כיף של מקום: 22 מסעדות הקז'ואל דיינינג הטובות ביותר בתל אביב

ג'אנגו (צילום: שי אשכנזי)
ג'אנגו (צילום: שי אשכנזי)

מאז שבעה באוקטובר העיסוק בפיין דיינינג הפך מנוכר ומנותק, מה שמוביל לפריחתן המתעצמת של מסעדות הקז'ואל הכיפיות, כאלה שאפשר לאכול בהן סתם כך, באווירה משוחררת עם אוכל טעים ומוקפד. מחנן מרגילן ו"האחים" ועד "תריסר" בנמל והבראסרי החדש של רותי ברודו - אלה המסעדות הכי כיפיות בעיר

24 במאי 2024

מאז שבעה באוקטובר לא ערכנו כאן ב"טיים אאוט" עדכונים ברשימת המסעדות הטובות ביותר בתל אביב (כלומר, הטופ של הפיין דיינינג העירוני), וגם לא ברשימת מסעדות הקז'ואל דיינינג שלפניכם. העיסוק בפיין דיינינג עדיין בלתי אפשרי ומייצר תחושות של ניתוק וניכור, וארוחת טעימות של 2,000 שקל לזוג מרגישה עכשיו כמו פרוורסיה. אבל תחום הקז'ואל דיינינג חזר בחודשים האחרונים לתסוס ולגעוש והגיע הזמן לעשות בו סדר.

>> שמעתם על הספיישלים: 7 שקרים שמסעדות משקרות לנו בפרצוף
>> המקום הכי חם: איפה אוכלים ושותים בפארק המסילה. המדריך המלא

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על קז'ואל דיינינג? כשהרשימה הזו נולדה בעולם אחר ב-2022. הרעיון היה למנות את המסעדות הכי טובות שאינן מסעדות פיין דיינינג או מסעדות שף מובהקות (למרות שיש ברשימה כמה וכמה מסעדות שף). כמעט שנתיים אחרי, על רקע המלחמה והמשבר המתעצם, קז'ואל הוא צו השעה: אוכל קצת יותר פשוט, קצת יותר מנחם, קצת פחות יקר ועדיין נעים וטעים ומוקפד. מסעדות שלא מצריכות אירוע חגיגי כדי להתייצב בהן. זה הכיוון שבו צועדת הסצנה הקולינרית כולה בשבעת החודשים האחרונים. זה כיוון טוב.

חלוצי הקז'ואל דיינינג. צפון אברקסס (צילום: אריאל עפרון)
חלוצי הקז'ואל דיינינג. צפון אברקסס (צילום: אריאל עפרון)

חדשות ברשימה

בראסרי רוטשילד 48

הנוסחה המנצחת מיד חרוצים משתכללת במקום החדש ברוטשילד' מבלי לאבד מהזהות והמקצוענות שמאפיינות את קבוצת R2M. ממש כמו רותי ברודו עצמה, האוכל חף מקשקושים ועשוי היטב, והוא נאמן למוסד הבראסרי שאינו מתיימר להמציא את הגלגל מחדש, רק לדאוג למספיק אופציות טעימות. ועדיין, ההמבורגר ביין וסלט הקיסר המיתולוגיים מזכירים למה אנחנו חוזרים לכאן שוב ושוב ושוב.
רוטשילד 48

ג'אנגו

צריך הרבה אומץ כדי לפתוח מסעדה במלחמה, כשהחטופים בשבי והאדמה רועדת מתחת לרגליים מכל הבחינות – פוליטית, מדינית וכלכלית. אבל כשהמוצר טוב אנשים יגיעו, וזה מה שקורה בג'אנגו. הסוד כאן הוא מנות לא מתחכמות שמשאירות את הבמה לבשר ולא שוחטות את הכיס, וואליו פור מאני בקיצור. תנו לנו עוד כמה כאלו ושליכטת חמאת קצבים ונהיה מאושרים.
הלל הזקן 12

ג'אנגו (צילום: שי אשכנזי)
ג'אנגו (צילום: שי אשכנזי)

לונל

הבראסרי התימני-אירופאי קצת חרק בתחילת הדרך וגם המלחמה לא עשתה לו חיים קלים. אך מאז ששף ינון אלעל חזר ממילואים, המקום מתאפס על עצמו ונכנס למוד יציב פחות או יותר. יש פה הרבה רצון טוב וכישרון מגובים בטונות חמידות, קסם, רומנטיקה ואוכל טעים. קחו ביס קובנה, שימו מעל כפית ריבת סלרי ותבינו למה אנחנו מתכוונים.
אברבנאל 72

