תחרות קשה: וולט נקנסה במיליוני שקלים אחרי הסכם פשרה

תחרות? איזו תחרות? שליחי וולט מציפים את העיר (צילום: שאטרסטוק)
תחרות? איזו תחרות? שליחי וולט מציפים את העיר (צילום: שאטרסטוק)

האפליקציה הכחלחלה ששולטת בשוק משלוחי האוכל הגיעה להסכם פשרה עם רשות התחרות, במסגרתו תשלם לקופת המדינה קנס בגובה 8.5 מיליון שקלים. הסיבה: פגיעה בתחרות בין מסעדות בתקופת הקורונה באמצעות קידום מסעדות בהסכמי בלעדיות. וולט: "אין בהסכמות כל טענה לנזק שנגרם לציבור או לפגיעה בתחרות בפועל"

חשבון, בבקשה: 8.5 מיליון שקל. זו השורה התחתונה בסכום שתשלם וולט לקופת המדינה, קנס מוסכם שהושג בפשרה בין הממונה על התחרות מטעם מדינת ישראל ובין החברה שמאחורי אפליקציית השליחויות הפופולרית. על פי דיווח ב"וואלה", בית הדין לתחרות אישר את ההסכם, הכולל הודאה של וולט בפגיעה בתחרות בשוק המסעדות וכי התנהלה בניגוד להוראת החוק.

>> להתחמם עכשיו: 20 המקומות הכי נעימים בתל אביב בחורף

הפגיעה המדוברת התרחשה בימי הקורונה העליזים, כשמסעדות עילית רבות השתכנעו בלית ברירה להצטרף אל שירותי המשלוחים למרות העמלות הגבוהות והיו תלויות בהם כאופציה יחידה להמשיך ולפעול. בוולט, על פי התביעה, ניצלו את הסיטואציה כדי לייצר הסכמי בלעדיות עם מסעדות רבות ולקדם אותן באגרסיביות דרך האפליקציה בקטגוריית "רק בוולט", ובכך פגעו במסעדות אחרות שלא חתמו על הסכם כזה.

היו זמנים. שליח וולט בימי הקורונה (צילום: שאטרסטוק)
היו זמנים. שליח וולט בימי הקורונה (צילום: שאטרסטוק)

התלות הכמעט מוחלטת של המסעדות בוולט באותה תקופה הייתה מרכזית מבחינת חומרת הענישה, כך על פי פסיקתו של בית הדין, כמו גם לדומיננטיות של וולט בין שירותי השילוח, ומטרתו של הקנס הגבוה היא בין היתר להרתיע מפני ניסיונות עתידיים לייצר הסכמי בלעדיות דומים הפוגעים בתחרות.

יש לציין כי בוולט ביטלו את הקטגוריה הבלעדית כבר לפני שנתיים, עם תחילת הבדיקה בעניינה, ומרבית המסעדות שלקחו חלק בקטגוריה עשו זאת רק בימי הקורונה ולראשונה בתולדותיהן, והתנתקו מהשירות עם החזרה לשגרת סרוויסים. ועדיין, 8.5 מיליון שקלים בהסכם פשרה. צריך הרבה משלוחים כדי לכסות סכום כזה, אבל אל דאגה, אנחנו על זה.

>> ככה פשוט: 18 מסעדות הקז'ואל הכי טובות בתל אביב

תגובת וולט: "כניסתה של וולט לישראל לפני חמש שנים חוללה מהפכה צרכנית ותחרותית במשק. בתחילת הפעילות בישראל ב-2019 הושקה באפליקציה קרוסלה, אחת מתוך עשרות, שכללה מסעדות שניתן היה לקבל מהן משלוחים רק באמצעות וולט, בעיקר כי עד אז הן כלל לא הציעו משלוחים מקוונים לצרכן. ראינו בקרוסלה דרך לגיטימית לקידום השירות עבור המסעדות וציבור הלקוחות בתחילת הפעילות בארץ, והיא אינה קיימת באפליקציה כשנתיים. הגענו להסכמות עם רשות התחרות במאי 2023, וחשוב להדגיש שאין בהן כל טענה לנזק שנגרם לציבור או לפגיעה בתחרות בפועל".