הומופוביה או דאגה לעצים? ביקורת על בניית המרכז הגאה החדש

הדמיית המרכז הגאה החדשה. באדיבות אדר אופנהיים (משרד גריל אופנהיים)
הדמיית המרכז הגאה החדשה. באדיבות אדר אופנהיים (משרד גריל אופנהיים)

קרוב ל-500 איש חתמו על עצומה נגד הריסת המבנה הנוכחי בגן מאיר ובניית חדש במקומו | יוזמת העצומה טוענת כי אינה הומופובית ודאגתה היא לשימור המבנה והעצים בסביבה, אך גם אומרת: "איזו עוד קבוצת נישה מקבלת כזה מימון שחורג מכמותם באוכלוסיה? בשביל ציור של דנה אינטרנשיונל?" | מחזיק תיק הלטה"ב בעירייה איתי פנקס-ארד: ניסינו לשמר והגענו למסקנה שיותר הגיוני לבנות מחדש

17 ביוני 2021

"עזרו להציל את הפינה הקסומה בגן מאיר", נכתב בדפים שתלתה רונית שמאי, תושבת ותיקה באזור, על עצים בגן. לאחר מכן גם גיבשה עצומה הקוראת לעירייה לבטל את הריסת מבנה המרכז הגאה הנוכחי והקמת חדש במקומו.

הדפים שנתלו ברחבי גן מאיר. צילום: מערכת טיים אאוט
הדפים שנתלו ברחבי גן מאיר. צילום: מערכת טיים אאוט

"המבנה שניתן למרכז הגאה היה בעבר בית ספר דב הוז", אומרת לנו שמאי, "ממש אין לי בעיה שיספקו מסגרת אחרת למרכז הגאה, אבל למה לוקחים לנו את הפנינה הקסומה הזאת? למה לכרות עצים וצמחיה ולהוריד את בית הקפה הצנוע שיש שם?". עד כה חתמו קרוב ל-500 איש על העצומה של שמאי, שמדגישה שוב ושוב ש"זה לא קשור להומפוביה. לא אכפת לי מי נמצא במבנה. זה פשוט אתר בעל ערך ואפשר לשמר אותו ככזה. למה לכרות 16 עצים? זאת שדרת ברושים שהוקמה עם הגינה ב-1944, אי אפשר לשמר אותה?".

מעיון בתכניות הבניה ושיחה עם אנשי העירייה ניכר דווקא שנעשה כל מאמץ להגן על הצמחייה ועל המשך החיים בגן תוך כדי הבנייה. התכנון מדבר על כריתה מינימלית של עצים ושתילת חדשים. העצים הקיימים יגודרו במהלך הבניה כדי שלא יפגעו וגינה חדשה תישתל. למרות הכחשותיה הנמרצות של רונית, קשה שלא לכל הפחות לחשוד במניעים שניצבים מאחורי המחאה. "יש פה הרבה שיקולים של כוח וכסף, תיירות גייז מכניסה כסף רב לעיר וראש העירייה שלנו כבר הוכיח שאין לו סנטימנטים לפינות ירוקות. כששמעתי שהולכים להפקיע אותו מהציבור לשנתיים ולהפוך אותו לפרויקט מלוטש ונוצץ של שופוני זה מאוד הכעיס אותי", היא אומרת בזעם.

ארוחת החג של המרכז הגאה ב-2019 (צילום: באדיבות האגודה למען הלהט״ב)
ארוחת החג של המרכז הגאה ב-2019 (צילום: באדיבות האגודה למען הלהט״ב)

"ממש לא ברור למה קבוצה כזאת מצומצמת מקבלת כזה דבר עצום מהעירייה", היא מוסיפה, "איזו עוד קבוצת נישה מקבלת כזה מימון שחורג מכמותם באוכלוסיה? ובשביל מה? בשביל ציור של דנה אינטרנשיונל על הבניין? זה היה לפני 20 שנה, היא כבר לא נראית ככה. שישחררו. יש תחושה שדוחקים החוצה את כל מי שלא יפה ונכון. למרכז הנוכחי מגיעים כולם. גם קבוצה של צעירים על הספקטרום שעושה שם מעין פרלמנט. נראה לך שהם ירגישו נוח במרכז החדש והנוצץ? הם יפסיקו להגיע".