ככה פשוט, ככה טוב. לונל (צילום: איתמר גינזבורג)
ככה פשוט, ככה טוב. לונל (צילום: איתמר גינזבורג)

נואמה

בין מי יודע כמה ברי יין גנריים יותר או פחות, נואמה זורחת במקום החשוב באמת – בצלחת. שף רוסלן אוסוב, שליד העדינה שלו נחשפנו במסעדת שאראק, יודע לטפל בדגים ופירות ים והטורטליני שלו הוא לא פחות ממופתי. האהבה לאירוח והנדיבות ניכרים גם בשירות, וכשמסעדה כזו נפתחת בעיצומה של המלחמה במדרחוב הטקטי הלוהט של נחלת בנימין – מן הראוי להרים לה בכל הכוח.
נחלת בנימין 59

היד העדינה של השף. Noema (צילום: עוז אוחיון)
היד העדינה של השף. Noema (צילום: עוז אוחיון)

תריסר

כמו כוסברה, את המסעדה הזו אפשר לאהוב או לשנוא. אין פה טרטר וסביצ'ה וגם לא קרפצ'ו והמבורגר, ואם כן – תהיו בטוחים שיש בהם פיתול אלגנטי. שף ענר בן רפאל לא חושש מחומרי גלם מוזרים, פטריות קורדיספס למשל, וגזר פשוט הופך בידיו ליצירת מופת רב שכבתית. רמת המנות לא תמיד אחידה אך הארוחה כולה היא מסע קולינרי שפותח את הראש. זוהי המסעדה הכי קרובה לפיין-דיינינג ברשימה הזאת, אבל האווירה בה משוחררת ונעימה. תריסר מוכיחה שגם בזירה קשוחה כמו תל אביב אפשר לעשות אוכל מקורי מבלי ליפול לציפורני הבנאליה.
שוק הנמל האנגר 12 קומה שנייה

זה לא עונתיות, זה מיקרו-עונתיות. תריסר (צילום חיים יוסף)
זה לא עונתיות, זה מיקרו-עונתיות. תריסר (צילום חיים יוסף)

ממזמן

אוזריה

השילוב בין האוכל הים תיכוני המצוין, לאווירה המשוחררת והרועשת (לעיתים קצת יותר מדי), הופך את אוזריה של השפית אביבית פריאל, כבר יותר מעשור, למקום הכי שמח בשוק לוינסקי ואחד הטעימים בסביבה. מסעדת שוק שהיא בדיוק כמו שאתם מדמיינים שמסעדת שוק צריכה להיות, פלוס הטמעה חכמה של מסורות האוכל הבלקניות של השוק הספציפי הזה.
אוזריה, מטלון 44

מסעדת שוק כמו שמסעדת שוק צריכה להיות. אוזריה (צילום: תמר דניאלי להב)
מסעדת שוק כמו שמסעדת שוק צריכה להיות. אוזריה (צילום: תמר דניאלי להב)

בטשון

מכיוון שבמסעדות קז'ואל עסקינן, ברשימה שלפניכם לאוכל יש יותר משקל מאשר לתפאורה, ריהוט ואווירה. כל עוד מה שמונח על השולחן טעים מאוד ומתומחר בגדר הסביר, אפילו פאלטות בשירות נסלחות. ההקדמה הזו מיועדת להסביר מדוע בטשון מרוויח את מקומו כאן בזכות ולא בחסד: דגים ופירות ים נאים, צלויים ומטוגנים במינימום פוזה, כשסביבם רק מה שמנומק ומתאים. בגלל חנות הדגים הצמודה, המחירים הם מהנמוכים בעיר יחסית לתמורה והכל יופי טופי. רק שיתארגנו כבר על מערכת הזמנות.
קרליבך 29

לא מזמן הם עוד שחו בים. בטשון (צילום מתוך האינסטגרם batshon_tlv@)
לא מזמן הם עוד שחו בים. בטשון (צילום מתוך האינסטגרם batshon_tlv@)

בית קנדינוף

בחלל עתיק ויפהפה ממש צמוד לחומת יפו העתיקה, עושה השף הצעיר שמי גולומב אוכל מקומי, שמבוסס בחלקו על גינה קהילתית שצמודה למסעדה. רמת הביצוע הגבוהה מצליחה לרוב לחפות על חוסר המקוריות שיש פה ושם בתפריט, אבל כשהם מעיזים האוכל נוסק מעלה והבראנצ'ים בסופ"ש הם פאן טהור. הבאזז סביבו הולך וגובר בשנתיים האחרונות, אז בהצלחה עם למצוא שולחן פנוי.
בית קנדינוף, הצורפים 14

