הוא החל לשתות יותר מדי.

רומן נוברו וגרטה גרבו ב-"מאטה הארי", 1931. צילום: CC ויקיפדיה
רומן נוברו וגרטה גרבו ב-"מאטה הארי", 1931. צילום: CC ויקיפדיה

ב-1925 נוברו גילם את הנסיך היהודי בן חור בסרט היקר בתולדות הקולנוע עד אז. שנה אחרי כן, כשרודולף וולנטינו מת, הוא ירש את מקומו כמאהב הלטיני הגדול ושמר על מעמדו גם בראשית ימי הקולנוע המדבר, כשכיכב לצד גרטה גרבו ב"מאטה הארי" (1931). בשנים הבאות כוכבו דעך, אבל לא היו לו בעיות פרנסה משום שבשנים הטובות הוא השקיע את כספו בנדל"ן. בשנות החמישים והשישים נוברו השתתף לא פעם בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה כמו "רוהייד" בכיכובו של קלינט איסטווד, ו"ד"ר קילדייר" בכיכובו של ריצ'ארד צ'יימברליין.

ההומוסקסואליות שלו הפכה לפתע לנחלת הציבור ב-1968 כשנרצח על ידי שני אחים צעירים. השניים התקשרו אליו והציעו לו שירותי מין – הם קיבלו את מספר הטלפון שלו ממישהו שהיה אצלו בעבר – וכשהכניסם לביתו הם היכו אותו עד מוות בדרישה לדעת איפה הוא מחביא את הכסף. בבית לא היה כסף, והם יצאו משם עם 20 דולר בלבד.

באחת הסצנות ב"נגוע" של עמוס גוטמן (1982), יונתן סגל מספר שנובארו נרצח באמצעות דילדו שנוצק בדמות איבר מינו של רודולף ולנטינו ונדחף לגרונו. זאת אגדה אורבנית שהופרכה כבר מזמן.

>> מי הולך להופיע במצעד הגאווה השנה?
>> גאים להציג: הרגעים הטלוויזיונים הגאים ששינו את הכל

וויליאם היינס

יש להניח שמעולם לא שמעתם על וויליאם היינס, והסיבה לכך קשורה להחלטה החד משמעית שעשה בנוגע לאיך הוא רוצה לחיות את חייו. ב-1928 כוכב הסרטים האילמים, שהרבה לגלם גיבורים רומנטיים, עבר בהצלחה את מבחן הסאונד, והיה לאחד מחמשת הכוכבים הקופתיים ביותר בהוליווד עד 1932. הוא היה יפה וחינני והמצלמה אהבה אותו, אבל ב-1933 הוא נעצר על ידי שוטרים כשהתחיל עם מלח בפארק שהיה לנקודת מפגש פופולרית בקרב הומוסקסואלים.

לואי ב. מאייר, ראש אולפני אם.ג'י.אם, דרש ממנו לנתק את יחסיו עם בן זוגו מאז 1926 ג'ימי שילדס, ולמהר להינשא "נישואי לבנדר" לאישה שתעניק לו כסות סטרייטית – טריק ידוע בהוליווד. באופן מאוד לא טיפוסי למקום ולתקופה, היינס בחר להישאר נאמן לעצמו ולאהובו, והקריירה ההוליוודית שלו חוסלה. הוא ושילדס פצחו בקריירה חלופית של מעצבי פנים, ובין לקוחותיהם נמנו כמה מהגדולות שבכוכבות הוליווד, שחלקן הופיעו לצידו בסרטים, בהן ג'ואן קרופורד, קרול לומברד, גלוריה סוונסון ומריון דיוויס.

ב-1936 כ-100 בריוני קו קלקס קלאן גררו את היינס ושילדס מבית החוף שלהם והכו אותם, בעקבות האשמת שווא של שכן שהם הציעו לבנו הצעה מגונה. המקרה כוסה בעיתונות בהרחבה, אך לא הוגש כתב אישום נגד אף לא אחד מהתוקפים. בילי וג'ימי המשיכו לעבוד ולגור יחדיו עד מותו של היינס ב-1973 בגיל 73. שילדס שם קץ לחייו כמה חודשים אחרי כן. ג'ואן קרופורד תיארה אותם כ"זוג הנשוי הכי מאושר בהוליווד".

