מחאת העגלות 2023 מעלה הילוך ומתחברת למאבקים של התקופה

מחאת העגלות 2023. צילום: אלון הוטר
מחאת העגלות 2023. צילום: אלון הוטר

מחאת ההורים נכנסת אל שבוע הפעילות השלישי שלה בהפגנה משותפת כנגד סגירת החינוכית ועם תכניות להלחם על העתיד של הילדים בישראל. ""לא רוצים שהילדים שלנו יגדלו תחת מישהו שלא מחוייב לחוק. אם נצטרך, ננקוט בצעדים חריפים יותר", אומרת חן בלטנסקי, מובילת המחאה

3 בפברואר 2023

"אנחנו מלמדים את הילדים דרך הרגליים מהי דמוקרטיה ואת זה שאנחנו צריכים להלחם עליה", אומרת חן בלטנסקי, מובילת מחאת העגלות הנוכחית שיצאה לדרך לפני שבועיים. "ההורים שלי הגיעו לארץ מאוקראינה בשנות ה-90, יחד איתי כתינוקת קטנה, כי הם ברחו ממדינה מאוד לא דמוקרטית. המטרה שלהם היתה לייצר עבורי עתיד טוב יותר. אני לא מעוניינת לברוח מפה, אלא להלחם על הזכות לייצר לבת שלי חיים טובים".

את הרעיון להפגנות מחאה מקבילות לאלה הכלליות שמתקיימות מדי מוצ"ש יזמה בלטנסקי אחרי שנותרה באחד המוצ"שים עם בתה החולה בבית ולא הצליחה להגיע להפגנה בעצמי. "אני חן, בת הזוג של אלון ואמא של דני בת השנה. בשבת הראשונה שכולם יצאו בה להפגין אנחנו נשארנו בבית עם ילדה חולה. אנחנו אנשים מאוד פוליטיים ונכחנו בכל ההפגנות עד כה, כאלה שמחו בהרבה תחומים שונים. חשבנו לעצמנו שלא יכול להיות אנחנו יושבים מהצד דווקא הפעם. העתיד שלנו והחיים של הילדה שלנו מונחים פה על הכף. התחלנו לדבר עם חברים והבנו שיש עוד אנשים כמונו, אז החלטנו שאנחנו פועלים לטובת ההנגשה של המחאה להורים, כאלה שרוצים להלחם על העתיד של הילדים שלהם אבל לא יכולים להצטרף להפגנות במוצ"ש".

מחאת העגלות 2023. צילום: באדיבות המצולמות
מחאת העגלות 2023. צילום: באדיבות המצולמות

מהי הזווית הספציפית שלכם במחאה?
"אנחנו לא משפטנים גדולים, אבל אנחנו מבינים שיש פה ממשלה שרוצה להיות מעל החוק, כמו שפוטין למשל הוא מעל החוק ברוסיה. אני לא רוצה לחיות בעריצות ולא רוצה שהילדה שלי תחיה תחת מישהו שלא מחוייב לחוק".

מה אתם אומרים לילדים? איזה מסר אתם מעבירים להם?
"המסר הוא העבודה שיש חוק במדינה וכולם צריכים לשמור אותו. אין מישהו שהוא יותר טוב ממישהו אחר ומגיע לו יותר. זו הסיבה שבגללה אנחנו צריכים להלחם, כדי שכולנו נוכל לחיות במדינה הזו בלי שיפלו אותנו על שום רקע".

ההפגנות נקבעו לימי שישי אחר הצהריים, בשעה 16:00, בכיכר דיזינגוף. השבוע, באופן חד פעמי, תחבור מחאת העגלות להפגנה שתתקיים בסינמטק בשעה 12:00 שתמחה כנגד האיום על סגירת תאגיד השידור כאן ובכלל זה סגירת הטלוויזיה החינוכית. "אנחנו קוראים לכל ההורים לבוא, גם בשישי הקרוב וגם בהמשך. בהפגנה הזו, כמו בשתי ההפגנות שכבר יתקיימו, הילדים יהיו המרכז של הדבר. כשילדים הולכים עם ההורים שלהם למחאות הכלליות הם לפעמים נסחפים בהמולה. בהפגנות האלה הם במרכז. הם כותבים שלטים, שומעים הסברים מההורים שלהם. ההפגנה מנגישה גם לילדים את הנושא ומאפשרת להם להיות חלק מרכזי בעניין".

מה לגבי הטענה שנשמעת שפיצול ההפגנות ע"פ קהלי יעד (נשים, להט"ב, ילדים) רק מחלישה את המחאה?
"אני לא חושבת שזה נכון. כל קבוצה שמרגישה שהיא נפגעת כרגע בחסות החוק או שמרגישה שהיא לא שווה בפני החוק, צריכה לצאת ולהלחם על הקיום שלה. אם יש כל כך הרבה קבוצות שנפגעות בחסות החוקים האנטי-דמוקרטיים שרוצים לייצר פה, כולנו צריכים לצאת לרחוב ולא משנה באיזו קונסטלציה. שיהיו גם 50 אלף הפגנות".

העובדה שהמחאה החלה בתל אביב לא אומרת מבחינת המארגנים שלה ששם היא גם תישאר. "הרעיון הוא לא מוקד מחאה אחד. יש ילדים בכל הארץ שהעתיד שלהם בסכנה. אנחנו קוראים לכל מי שרוצה להקים בעיר שלו מטה למחאת ההורים ליצור איתנו קשר, להצטרף לקבוצת העדכונים ולארגן את המחאה בעיר שלו. כבר קיבלנו פניות לגבי התארגנויות דומות בחיפה, אשדוד ורמת השרון".

יש קווי דימיון ביניכם לבין מחאת העגלות של 2011?
"כל מחאה שואבת השראה ממחאות קודמות. אבל אני חושבת שהמצב היום הוא כזה שקרוב יותר לחיים ומוות. במחאה הקודמת עסקו בחוק חינוך חינם, שכר למורים ועוד נושאים כלכליים – שהם מרכיבים סופר-חשובים, אבל אנחנו היום נלחמים על העתיד שלנו בצורה הרבה יותר בסיסית ומהותית, ואם נצטרך – אנחנו ננקוט צעדים חריפים יותר, כמו לא לשלוח את הילדים שלנו למסגרות החינוכיות וגם להשבית את המשק".

מחאת העגלות, מחר ב-12:00 ברחבת הסינמטק ומדי שישי בשעה 16:00 בכיכר דיזינגוף. לעדכונים אפשר לעקוב בעמוד האינסטגרם (את העיצובים גרפיים המקסימים יצר בהתנדבות סאני ארזי)