להתראות ב-2035? אולי: קו M2 של פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך

עוד עשור וזה קורה. תחנת מטרו בתל אביב (הדמייה: נת"ע)
עוד עשור וזה קורה. תחנת מטרו בתל אביב (הדמייה: נת"ע)

אחרי אינספור עיכובים ובאיחור אדיר, פרויקט המטרו שוחרר מלפיתתה של מירי רגב והבוקר אישרה הוות"ל את קו M2 שיעבור דרך תל אביב בין פתח תקווה לחולון. העבודות על שבע התחנות התת-קרקעיות של הקו בעיר לא צפויות להתחיל לפני 2028. בהצלחה לכולנו

18 בספטמבר 2023

בשעה טובה ומוצלחת ומוטב מאוחר מאשר אף פעם: פרויקט המטרו הגדול של גוש דן יוצא רשמית לדרך, עם אישורה הבוקר (שני) בוועדת התשתיות הלאומית של התוכנית להקמת קו M2 בציר מזרח-מערב, מפתח תקווה דרך תל אביב ועד חולון, על פני 26 ק"מ ו-22 תחנות בתשע ערים.

>> איפה המטרו: מסע בין התחנות העתידיות של הרכבת התחתית
>> איפה המטרו: כל מה שצריך לדעת על פרויקט המטרו בתל אביב
>> בדרך לתחתית: מבולבלים מפרויקט המטרו? אתר חדש עושה סדר

קצת דומה למסלול של הקו האדום, בעצם. קו M2 בפרויקט המטרו (באדיבות נת"ע)
קצת דומה למסלול של הקו האדום, בעצם. קו M2 בפרויקט המטרו (באדיבות נת"ע)

תוכנית המטרו, הידועה גם כ"פרויקט התשתית הגדול בתולדות ישראל" נרקמת ונדחית כבר עשורים רבים, ומונחת במתכונתה הנוכחית על שולהחן הממשלה מאז 2020, כשמרבית שרי התחבורה לאורך הדרך בוחרים לעכב אותה מסיבות שונות ומשונות. העיכוב האחרון, שנמשך כמעט שנה שלמה, נבע מכך שמירי רגב סירבה לחתום על התוכנית והחזיקה בה כבת ערובה בתמורה להסרת התנגדות האוצר לקידום פרויקט הרכבת המיותר להפליא בין קריית שמונה לאילת. בשבוע שעבר הסכים משרד האוצר להקדיש 2.4 מיליארד שקלים לבייבי המשונה של רגב, והמחסום האחרון בדרך לאישור פרויקט המטרו הוסר.

קו M2, הקצר מבין שלושת קווי המטרו המתוכננים, אמור להתחיל בנסיעותיו ב-2035 – כשלוש שנים לאחר השקתו המתוכננת של קו M3 בין הרצליה לראשון לציון (אבל כנראה שסמוך יותר למועד הפעלתו בפועל, שספק אם אכן יתרחש ב-2032). קו M1 בין כפר סבא ולוד אינו צפוי לצאת לנסיעת הבכורה שלו לפני 2038. הפרויקט כולו אמור לעלות כ-150 מיליארד שקלים, אבל החריגות מהתקציב צפויות להיות דרמטיות, כנהוג בפרויקטים מסוג זה בכל העולם.

זה עוד רחוק? שתוק ותמשיך לחפור. מנהרת מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
זה עוד רחוק? שתוק ותמשיך לחפור. מנהרת מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

בתל אביב יכלול הקו שבע תחנות תת קרקעיות: תחנת נס לגויים בצומת שבין יפו ונווה עופר, תחנת שלבים הסמוכה לבלומפילד (וסביבה אמור להתפתח באופן מסיבי האזור כולו), תחנת הכרמלית, תחנת כיכר מגן דוד, תחנת הבימה, תחנת החשמונאים ותחנת השלום, שתהווה נקודת חיבור בין המטרו לרכבת ישראל. החדשות הטובות: בתוכנית מצוין במפורש כי ינקטו צעדים לאורך העבודות ובתכנון התחנות כדי לצמצם את הפגיעה בכיכר הבימה, בגן הכובשים ובגן כרונינגן היפואי שאמורים לשמש גם כשטחי התארגנות לעבודות.

בניגוד לפרויקט הרכבת הקלה, מרבית העבודות על קו M2 יתרחשו מתחת לפני הקרקע באמצעות מכונות חפירה מתקדמות, כך שההפרעה לציבור ולעסקים תהיה פחותה באופן משמעותית. העבודות לחפירת התחנות ישפיעו יותר על המרחב הציבורי, אך הן אינן צפויות להתחיל לפני 2028. מזל טוב ובהצלחה לכולנו.