מה רואים הלילה: את האנשים שדופקים בדלת, ומבשרים על השכול

מתוך "דפיקה בדלת" של איה אליה, אוהד מילשטיין. צילום מסך
מתוך "דפיקה בדלת" של איה אליה, אוהד מילשטיין. צילום מסך

מאחורי הדפיקה הארורה בדלת, זו שמביאה את בשורת האיוב, יש שני צדדים: את המשפחה שחייה נהרסו בן רגע, ואת האנשים שנאלצים לרגע אחד להיות "האיש הכי רע בעולם". סרטה של איה אליה, אחות שכולה מאסון השייטת, פוגש את האנשים שעומדים בדלת משני צדדיה כדי להבין עד כמה רחוק גלי ההדף של השכול מגיעים

ישנם מעט מאוד דברים מפחידים בתרבות הישראלית כמו אותה דפיקה בדלת שמגלה דמות לובשת מדים עם הבשורות הכי נוראיות שאדם יכול לקבל: הצטרפתם למשפחת השכול. ולמרות שביום הזיכרון אנחנו נוטים (ובצדק) להתמקד בנופלים ומשפחותיהם, האחות השכולה איה אליה בחרה להפנות את המצלמה לאותם אנשים עלומים, קציני נפגעים.

"דפיקה בדלת"

"כשאני עומד מול הדלת הזאת, אני יודע שאני האיש הכי רע בעולם"איה איליה, אחות שכולה, עוברת לצד השני ויוצאת לפגוש את המודיעים, הדופקים בדלת. "דפיקה בדלת", הערב אחרי החדשות בכאן 11

Posted by ‎כאן‎ on Monday, April 24, 2023

"אישון לילה, ספטמבר 1997, כוח לוחמי שייטת צועד לתוך מארב קטלני בלבנון" כתבה אליה בפרסומים על הסרט שיצרה, שנקרא על שם אותה דפיקה בדלת. "11 מלוחמי הכוח נהרגו. גופתו של אחד מהם נשארה מאחור – איתמר, אחי הגדול. עם הדפיקה על דלת הבית בו גדלתי, טיולים שנתיים התחלפו בטקסים ממלכתיים, נשיקות ראשונות בצפירות. 25 שנים אחרי אני מתדפקת על הדלת של מי שחנכו אותי אל השכול: מודיעים, קצינת הנפגעים, האבא והאמא השכולים שהם האבא והאמא שלי. זה משחק של כיסאות, הפעם האחות השכולה היא שעומדת על הסף, מבקשת להיכנס".

הסרט נע בין ריאיונות עם אותם האנשים שנאלצים להסתכל בעיניים לאנשים ברגע הקשה בחייהם, שוב ושוב, לבין חוויותיה של אליה כאחות למשפחת השכול, ואיך גם 20 שנה לא מצליחות לרפא את הפצע הפתוח.

"דפיקה בדלת", כאן 11, 21:00 וביוטיוב של כאן 11