התעוזה משתלמת. בית קנדינוף (צילום אמיר מנחם)
התעוזה משתלמת. בית קנדינוף (צילום אמיר מנחם)

האחים/דוק

חוץ מהזזת הרים בתחילת המלחמה ותמיכה כנה בתושבי העוטף, האחים אסף ויותם דוקטור עושים אוכל מקומי, מקורי ומורכב בכמה וריאציות. האחים והדוק הן גרסאות הלייט לאייבי, מסעדת השף שלהם (תמצאו אותה ברשימת המסעדות הטובות בעיר), ומאז שהן עברו ללוקיישן בבית ציוני אמריקה ומולו – הן גם מהמקומות שהכי כיף לשבת בהם בעיר בכל שעה ביום. בראנץ' השבת המיתולוגי כבר הבליח כמה פעמים, ואולי כשהמלחמה תסתיים הם סוף סוף יחזירו אותו. ואז נדע שעוד לא אפסה התקווה לשפיות בארץ.
האחים/דוק, אבן גבירול 36

מגדלור של אידיאולוגיה וקולינריה מקומית. האחים/דוק (צילום: פייסבוק/@haachim)
מגדלור של אידיאולוגיה וקולינריה מקומית. האחים/דוק (צילום: פייסבוק/@haachim)

התאילנדית בהר סיני

היא ממוקמת במתחם הכי לוהט בעיר כבר שנים – בצמוד לפורט סעיד, הסנטה קתרינה והשישקו (שבסוף החודש עובר דירה). היא מגישה מנות תאילנדיות מאוד קרובות לדבר האמיתי, יש בה הרבה מבחר, הרבה מקומות ישיבה, הרבה קוקטיילים, הרבה אווירה והרבה הרבה חריף. גבוהה בטופ של האוכל האסייתי בעיר.
התאילנדית בהר סיני, סמטת הר סיני 1

כשאומרים פה "חריף" ממש מתכוונים לזה. התאילנדית בהר סיני (צילום: אנטולי מיכאלו)
כשאומרים פה "חריף" ממש מתכוונים לזה. התאילנדית בהר סיני (צילום: אנטולי מיכאלו)

חוות צוק

בשר מעולה מגידול מקומי, ירקות אדירים ממשקים חקלאיים, ומה ששף אסף שנער עושה עם כל זה במטבח הוא הבסיס של המסעדה הנהדרת הזאת, שכבר יותר מ-15 שנה לא עושה עניין גדול מהיותה הכי פארם-טו-טייבל שיש. תוכלו למצוא כאן נתחים משובחים ומיושנים על העצם במחירים סבירים יחסית, לצד אחד ההמבורגרים הכי יקרים וטובים בעיר (הדירטי בורגר המפורסם), באווירה בלתי מפונפנת בעליל ודגש מוחלט על חומרי גלם מעולים. כיף.
חוות צוק, משה פרלוק 5

קריאת כיוון לקרניבורים. חוות צוק (צילום נדב מרגלית)
קריאת כיוון לקרניבורים. חוות צוק (צילום נדב מרגלית)

חנן מרגילן

ההודעה של חנן מרגילן על מעבר להגשת ארוחות צהריים בלבד, היא אחת הבשורות הקשות שקיבלנו ב-2022, ומאז טרם התאוששנו. פשוט כי באמת אין שום מסעדה אחרת כזאת. כמסעדה בעלת חזות ואווירה עממית שהיא קונצנזוס מוחלט, אולי האחרון בארץ, חנן מרגילן היא פורטל לעולם אחר ובוכרי, עם אוכל שכל ביס ממנו מעיף אותך למחוזות אחרים. חוויה אותנטית בעולם מפלסטיק.
חנן מרגילן, מסילת ישרים 15

מה רבו מעשיך השם. מרק דושפרה בחנן מרגילן (צילום: אנטולי מיכאלו)
מה רבו מעשיך השם. מרק דושפרה בחנן מרגילן (צילום: אנטולי מיכאלו)

למפור

ככה זה כששני מאורות נפגשים: איתי חיימוביץ' וקרן שרון, בעלי האנוי האהובה שנסגרה, חברו לקבוצת "החבר'ה הטובים" של אייל שני/שחר סגל למסעדה במקום המזנון בקינג ג'ורג. זה נשמע כמו התחלה של בדיחה, בפועל זו התחלה של ידידות נפלאה – שלנו ושל בטן החזיר הקריספית הטובה במזרח התיכון. מאז החבר'ה הטובים התנתקו מהמסעדה, אבל הבטן עוד שם. בצהריים ישנו גם תפריט Vietלאנץ', מנות מיוחדות לילדים ומתבגרים, וצ'ופסטיקס חמודים בצורת דובי עבור כל מי שטוען שהוא ילד. אנחנו מדגישים, טוען.
למפור, קינג ג'ורג' 30