יש לציין כי קבוצת הצעירים על הספקטרום אליה רונית מתייחסת, כמו גם קבוצות של אנשים עם מוגבלויות, בני הגיל השלישי ועוד – הן קבוצות חברתיות שהמרכז הגאה מטפח ומשקיע בהן כבר למעלה מ-13 שנה. במרכז הגאה בגן מאיר, מקבלים את כולם ואת כולן וגם את כולם.ן. לפעילויות המרכז מגיעים אנשים ומשפחות שאינן מהקהילה, וקבוצות גאות על כל הגוונים מוצאות בו מענה. במבנה הנוכחי, שניתן לקהילה על ידי העירייה לפני כ-14 שנה, אין כיום אפילו מעלית שתשרת אנשים עם מוגבלויות או את בני הגיל השלישי. קשה, אפילו קשה מאוד, להתווכח על כך שהיה צורך דחוף לשפץ אותו. אלא שמהשיחה עם רונית עולה השאלה האם היה עדיף לשפץ במקום להרוס ולבנות מחדש?

לאיתי פנקס-ארד, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הלהט״ב בעירייה, יש תשובה ברורה לשאלה הזו: "במרכז העיר מקפידים מאוד על בניינים לשימור. ניסינו לשמר ולהגדיל את הבניין הנוכחי. התכנון נמשך שנה וחצי והגענו למסקנה שיהיה הרבה יותר הגיוני וקהילתי לבנות אותו מחדש. זה ייקח הרבה פחות זמן של סבל לשכנים ויספק תוצאות טובות יותר. חשוב לזכור שלעירייה אין עשרות בניינים פנויים עם שטח רחב כזה ברחבי העיר שהיא יכולה בלחיצת כפתור להסב אליהם את המרכז הגאה, שהוא המרכז העירוני היחיד שמוקדש לצורכי הקהילה הגאה. בקושי מצאנו שלושה מיקומים קטנים שמתוכם נפעל במשך הבניה – ורק אחד מהם בלב העיר".

הדמיית המרכז הגאה החדשה. באדיבות אדר אופנהיים (משרד גריל אופנהיים)
הדמיית המרכז הגאה החדשה. באדיבות אדר אופנהיים (משרד גריל אופנהיים)

במרכז החדש מתוכננים חללים שישרתו אוכלוסיות מגוונות החל מהגיל הרך ועד לגיל השלישי. הוא יתפרש על פני  2,170 מטרים, יכלול חמש קומות, 8 חדרי סטודיו הפונים לגן, מתחם רפואי מורחב, מועדון גמלאים, אודיטוריום חדש של 200 מקומות, מרפסת פתוחה, חלל תצוגה ובית קפה משופר שיהווה חיבור מהפנים לחוץ ולגן עצמו.

פנקס הקדיש זמן למענה לשמאי והסביר את חשיבות הבניה מחדש: "המרכז הגאה הוא הכתובת העיקרית והמרכזית של חברי הקהילה הלהט"בית, אך לא רק, ומספק שירותים חשובים, שלא ניתנים בשום מקום אחר, כגון קליניקה לטיפול פסיכולוגי בהתמחות ייחודית לקהילה הגאה, מרפאה לרפואת להט״ב וכן תכנית לטיפול וליווי נשים טרנסיות". כמו כן הוא מספק מענה ליוצרים להט"בים ולבני הגיל השלישי השייכים לקהילה.

פעילויות המרכז יעברו במהלך שנות העבודה לבית העיר בכיכר ביאליק וכן למוקדים נוספים שעליהם תעדכן העירייה בהמשך. בינתיים, החל מאתמול ולאורך סוף השבוע, נערכת פרידה מהמרכז הנוכחי בפסטיבל "תת-תרבות" שבמסגרתו יוצגו יצירות ויופיעו אמנים מתחומים שונים.