חתונמי vs אהבה חדשה: מי תוכנית השידוכים הטובה יותר?

מורטל קומבט. עיבוד תמונה. צילום מקור: Shutterstock
מורטל קומבט. עיבוד תמונה. צילום מקור: Shutterstock

בפינה הימנית: חתונה, פסיכולוגים עם מבטא ומתמודד אחד שנאלץ לשכור אנשים שינהלו לו את המשבר. בפינה השמאלית: ספיד דייטינג על סטרואידים, מאיה ורטהיימר ונשים מחוץ לבועה האשכנזית-תל אביבית. באהבה ומלחמה אין חוקים, אז בחרנו במלחמה כדי להכריע סופית איזה ריאליטי שידוכים מוצלח יותר

17 באפריל 2022

אחרי תקופה ארוכה בשבי "הישרדות" – שגרמה לנו להאמין שסופית רשת כבר לא מסוגלת להחזיק בפורמט מבלי להרוס אותו ולגרום לנו להתחנן שתגאול אותו מייסוריו – הגיעה העונה השנייה של "אהבה חדשה", התשובה שלה ל"חתונה ממבט ראשון", ומה שמסתמן כמרענן הרשמי של הקיץ. בעוד שחתונמי לא עשתה הרבה בעונתה האחרונה מלבד להעיק לכולם ולגרום לאדם פרטי לשכור משרד יח"צ על מנת להתאושש מהנזק, "אהבה חדשה" לומדת מהטעויות של זו ומבדילה את עצמה בכמה דברים הכרחיים ליצירת טלוויזיה טובה. הראשון – פשוט לא לקחת את עצמך כל כך ברצינות.

הנשים

נתחיל מהאובייס: ליהוקים של גרושה ובת מסוג לא רזה. שתיים מארבעת הנשים מתהדרות במאפיינים שעוד לפני שהתחילה העונה, כבר מזכים את אהבה חדשה בנקודות זכות בשאלת הייצוג. מה גם שמריאנה באר שבעית וככל הנראה, גם מזרחית. כמו שכבר כתבתי בעבר, המתמודדים בחתונמי אשכנזים מדי, תל אביביים מדי ומכורים לטינדר מדי – כלומר בגדול, דמויות שקשה להיות בעדן ומתישות אותנו עם ההתעקשות לתווך את החרדות שלהן דרך כלבים. כשדנה אומרת "אני רוצה בית" היא לא מרפררת לאידיאל האמורפי של אשה שאיתמר התעקש לכפות על קארין, והיא מרחיבה גם במילים של אנשים נורמלים, שנבין: פרימיטיבי, מזרחי, שחום, שום שקשוקה וטרנינג. דנה רצתה תימני וקיבלה, לא יותר פשוט ככה?

ממי פשוט תגידי מזרחי. דנה מ"אהבה חדשה", צילום מסך
ממי פשוט תגידי מזרחי. דנה מ"אהבה חדשה", צילום מסך

הגברים

המחווה הבאמת יפה ש"אהבה חדשה" עושה לגברים היא להודות בפניהם שהם לא פקטור. כפי שלמדנו כמעט מכל מתמודד בחתונמי מלבד ניר, אם תשאלי גבר אם הוא רוצה את האישה שמולו, התשובה לעולם לא תהיה "כן". הוא אף פעם לא יהיה בטוח ותמיד יבסס תחושת חוסר ודאות אצל הפרטנרית. "אהבה חדשה" אומרת להם בפה מלא: "עזוב לא צריך. ההחלטה לא בידיים שלך, זה לא עלייך. שב פה כמה ימים עד שהצ'וצ'ה פה עוברת תהליך, יש טלוויזיה, תתפנן".

זה בסדר, הנשים יגידו לך מה לעשות. הגברים של "אהבה חדשה", צילום מסך / רשת 13
זה בסדר, הנשים יגידו לך מה לעשות. הגברים של "אהבה חדשה", צילום מסך / רשת 13

המצלמות

באופן הדרגתי שהגיע לשיא בעונה האחרונה, בחשיפה של קארין, המצלמות בחתונמי הפכו לדמות. אנחנו כצופים עסוקים ללא הרף ברדיפה אחר קצי חוט בניסיון להרכיב תמונה מלאה של האדם לפני ואחרי שנכבות המצלמות. המצלמות האינהרנטיות, סטייל האח הגדול, הן פתרון כל כך פשוט שלא ברור איך חתונמי פספסה אותו. בעוד שנוכחותם של הצלמים (או, בהיעדרם, של מצלמת ה"מחוברים" המייסרת שמחזיקים המשתתפים) מורגשת בכל פריים, כאן המצלמות מובנות בתוך הדירה (המכוערת משהו לא נורמלי) של כל אחת מהבנות וחוסכות מאיתנו מניירות הזויות. גם המשתתפים יודעים שלזייף אי אפשר 24/7, אז עדיף לוותר מראש.