>> התיאטרון הגאה הגיע ללב המיינסטרים, ועוד יש לנו דרך לעשות
>> הכי קורעים בלהט"ביסטן: 8 קומיקאים גאים שמצחיקים אותנו

דורותי ארזנר

דורותי ארזנר הייתה הבמאית היחידה שפעלה בלב הוליווד בתקופה שמכונה תור הזהב, והיתה האישה היחידה עם כרטיס חבר באיגוד הבמאים. בין 1927 ל-1943 היא ביימה 16 סרטים, אילמים ומדברים, בכיכובם של גדולי הכוכבים והכוכבות. העבודה הראשונה שלה בהוליווד היתה ככתבנית במחלקת התסריטים של אולפני פרמונט, אבל היא תמיד ידעה שמה שמעניין אותה זה לביים ולא חששה לדרוש מה שרצתה. ב-1929 היא זכתה לביים את הסרט המדבר הראשון של פרמונט, ולצורך כך פיתחה את הבום (מיקרופון נייד) הראשון.

סרטיה הציגו נקודת מבט שונה על גברים, נשים והיחסים ביניהם, והיום הם נלמדים כטקסטים פמיניסטיים מוקדמים בספרם על גיבורות עצמאיות שבוחרות את דרכן בחיים ועל אחוות נשים, כשהגברים הם לרוב במקום השני. קתרין הפברן, למשל, גילמה אצלה טייסת ב"כריסטופר סטרונג", ומרל אוברון היתה מרגלת נורבגית במלחמת העולם השנייה, שמוותרת על אהבה בשם מסירותה למאבק בנאצים ב"First Comes Courage". ובחלק מהסרטים המבטים שהנשים מחליפות ביניהן מפוענחים היום באופן שהיה סמוי מעיני רבים מהצופים בשנים ההן.

ארזנר מעולם לא הסתירה את היותה לסבית, וברוב התמונות הידועות שלה היא נראית לבושה בחליפות גבריות. היא חיה בזוגיות ארוכת שנים עם מריון מורגן – רקדנית, כוריאוגרפית וסופרת שיצרה את הכוריאוגרפיה עבור כמה מסרטיה. והיו גם שמועות על רומנים עם חלק מכוכבות סרטיה. היא פרשה מהוליווד ב-1943, אולי משום שקוד ההפקה הסקסיסטי וההומופובי הצר את צעדיה. בשנים הבאות היא לימדה קולנוע ב-UCLA (פרנסיס פורד קופולה היה אחד מתלמידיה) וביימה פרסומות לפפסי קולה בהזמנת ג'ואן קרופורד, כוכבת סרטיה לשעבר, שירשה את מקום בעלה המנוח בחבר המנהלים של החברה.

ריצ'ארד צ'יימברליין

ב-1976, כשריצ'ארד 'ציימברליין גילם את הנסיך של סינדרלה ב"סנדל הזכוכית", נכתב ב"מעריב לנוער" שהוא עדיין לא מצא את הנסיכה שלו. רק שנים רבות אחרי כן נודע בציבור שהוא אף פעם לא חיפש נסיכה. הוא נולד ב-1934 והפך לכוכב הבנות בשנות השישים כ"ד"ר קילדייר" – מסדרות בתי החולים הראשונות (1961 – 1966). בארץ זוכרים אותו בעיקר מהמיני סדרה האולטרה פופולארית "ציפורים מתות בסתר" (1983), שבה גילם כומר קתולי המתחבט בין אלוהים לבין תשוקתו הבוערת לצעירה נאווה.

ב-1977, כשהיה בן 43, צ'יימברליין פגש את השחקן מרטין ראבט, הצעיר ממנו ב-20 שנה, והשניים הפכו לזוג. הם התגוררו בהוואי, הרחק מאור הזרקורים ומצלמות הפפרצי, וכדי שיוכלו לחיות יחדיו בלא מפרע (וראבט יוכל לרשת את נכסיו של צ'יימברליין), השחקן הבוגר אימץ לבן את בן זוגו הצעיר, שבתמונות נראה ממש דומה לו. ב-1986 האב ובנו המאומץ גילמו אחים בסרט "אלן קווטרמיין ועיר הזהב האבודה" שהפיקו מנחם גולן יורם גלובוס. הם נפרדו אחרי 33 שנים יחד.

צ'יימברליין הוצא מהארון על ידי מגזין נשים צרפתי ב-1989, אך הוא עצמו נידב את האינפורמציה רק באוטוביוגרפיה שהוציא לאור ב-2003. אחרי שנים של קריירה דלילה, דווקא היציאה מהארון סידרה לו הזמנות להתארח בכמה סדרות טלוויזיה פופולאריות, בהן "וויל וגרייס" ו"עקרות בית נואשות", שבחלקן גילם לראשונה הומו. אבל כשהתראיין ב-2010, השחקן בן ה-76 הציע לשחקנים שרוצים לזכות בתפקידים ראשיים להישאר בארון "כי יש עדיין המון הומופוביה בתרבות שלנו".