באנו. ליהנות. בחושך: מתי הקשבתם באחרונה לג'אז פולני?

Adam Pieronczyk- Photo by Ignacy Matuszewski
Adam Pieronczyk- Photo by Ignacy Matuszewski

באמצעות כמה קלישאות פולניות (כן, מה שאתם חושבים) כותב לנו מארגן הפסטיבל ברק ויס על תקופה ארוכה בלי הופעות טובות כאן בארץ שבעקבותיה נוצרה קהילת הג'אז החברתי, ומסביר גם מדוע אתם חייבים להקשיב לג'אז פולני

15 בנובמבר 2021

בשנים האחרונות, עוד לפני עידן הקורונה, מצב יבוא הופעות הג'אז בישראל היה ועודנו עגום. ענקי שנות ה-70 כצ'יק קוריאה (ז"ל) ופט מתיני היו מגיעים לארץ באופן סדיר וממלאים מופעי ענק. אבל מה בנוגע למוזיקאים צעירים יותר? אלה שנושאים את הלפיד העכשווי של הג'ז? אותם כמעט לא היה סיכוי לראות כאן בישראל.\

המצב החריף עוד יותר בעקבות הקורונה. הפסטיבלים בוטלו, ובמשך חודשים ארוכים כלל לא היו הופעות ג'אז בישראל. הופעות מוזיקה מיינסטרים שודרו בלייבסטרימינג ואף הועברו בטלוויזיה, אבל למפיקים לא היה כדאי כלכלית להפיק הופעות ג'אז מקוונות. חובבי הג'אז בישראל נחשפים רק לחלק קטן מהיצע הג'אז העולמי האיכותי. רוב הג'אז האיכותי פשוט לא מגיע לישראל. זה לא בגלל ה-BDS, ולא בגלל מדיניות הממשלה בשטחים, ואפילו לא בגלל שלפסטיבלים ולמפיקים אין טעם טוב.

"כסף לא גדל על העצים"

זה הכל עניין של כסף. עלויות הבאת הרכבים מחו"ל הן גבוהות, וקהל חובבי הג'אז הוא קטן יחסית. פסטיבלים ומפיקים עצמאיים חייבים להרוויח, או לפחות לא להפסיד, לכן הם חייבים להביא רק הרכבים המוכרים כאן בישראל. כאלה שיש סיכוי גדול שהכרטיסים להופעות שלהם יימכרו.

כך למשל, חובבי הג'אז בישראל לא נחשפים לסצינות ג'אז מפוארות ואיכותיות מאירופה – כמו ג'אז צרפתי, נורבגי או פולני. רבים מחובבי הג'אז בישראל כלל לא מודעים לשינוי העצום שהתחולל בסצינת הג'אז העולמית ב-50 השנים האחרונות, שינוי שהפך את הג'אז האירופי לחשוב לא פחות מהג'אז האמריקאי.

"בסדר. תודה רבה. אני אסתדר כבר לבד"

עד שיום אחד, אנחנו, קבוצה של חובבי ג'אז, החלטנו לקחת את העניינים לידיים ולשנות את המצב העגום. אנחנו, כמה הייטקיסטים, מורה למוזיקה, עיתונאי, מנהל אמנותי של פסטיבלים ואיש קולנוע, היינו נפגשים מידי פעם, שותים וויסקי ועראק, אוכלים חומוס או שקשוקה, מאזינים לג'אז, ומקטרים כמו פולניים טובים על המצב העגום של הג'אז בישראל. קראנו לעצמנו "פורום שקשוקה". במהלך השנים למדנו כי חובבי ג'אז רוצים לצרוך את הופעות הג'אז שלהם במועדוני ג'אז, מסביב לשולחנות, עם כוס בירה ביד, ולא באולמות ובהיכלי תרבות, כנהוג בפסטיבלים.

בסוף 2015, באחד המפגשים על גג ביתי, החלטנו להפסיק לקטר ולעשות מעשה. כך נולד הרעיון להקים את קהילת הג'אז החברתית. הרעיון היה פשוט: אנחנו – חובבי וצרכני הג'אז – צריכים לקחת את העניינים לידיים. אנחנו, ולא מפיקים פרטיים או פסטיבלים, נקבע אילו אמנים אנחנו רוצים לשמוע ואנו נביא אותם לישראל להופעות.