פשוט טעים וטעים פשוט. למפור (צילום: אינסטגרם/@lampurTLV)
פשוט טעים וטעים פשוט. למפור (צילום: אינסטגרם/@lampurTLV)

מאנטה ריי

גם אם האוכל במאנטה ריי לא היה כל כך מוצלח, זאת הייתה עדיין המסעדה עם הלוקיישן הכי שווה בעיר. למרבה המזל, זו איננה שאלה בכלל. גם עכשיו, יותר מ-25 שנה אחרי שנפתחה, מאנטה ריי היא עדיין מקום לבוא ולאכול בו אוכל מצוין שמבוסס על תנובת הים. זה הרף הגבוה של קז'ואל, קרוב מאוד לפיין-דיינינג, ואם השגתם מקום במרפסת לבראנץ' של שבת – לכו תמלאו לוטו.
מאנטה ריי, יחזקאל קויפמן 7

לי כל בראנץ' נושא מזכרת. מאנטה ריי (צילום: מאנטה ריי)
לי כל בראנץ' נושא מזכרת. מאנטה ריי (צילום: מאנטה ריי)

מנסורה

שום דבר במיקום של מנסורה, בלב אזור המוסכים שסביב בלומפילד, לא מסגיר את מה שקורה על הצלחות בתוך המסעדה. עם תפריט שמבוסס בעיקר על דגה טריה, אפשר למצוא פה מנות מקוריות וטעימות שמצליחות להוציא את המקסימום מחומרי הגלם. תמחור לא זול מציב את מנסורה בקצה העליון של הקז'ואל, הביצועים במטבח מרשימים ברמות הגבוהות, אבל האווירה משוחררת ונעימה ונו, קז'ואלית. מה שאתם לא עושים: אל תפספסו את פסטת הסרטנים.
מנסורה, דרך שלמה 13

טעם של ריח של טיול בצפון. מנסורה (צילום יח"צ)
טעם של ריח של טיול בצפון. מנסורה (צילום יח"צ)

סנטי

כשגיא אריש (משייה) לקח את החלל המיתולוגי של "קפה תם" ברחוב גורדון ופתח את "סנטי", כולם חשבו שמדובר בעוד בר. אבל סנטי לא דומה לאף אחת אחרת: יש פה אוכל מעולה ואלכוהול שמי שבחר אותו יודע מה הוא עושה, יש שירות שמבין עניין ויש חוויה קולינרית פצצה שגורמת לך לרצות לחזור שוב ושוב. אם הצלחתם למצוא מקום על בר ההכנות, אנחנו רוצים להיות חברים שלכם.
סנטי, גורדון 17

פסגות קולינריות באווירה של בר. סנטי (צילום: אינסטגרם/@santi_gordon.17)
פסגות קולינריות באווירה של בר. סנטי (צילום: אינסטגרם/@santi_gordon.17)

צ'יקטי

צ'יקטי הפכה בשנים האחרונות לדיפולט של כל מי שמחפש בילוי קולינרי איכותי מבלי להוציא הון. אנחנו לא אומרים שזול פה, אנחנו רק אומרים שאם תבואו בהאפי האוור תוכלו להנות מצלחות קטנות של אוכל מוקפד במחירים סבירים, שלא מחייבים הרכבת ארוחה קלאסית של ראשונה-עיקרית-אחרונה (להפך, כל הכיף זה להזמין במספר פעימות כמה סטים של מנות קטנות ובינוניות). שימו לב: בשעות המאוחרות יותר פינת הרחובות הזו תמיד מלאה וגדושה. בואו מוקדם.
צ'יקטי, יהודה הלוי 58

אחרי ימים מאוד מורכבים שעוברים על כולנו, נפתח את צ׳יקטי ביום רביעי הקרוב עם תפריט טיפל׳ה מצומצם, אי של נחמה וחיוך, מקום…

