תפסיקו לשתוק: הלקח לאמני ישראל מהבחירות בארה"ב

בזמן שאמני ארה"ב הסירו כפפות ונלחמו עבור הקהל שלהם בבחירות האחרונות, מקביליהם כאן בארץ נאלמים מתוך פחד. מתי יבינו שהשפעתם יכולה להציל חיים?

ליידי גאגא נואמת ערב הבחירות בעד ביידן. מתוך יוטיוב
ליידי גאגא נואמת ערב הבחירות בעד ביידן. מתוך יוטיוב

ליידי גאגא, אריאנה גרנדה, ביונסה, ג'ון לג'נד, ג'ניפר לופז, ג'ניפר לורנס, ליזו, בילי אייליש, קארדי בי – אלה רק חלק מהשמות שקראו לשינוי והביאו תמיכה ברורה וחזקה במועמד הדמוקרטי והנשיא הנבחר ג'ו ביידן. אלה לא אמני נישה, אלא איי-ליסטים הנמצאים בשיא תהילתם עם מאות מיליוני מעריצים מכל העולם. בשבועיים האחרונים בכל פעם שגללתי בפיד האינסטגרם הרגשתי קנאה. קינאתי בקהל האמריקאי, שרואה את הדמויות שהוא כל כך מעריץ נלחמות וצועקות בשבילו, בזמן שמרבית אנשי התרבות והבידור שלנו בארץ מפחדים להוציא הגה. ליידי גאגא במסר חד וישיר ערב הבחירות:

מיטב הסלבס בארה"ב לקחו חלק פעיל ואגרסיבי בקמפיין 2020, ולא רק. הם השמיעו את קולם באופן צלול וברור וקראו לקהל שלהם להירתם למען השינוי המיוחל. הם הביעו את עמדתם בנאומים בטקסי פרסים, בראיונות, ביצירות שלהם, בקריאות ישירות ברשתות חברתיות ובהשתתפות בעצרות ובקמפיינים של פוליטיקאים. הם עצמם אמנם חיים את חייהם בלי יותר מדי צרות, אבל יודעים שהנפגעים העיקריים הם אלה שלא זכו לאותו סגנון חיים ולאותו כוח ציבורי. הם עושים זאת למען הקהל שלהם, שמעריץ אותם וקונה כרטיסים להופעות ולסרטים שלהם. הם יודעים שזכויות נשים, להט"ב ומיעוטים אלה זכויות אדם ולא פוליטיקה נמוכה. הם גם יודעים שמצופה מהם להשתמש בקול שיש להם ושזו חובתם.

עולם חדש ורוד: אנחנו האנשים להם חיכינו?

טראמפ TV: היום שבו הטלוויזיה הנמיכה את הווליום

במבחן התוצאה זה עבד. מנתונים ראשוניים עולה שקולות הצעירים עלו בכמעט 10% בבחירות האחרונות לעומת הבחירות בשנת 2016, עם עלייה משמעותית במדינות המפתח שהבטיחו לביידן את הניצחון. ג'ו ביידן אף גייס את ליידי גאגא ואת ג'ון לג'נד לעצרת הסיום שלו בפנסילבניה שהפכה לכחולה בבחירות האחרונות על 20 האלקטורים החשובים שלה. גם הקאסט של המילטון התגייס למשימה:

אבל לצערנו זה בעיקר קורה שם. אנשי הבידור והתרבות הישראלים צריכים להסתכל וללמוד, בייחוד אלה שפונים לדור הצעיר. בזמן שהם נהנים מהשפעה של תרבות ערבית, מקהל וצוות להט״בים ונעזרים בשחורים ובני מיעוטים ליצירות שלהם – הם שומרים על דממה כשעוול נעשה לכל האוכלוסיות האלה מהחשש לאבד פופולריות.

אז נכון, ישראל היא לא אמריקה. האוכלוסייה והמפה הפוליטית שונות בתכלית ותמיכה של ידוען במועמד או מפלגה ספציפיים נתפסת כקיצונית. לעתים כמסכנת קריירה. ועדיין, ישנם נושאים שהם הרבה מעבר לפוליטיקה, לימין או שמאל, לביבי או לא, אלא פשוט להפגנת אנושיות במובן הבסיסי ביותר.

בחודשים האחרונים מתחולל שיח אבסורדי על הלגיטימציה של טיפולי המרה שהגיע עד לכנסת. אותם אמנים שנהנים מאהדת הקהל הלהט"בי, שנעזרים בכישרונותיהם ושרים על "לירדים", "וודג'" ו"פאטוץ'", לא פוצים פה. מאמנים אלה מצופה לא רק להשמיע קול, אלא לעמוד כחומה איתנה ולצעוק  – למען הקולגות שלהם, המעריצים שלהם, החברים והמשפחות שלהם. תפקידנו בתור צרכנים הוא להעדיף את אלה שיתמכו גם בכם כשתצטרכו אותם. אמנים יקרים, לקול שלכם יש השפעה, השפעה שיכולה לעתים להציל חיים. תתחילו לדבר.