השמועה עברה מפה לאוזן בין חובבי הג'אז על הקמת המיזם החדש – קהילת הג'אז החברתית. בשנת 2016 קהילת הג'אז החברתית כבר מנתה 600 חובבי ג'אז. היום הקהילה שלנו מונה למעלה מ-2,600 חובבי ג'אז. ההופעה הראשונה שקהילת הג'אז החברתית ארגנה היתה של הרכב איטלקי מעולה, והתקיימה במאי 2016. אחריה המשכנו והבאנו לישראל אמני ג'אז נפלאים שלא היו מוכרים בארץ, מנורבגיה, ארגנטינה, אוסטריה ופולין.

עיצוב איורים: הפולניה
עיצוב איורים: הפולניה

"לא באנו לפה כדי ליהנות"

חוץ מהופעות ג'אז מחו"ל שארגנו, הוספנו גם הופעות של אמני ג'אז ישראלים מעולים שאינם מוכרים כ"כ בישראל, למרות שהם מצליחים מאוד בחו"ל.

"אין לא יכול, יש לא רוצה"

העוצמה של קהילת הג'אז החברתית התגלתה במלוא עוזה בתקופת הקורונה. ארגנו הופעות ג'אז בלייבסטרימינג באיכות טכנית ואומנותית מעולה, עשינו שיתופי פעולה עם פסטיבלי מוזיקה גדולים ברחבי העולם והעברנו את ההופעות שלהם בלייב גם אצלנו, ערכנו הרצאות ומפגשים עם אומנים בזום ועוד.

גולת הכותרת של פעילות קהילת הג'אז החברתית בתקופת הקורונה, היתה פסטיבל הג'אז הפולני: הפקנו פסטיבל שלם בלייבסטרימינג עם שידורים של טובי מוזיקאי הג'אז הפולניים והישראלים מתל אביב, וורשה וקראקוב, מפגשי זום עם האומנים, הרצאות ג'אז ועוד.

עיצוב איורים: הפולניה
עיצוב איורים: הפולניה

"למה אני תמיד האחרונה ששומעת?"

לא לחינם בחרנו בפולין כמדינה הראשונה עמה נארגן פסטיבל ג'אז. לג'אז הפולני מסורת מפוארת והווה מזהיר. סצינת הג'אז הפולנית נחשבת לאחת מסצינות הג'אז הטובות והמרתקות בעולם. מוזיקאי ג'אז פולנים מופיעים בפסטיבלים הכי נחשבים ועל הבמות היוקרתיות ביותר.

בארץ, כמובן, אין לכך זכר. הפסטיבל המקוון שארגנו זכה להדים רבים והתשבחות זרמו מכל עבר. החלטנו להמשיך במסורת הזו, אבל הפעם, עם שוך המגיפה, אנו מארגנים את המהדורה השנייה של פסטיבל הג'אז הפולני – כאן בתל אביב.

"זה בסדר, אני אשב פה לבד בחושך"

בעוד ימים מעטים, ביום רביעי 17.11, ייפתח פסטיבל הג'אז הפולני בתל אביב, אותו אנחנו, קהילת הג'אז החברתית, מארגנים, בשיתוף עם מכון אדם מיצקייביץ' בוורשה והמכון הפולני בתל אביב. זו תהיה גולת הכותרת עד כה של פעילותינו. שלושה ערבים עמוסי מוזיקה נהדרת של מוזיקאים פולנים וישראלים מהשורה הראשונה. במסגרת הפסטיבל נקיים גם את מרתון "מאלתרים שופן" – הרכבי ג'אז ישראלים יבצעו עיבודים מקוריים ליצירות של הקומפוזיטור הפולני פרדריק שופן.

ההופעות יתקיימו במועדון טרמינל 4, מתחם בתחנה בתל אביב באווירת מועדוני ג'אז בניו יורק, ניו אורלינס וגם וורשה. מוזיקה טובה, חברה מצוינת ובירה קרה – מי צריך יותר מזה?
אתם מוזמנים להגיע!! בברכת, "יום אחד תודו לי אבל אז יהיה מאוחר מידי". לפרטים נוספים וכרטיסים

הכותב הוא ממארגני קהילת הג'אז החברתית, מנהל פסטיבל הג'אז הפולני, שסובל ממוזיקה רועשת בחושך, בפינה, כמו כל פולני טוב. הוא גם המנהל האמנותי של פסטיבל הג'אז של תל אביב מאז 2006 והיה ההוגה והמנהל האמנותי של פסטיבל החשיפה הבינלאומית למוזיקה