Posted by ‎Cicchetti צ'יקטי‎ on Thursday, October 26, 2023

צפון אברקסס

כבר מזמן הפסקנו לספור כמה מסעדות יש לאייל שני אבל בסוף, אנחנו תמיד חוזרים לצפון אברקסס כי אין מקום כיף ממנו. החגיגה כאן מתחילה במוזיקה, ממשיכה בריקודים על הבר ועוברת ישר לתוך הצלחות. תביאו אורחים מחו"ל ותראו אותם נשארים פעורי פה (שזה טוב, כי אתם יכולים לאכול יותר מהכרובית ושווארמת הסרטנים). מכל מפעלותיו בעיר, המסעדה הזאת היא כנראה הכי אייל שני שיש.
צפון אברקסס, לילינבלום 40

מנה לחלום עליה בלילות. שווארמה סרטנים בצפון אברקסס (צילום: אסף הדר)
מנה לחלום עליה בלילות. שווארמה סרטנים בצפון אברקסס (צילום: אסף הדר)

קאב קם

רבים טוענים שזהו המקום הכי כיפי בעיר, ואין לנו עניין להתווכח איתם. תקראו לו בר-מסעדה, תקראו לו גסטרו-בר, תקראו לו איך שאתם רוצים, אבל המקום הזה, מבית היוצר של בית תאילנדי, הופך את החוויה התאילנדית להרבה יותר צוהלת ורועשת. על רקע המלחמה תחושת המסיבה נעלמה, מן הסתם, אבל שמחת החיים עדיין כאן. המנות קטנות (וחריפות) ומיועדות לחלוקה, חומרי הגלם איכותיים, הקוקטיילים מצוינים והווייב בלתי מנוצח.
קאב קם, לינקולן 11

הכי וייב שיש. קאב קם (צילום: יחסי ציבור)
הכי וייב שיש. קאב קם (צילום: יחסי ציבור)

קוצ'ינה הס

תמר כהן צדק סומנה כשפית נהדרת עוד מימי קוצ'ינה תמר, ובמסעדה הקטנטנה שלה ברחוב הס היא מצדיקה את כל הסופרלטיבים ומגישה אוכל איטלקי כפרי נפלא. הפער בין הרעש של הרחוב לשקט שבצלחת הופך את הארוחה לחוויה מסוג אחר וכבר הכתיר אותה כאחת המסעדות הרומנטיות ביותר בעיר, אבל האמת היא שזה מקום שלבוא אליו "סתם" זה תענוג אמיתי.
קוצ'ינה הס, הס 4

קוצ'ינה הס. פילטו די פרמה (צילום: הילה פלר)
קוצ'ינה הס. פילטו די פרמה (צילום: הילה פלר)

קלבריה

בנצי ארבל, שכבר כבש אותנו עם פשטותו האיכותית בכפרה מיו, מגיש בקלבריה אוכל איטלקי מצויין ב-VFM כמעט חסר תחרות. בלי אף מנה שעולה מעל 80 שקלים (ובשעות הערב המוקדמות הרבה פחות) ארבל מלהטט בין פסטות ביתיות מעולות לפיצה מטוגנת ששווה להגיע רק בשבילה, עם מטבח דרום-איטלקי חריף ועז ואווירה קינג ג'ורג'ית שמחה שהיא התל אביביות במיטבה. בפעם שעברה אמרנו "תביאו לנו עוד 20 מסעדות כאלה בכל רחבי העיר" וארבל כנראה שמע, כי בחודש הבא הוא פותח מסעדה חדשה. כל הפרטים כבר אצלנו וכמובן שנעדכן.
קלבריה, קינג ג'ורג' 29

בתמונה: פשוט ומעולה. קלבריה (צילום: דין אהרוני רולנד)
בתמונה: פשוט ומעולה. קלבריה (צילום: דין אהרוני רולנד)

קלארו

התלונה הנפוצה (והיחידה שאנחנו מכירים) על קלארו היא שהתפריט שלה לא משתנה. וזה נכון (למעט תפריטי ספיישל עונתיים ושיתופי פעולה מיוחדים). אבל הסיבה שהוא לא משתנה היא כי הוא פשוט מוצלח. שף רן שמואלי מצא נוסחה מנצחת שכבר שנים שומרת על סטנדרט מוקפד, בישול איכותי ותפריט שכל אחד יוכל למצוא בו משהו ליהנות ממנו. זה הופך את קלארו למקום שתמיד כיף לחזור אליו עם המשפחה, עם חברים, בדייטים, בבראנץ', בערב ובצהריים. מקצוענות שיא.
קלארו, הארבעה 23

תפריטי ספיישל עונתיים/אזוריים ומקצוענות שיא. קלארו (צילום: אנטולי מיכאלו)
תפריטי ספיישל עונתיים/אזוריים ומקצוענות שיא. קלארו (צילום: אנטולי מיכאלו)