אין תחתית: מנכ"ל נת"ע מעריך שפתיחת המטרו תידחה לשנת 2040

זה עוד רחוק? שתוק ותמשיך לחפור. מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
זה עוד רחוק? שתוק ותמשיך לחפור. מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

ידענו שזה בא: מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי השקת החלק הראשון של פרויקט המטרו בגוש דן תידחה ל-2040, שש שנים אחרי המועד המתוכנן, וחלקו השני של הפרויקט ידחה ל-2050, 13 שנים יותר מההערכות האופטימיות. עיכובים צפויים גם בקו הסגול ובקו הירוק של הרכבת הקלה

פרויקט המטרו של גוש דן בצרות. על פי ההערכות האופטימיות, היינו אמורים לקבל לפחות את הקו הראשון של הרכבת התחתית במטרופולין גוש דן ב-2034, במסגרת פרויקט תשתיות התחב"צ הגדול בתולדות המדינה שעלותו מוערכת ב-150 מיליארד דולר. אלא שבדיוק כפי שהעריך ב"טיים אאוט" מומחה תכנון התחבורה יונתן רוזין עוד באוגוסט 2022, כעת מתברר שפתיחת הקו הראשון תידחה בשש שנים לפחות ואין לנו מה לצפות לו לפני שנת 2040.

>> איפה המטרו: כל מה שצריך לדעת על פרויקט הרכבת התחתית
>> האור בקצה התחנה: מסע בין תחנות המטרו העתידיות של תל אביב
>> בדרך לתחתית: מבולבלים מפרויקט המטרו? אתר חדש יעשה סדר

על פי דיווח ב"וואלה", אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק במסגרת הרצאה בטכניון כי השקתו של שלב א' בפרויקט המטרו – המקטעים העוברים דרך תל אביב מצומת גלילות בצפון, פתח תקווה, קריית אונו ונתב"ג במזרח וחולון-ראשל"צ בדרום – תתרחש רק ב-2040 ולא במועד המתוכנן, בעוד שלב ב' שלו שיגיע גם לרעננה, כפר סבא, לוד ורחובות יתחיל את פעולתו רק בשנת 2050, כ-13 שנים אחרי המועד המתוכנן. עוד הוסיף גליק כי גם הקו הסגול של הרכבת הקלה (מיהוד למרכז תל אביב) יתעכב עד לשנת 2028, והקו הירוק (מראשון לציון לתל אביב) יגיע רק ב-2029. כיף.

על הנייר זה נראה טוב. תחנת מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
על הנייר זה נראה טוב. תחנת מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מערכת המטרו של גוש דן צפויה לכלול שלושה קווים: קו M1 הוא יחצה את תל אביב לאורך נתיבי איילון-נמיר-חיים לבנון; קו M2 הוא יחצה את העיר מנווה עופר, דרך פלורנטין ונווה צדק, עד לתחנת רכבת השלום; וקו M3 יגיח רק בצפון מזרח העיר בין רמת החייל, אפקה וצהלה ועד לקריית שאול. מתוך 109 התחנות שמתוכננות בשלושת הקווים, 21 תחנות יהיו בשטחה המוניציפלי של תל אביב (11 של M1, שבע של M2, ושלוש של M3).

על פי הדיווח גליק לא נימק את הדחייה, אך הסחבת באישור חוק המטרו, הכאוס במשרד התחבורה של מירי רגב ומלחמת השבעה באוקטובר בוודאי לא תורמים ללו"ז. בניגוד לפרויקט הרכבת הקלה, פרויקט המטרו אמור להקל על גודש התנועה במטרופולין גוש דן ולסייע לציבור רחב להפחית שימוש ותלות ברכב פרטי. בתחילת הקדנציה שלה הכריזה מירי רגב כי היא מתנגדת לקיומו של הפרויקט, אך מאז נסוגה והביעה הסכמה להמשיך ולקדם אותו.

קצת דומה למסלול של הקו האדום, לא? קו M2 בפרויקט המטרו (באדיבות נת"ע)
קצת דומה למסלול של הקו האדום, לא? קו M2 בפרויקט המטרו (באדיבות נת"ע)

הנזק למשק הישראלי כתוצאה מגודש התנועה בגוש דן עומד כיום על כ-12 מיליארד שקלים בשנה, ועל פי כל ההערכות הוא צפוי להכפיל את עצמו בעשור וחצי הקרובים אם לא תקום מערכת להסעת המונים. הפרויקט כולל מסילות תת קרקעיות באורך של כ-150 קילומטר ו-109 תחנות שישרתו תושבים מ-24 רשויות מקומיות במטרופולין, וכנראה שגם 150 מיליארד השקלים שיושקעו בו הם הערכה אופטימית. חשוב להיות אופטימיים.