לא ממש מבנים לשימור

השיפוץ בשוק הכרמל: אין שום דבר אותנטי בג'יפה מוזנחת

הרחבה הפנימית שכלולה בשיפוץ. צילום: ספי קרופסקי
הרחבה הפנימית שכלולה בשיפוץ. צילום: ספי קרופסקי

גם לנו יש סלידה מהמתחמים של חולדאי, וגם אנחנו רומנטיקנים של הישן וההיסטורי (והמתפקד), אבל נראה שמתנגדי פרויקט השיפוץ החדש בכרמל קפצו מהר מדי. מגיע לנו שוק ללא תנאים של מדינת עולם 3

6 בינואר 2022

קל מאוד ליפול לסנטימנט שמרני כשזה נוגע לאתרים היסטוריים ברחבי העיר. עובדה: גם אנחנו נופלים בזה לא פעם, וסביר להניח שגם נמשיך בעתיד. לכן זה היה קל, אפילו קל מאוד להתבצר בעמדה השוללת את התוכנית החדשה לשפץ חלק קטן משוק הכרמל.

זה היה קל אף יותר כשמי שעומד בראשות העיר הוא רון חולדאי, שבאחרונה מעורר אנטגוניזם אף יותר מהרגיל. ראו ערך הטיפול המחפיר שלו במפגע התחנה המרכזית, עניין הרבה יותר חשוב לעיר ולתושביה מאשר שיפוץ אפשרי בשוק.

אבל עיון מעט יותר מעמיק בתוכנית החדשה מראה שלא הכצעקתה, אלא אם הגעתם מראש עם הפוזיציה מהבית. השיפוץ הנוכחי מתמקד במקטע דרומי-מערבי שכלל לא חולש על רחוב הכרמל – עורק התנועה המרכזי של השוק.

שוק הכרמל המחודש (הדמיה מתוך עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)
שוק הכרמל המחודש (הדמיה מתוך עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)

בליבת התוכנית נמצאת חצר מג'ויפת שרובכם ככל הנראה מעולם לא דרכתם בה, אלא אם ביקשתם להתפנות לשירותים. יש בה סחורה פגומה המפוזרת על הרצפה, פחי אשפה גדולים וכמה דלתות אחוריות לבתי עסק בשוק. מה עוד? אולי גם מלגזה או שתיים, וזהו למען האמת. לא הרבה. באמת: רק הבוקר ביקרנו בה כדי לוודא שלא הוטמן בה אוצר.

שווקים, אתרים ומבנים בכלל, דורשים עדכון גרסה מדי פעם. אי אפשר להמשיך עם רמת תשתיות מחפירה של עולם שלישי באחד השווקים הכי פופולריים ומרכזיים בארץ. בטח כשהמגמה הירוקה מראה לנו כיוון שאי אפשר להתעלם ממנו. תוסיפו את תנועת הרכבים המיותרת בדרכים לא דרכים, מבנים ופחונים ללא אישורים וג'ונגל אורבני שאולי יש לו קסם – אבל יכול להוות סכנה אמיתית.

השף יהונתן בורוביץ. צילום: יח"צ
השף יהונתן בורוביץ. צילום: יח"צ

גם לא התעצלנו: שאלנו לדעתם של בעלי העסקים באזור, ספציפית כאלה שבית העסק נמצא ליד החצר המדוברת. מתברר שהם בעד, מה אתם יודעים. ״השוק הזה לא עומד בסטנדרט של שווקים בעולם כבר מזמן. תל אביב הפכה לעיר בינלאומית והשוק נותר מאחור", אמר לנו אתמול יונתן בורוביץ', השף של מסעדת M25 שנמצאת ממש צמוד לחצר המדוברת, בלב האזור שבו מתוכנן השיפוץ. "ברור שיש קשיים, עכשיו חסמו לנו חצי מהישיבה בחוץ אבל כמו שאומרים – 'קשה עכשיו הקלה אחר כך'".

אחד ממוקדי השיפוץ המתוכנן. לא בדיוק מבנה עם פוטנציאל לשימור. צילום: ספי קרופסקי
אחד ממוקדי השיפוץ המתוכנן. לא בדיוק מבנה עם פוטנציאל לשימור. צילום: ספי קרופסקי

שיהיה ברור: ישנן עוד הרבה שאלות פתוחות לגבי המשך הבנייה והשיפוץ בשוק, כשהתוכנית הנוכחית אמורה להיות רק הספתח למשהו נרחב הרבה יותר. וכן – מרחף גם החשש העקרוני מכך שיהרסו משהו שעובד טוב. אם יש לקח אחד שהפקנו בשנים האחרונות הוא שמתחמים מלאכותיים נידונים לרוב לכישלון (מתחם התחנה, שוק אלנבי-רוטשילד), בעוד מה שעובד – מצליח מתוך תהליך אורגני של צמיחה. שוק הכרמל כדוגמה.

הזהירות הרבה בניסוחים של העירייה, העובדה שתוכניות עבר נפלו וסביר שהופקו מהן לקחים, מצביעות על כך שהפעם המתכננים ניגשים לעניין באופן זהיר ומחושב הרבה יותר. שוק הכרמל חשוב מדי מכדי להפוך למרכז שוסטר 2 או למתחם קניות מלאכותי ולא מזמין. אם ישפצו חצר מוזנחת ועוד כמה פחונים, החספוס ואנחנו נשרוד את זה. אולי אפילו נהנה.