דריסת רגל: מאבק הולכי הרגל יוצא לרחובות

הפגנת הולכי הרגל מול בית העירייה הייתה דלה באנשים אך חדורה בתוכחה פנסיונרית

אוכפים את חוקי האופניים החשמליים. צילום: שלומי יוסף
אוכפים את חוקי האופניים החשמליים. צילום: שלומי יוסף

עשרות הולכים והולכות התקבצו ביום שלישי (17.6) בכניסה לעיריית תל אביב־יפו במטרה למחות על התנהגות העירייה ומשטרת ישראל בכל הנוגע להגנה על הולכי הרגל בעיר. המחאה, שאורגנה על ידי מנהיגת המאבק ומנהלת דף הפייסבוק "מחזירים את הבטיחות להולכי הרגל" חגית אוריין, כללה נאום השתלחות בראש העיר רון חולדאי ובמיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה העירוני.

ההתקהלות הזאת הייתה ביטוי ציבורי נוסף למאבק הולכי הרגל, אשר נמשך זה כמה שנים בתל אביב, והתחיל בביקורת על מעברי החצייה והרמזורים הקלוקלים בעיר ועל תופעת המכוניות החונות על מדרכות. המאבק הוחרף עם כניסתם הבלתי מבוקרת של כלי הרכב הממונעים לרחבי העיר. לאורך כל הדרך הולכי הרגל דרשו כי עיריית תל אביב־יפו ומשטרת ישראל יתייחסו ברצינות לטענותיהם וינהלו באופן יעיל ומבוקר את תנועתם של כל כלי התחבורה, תוך התחשבות באוכלוסייה ההולכת והגברת האכיפה.

מעבר החצייה בקינג ג'ורג'. צילום: אירית לבהר גבאי
מעבר החצייה בקינג ג'ורג'. צילום: אירית לבהר גבאי

הקהל המשולהב, אשר מנה בעיקר בני ובנות 60 פלוס, ביטא את זעמו, בין היתר, גם על הזלזול שמפגינים כלפיו רוכבי האופניים והקורקינטים על המדרכות. אזרחים מבוגרים סיפרו כי התחושה הכללית היא שהופקעה מהם האפשרות ללכת ברגל ברחוב. "ותיקים שבנו את העיר הזאת וחיים בה כבר 70 שנה מרגישים שזורקים אותם מהמרחב הציבורי", אמרה אוריין וזכתה לקריאות עידוד ותמיכה. לקראת סוף ההפגנה, דיברה אוריין גם על חוסר האכיפה המסודרת מצד המשטרה: "משש בבוקר עד תשע בערב מחלקים דוחות ואז הפקחים יוצאים לחופש – ואיתם גם החוק יוצא לחופש".

"הסטטיסטיקות אינן משקפות את המצב בשטח. על כל נפגע אחד שמגיע לבית החולים, יש עוד עשרה שמעדיפים לחמוק מזירת האירוע. מדינת ישראל לא מפצה אף אחד שנפגע מכלי הרכב הללו", אמרה אוריין. לטענתה, אם יופעל מיתון תנועה אמיתי בעיר, רוכבי האופניים והקורקינטים יסעו על הכביש ללא סיכון לפגיעה וכך לא ייאלצו לרכוב על המדרכות ולפגוע בהולכי הרגל. ההמון מחא כפיים ביתר שאת כאשר כינתה אוריין את שביל האופניים ברחוב אבן גבירול "מחורבן".