מדרחוב פלורנטין: המהפכה חוזרת לשכונה הכי פופולרית בתל אביב

עוד עצים, עוד צל, פחות מכוניות. מדרחוב פלורנטין (הדמייה: ברמן ברוט אדריכלי נוף // עיריית תל אביב-יפו)
עוד עצים, עוד צל, פחות מכוניות. מדרחוב פלורנטין (הדמייה: ברמן ברוט אדריכלי נוף // עיריית תל אביב-יפו)

התוכנית להפיכת רחוב פלורנטין המפויח לרחוב ירוק ומוטה הליכה שהוקפאה לפני כשנה וחצי - חוזרת בשינויים קלים לאחר התנגדויות תושבים ובעלי עסקים: בלי עסקים שמוציאים שולחנות וכיסאות (בניגוד ללוינסקי) ובלי מקטע רחוב המיועד לאירועי תרבות ושווקים. העבודות צפויות להתחיל בעוד חודשיים

באוגוסט 2022 שיגרה עיריית תל אביב-יפו הודעה משמחת לציבור הרחב: רחוב פלורנטין הסואן והפקוק יהפוך לרחוב מוטה הליכה במרבית המקטעים שלו, בדומה למה שנעשה ברחוב לוינסקי לאורך מקטע השוק, וישודרג בפינות ישיבה והרבה עצים וצמחיה. כולם שמחו מאוד, פרט לתושבי השכונה ובעלי העסקים ברחוב, שהגישו שלל התנגדויות נזעמות והובילו להקפאת התוכנית. אבל אמש (רביעי) נערך מפגש זום לשיתוף ועדכון הציבור ובו הוצגה תוכנית מתוקנת עם משמעות מרכזית אחת: מדרחוב פלורנטין שוב על המפה.

>> מפת פלורנטין החדשה: מסביוני ויטל ועד תדר טאון. המדריך
>> אל תאמינו להייפ: האם פלורנטין היא שכונה טובה לגדל בה ילדים?

בעירייה ובמשרדי הממשלה לא אוהבים את המילה "מדרחוב" ומעדיפים לדבר על "רחוב מוטה הליכה", אך התוכנית שהוצגה לתושבים דומה מאוד לזו שהוצגה ב-2022, בהבדל מרכזי אחד: בניגוד לשוק לוינסקי, בעלי העסקים לא יוכלו להוציא שולחנות וכיסאות לרחוב, זאת במטרה למנוע את הפיכתו של רחוב פלורנטין למוקד בילויים רועש ומטנף. המקטעים מוטי ההליכה יזכו בשלב ראשון בתוספות טקטיות של ריהוט רחוב, עצים ועציצים והמדרכות בהם יורחבו, ללא צורך בביצוע עבודות תשתית כבדות ובהשקעה נמוכה של כמה מיליוני שקלים בודדים.

כך זה יעבוד. מסמך מדיניות התחבורה של העירייה בפלורנטין (שרטוט באדיבות עיריית ת"א-יפו)
כך זה יעבוד. מסמך מדיניות התחבורה של העירייה בפלורנטין (שרטוט באדיבות עיריית ת"א-יפו)

בניגוד לתוכנית המקורית, המקטע שבין רחוב בנבנישתי לרחוב בן עטר יישאר פתוח לתנועה ולא ישמש לשווקים מתחלפים ואירועים שכונתיים, זאת על מנת לאפשר לעסקים ברחוב להשתמש בו כאזור פריקה וטעינה לרכבים מורשים בלבד כמו משאיות ורכבים מסחריים. יחד עם זאת, הפרויקט צפוי להביא להפחתה של כ-100 מקומות חנייה בשכונה, כשבעירייה מתכוונים לבחון תעדוף של חנייה לתושבי השכונה על פני מבקרים ברחובות הסמוכים.

החלק האטרקטיבי ביותר ברחוב צפוי להיות המקטע שבין רחוב הקישון והרצל, כמו גם זה שבין הרצל והעלייה, שצפוי להפוך למעיין כיכר עירונית חדשה ונינוחה באחז האזורים הסואנים ביותר בעיר. ברחוב פלורנטין עצמו יורחבו המדרכות גם במקטעים שישארו פתוחים לתנועת כלי רכב. על פי התוכנית של עיריית ת"א-יפו, לצד הפיכתם של רחובות מרכזיים בפלורנטין למוטי הליכה, תישמר סביב השכונה טבעת של רחובות המיועדים לתנועה של מכוניות ואוטובוסים. במסגרת זו, נתיב האופניים של רחוב הרצל יוחזר לציבור בתחילת יולי כשלצדו נת"צ חדש לאוטובוסים. העבודות יתבצעו במקטעים גם הן, וצפויות להתחיל בעוד כחודשיים. בהצלחה.