מיתרונות מצלמות הבית. "אהבה חדשה", צילום מסך / רשת 13
מיתרונות מצלמות הבית. "אהבה חדשה", צילום מסך / רשת 13

המומחים

בחירתה של סופי – שתי נשיים וסטרייט, או אישה והומו, מה יותר WOKE? לדעתי יעל ודני, אבל זה ממש לא משכיח ממני את העובדה שהם הולכים וחוטאים למקצוע, לאתיקה ולשמו הטוב של טיפול. הצלקות ממשחק הצמר בשלישי זוגות עוד לא החלימו, וכרגע כל מי שלא עוסק אקטיבית בגזלייטינג נגד המטופלים הטלוויזיונים שלו הוא די והותר.

היו שלום ותודה על הטראומות. המומחים של "חתונה ממבט ראשון". צילום מסך / קשת 12
היו שלום ותודה על הטראומות. המומחים של "חתונה ממבט ראשון". צילום מסך / קשת 12

הדינמיקה

עוד דבר שאולי לא שמתם לב אליו בחתונה ממבט ראשון – הם נפגשים בחתונה שלהם, עם כל מי שהם מכירים מסביבם. כמו שאומרים אצלנו בצה"ל, אתה מתחיל הכי חזק שלך ולאט לאט נכנס להתקף חרדה בן 42 יום. מי שמחפש מחוות גרנדיוזיות שבסיסן בפטריארכיה לא ימצא אותן ב"אהבה חדשה", כך שהיעדר החתונה ונקודות היציאה התכופות (פעם בשלושה ימים) מורידות משמעותית את מפלס החרדה ומאפשר לזוגות ל-ת-ק-ש-ר. כן כן לא יאומן, בזמן שבחתונמי בחירת ספה הופכת לריב + טיפול שתיקה ממושך, המתמודדים באהבה חדשה יודעים שזמנם קצוב, וקל להם יותר לשמור על רוח ספורטיבית.

כך למשל, כשרזי, האדם האידיוט ביותר שנראה על המסך הישראלי (ואני כוללת את עודד מהפיג'מות וששי משמש), שואל את מריאנה אם היא פתוחה מינית, היא עונה בנונשלנטיות אגבית במקום להעיף לו סטירה ולשאול אותו אם הוא יודע בכלל איפה הדגדגן. שאלה זהה בשלב אפילו יותר מתקדם בקשר בחתונמי הייתה הופכת לסאגה עם מוזיקה דרמתית, פרומו ואינסוף טסטות לנסות ולאבחן את הסיטואציה, אבל מריאנה יודעת שעוד כמה שעות המטומטם ששאל אותה אם היא קשורה לילד שלה (!!!) יעוף לה מהפנים, אז אין צורך בכינורות.

הסיכוי לקשר

אף אחד לא עובר תהליך התאהבות מול המצלמות שממשיך באופן אורגני לקשר אותנטי, אף אחד. אין דרך להאיץ מערכת יחסים, אפשר רק להפגיש בין אנשים, וחתונמי הורסת גם קשרים שהיה להם פוטנציאל עד לנקודה בה שני האנשים הללו לא מסוגלים יותר לראות אחד את השני. אולי בפורמט שלא מתיימר באמת ליצור מערכת יחסים, אלא להפיק מעיין ספיד דייטינג על סטרואידים, יותר סביר שיידלק ניצוץ שיהפוך ללהבה, אם כי קצת מגוחך לומר "אם אני ממשיכה הלאה הוא לא יכול לחזור אף פעם" על מישהו שאת יכולה מחר למצוא באינסטגרם. במקרה כמו של אל ואמיר, למשל, הפרידה אמנם הייתה מלווה בדמעות, אבל לא מופרך שמישהו מהם ינסה ליצור קשר בהמשך הדרך ולתת לזה ניסיון נוסף. במידה והם היו מחויבים לגור בדירה הבאמת מזוויעה הזו ביחד לעוד חודש וחצי, היינו חוזות בהם ממאיסים את עצמם אחד על השניה ומעוררים בוז וטינה בהדרגתיות.

אוהבת/לא אוהבת

קשה לי לשבת פה ולהשחיר כל כך על חתונה ממבט ראשון, תכנית שאני אוהבת כל כך, שראיתי בטלפון בשעת ט"ש בטירונות ושעברה איתי מסע עד לערב צפייה משותפת בהנחייתי. ואולי הרומן שלי עם "אהבה חדשה" בכלל לא יאריך ימים  – אמנם מאיה ורטהיימר, באופן לא פחות מפלאי, הצליחה לא להביא לי עצבים אפילו פעם אחת, אבל שודרו רק 3 פרקים, אז אולי היא תחזור לעצמה. הקונפליקטים באמת לא משמעותיים כל כך, התוקף הקצר של השהות המשותפת מרחיק את הזוגות מיצירת בסיס משמעותי להתנגח סביבו, אבל אחרי שאיתמר עמי תבע את פוליטיקלי קוראת, יעל ניסתה מטאפיזית לחנוק את הזוגות עם חבל ודני בכה לשני בידיים בבריכה כמו בפרק לייב אקשן של בוג'אק הורסמן – אולי קצת קלילות היא בדיוק מה שאנחנו צריכות.