תושבי שכונת ביצרון: "המהפכה בקווי האוטובוס ניתקה אותנו ממרכז העיר"

מאז החלה מהפכת קווי האוטובוסים של משרד התחבורה בתחילת החודש, תושבי שכונת ביצרון מתלוננים על כך שנותקו לחלוטין ממרכז העיר. העירייה: "נבחן את הנתונים ונפעל בהתאם"

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
23 בינואר 2019

 

בחודשים האחרונים משרד התחבורה השתדל להפוך את מערך התחבורה הציבורית לטוב יותר: הנסיעה באוטובוסים בגוש דן היא עם רב קו בלבד ובתחילת החודש קווים רבים שונו במטרה לייעל את הנסיעה. אממה, לא כולם מרוצים. תושבי שכונת ביצרון שבמזרח תל אביב חווים ניתוק מהמרכז מאז יושמו השינויים בקווי האוטובוסים. קו 23 הסיבובי שהביא אותם עד למרכז העיר בוטל, קו 36 שבמקומו לא יעיל כמוהו, קו 11 בוטל וקו 279 שינה את מסלולו.

עוד כתבות מעניינות:
>> מעשנים סיגריות מגולגלות? זו הסיבה שבגללה תשלמו הרבה יותר על טבק
>> מה אתם לא יודעים על מי שמגדל לכם את הוויד?
>> אור ירוק בדקה את המדרכות בתל אביב והממצאים עגומים

"אנחנו מבינים שצריך להחליף קווים מדי פעם, אבל גם כשמתחילים במסע ההחלפות זה בלתי נסבל", אומרת הדס שהרבני סיידון, תושבת השכונה. "המצב תמיד היה גרוע, אבל מאז השינויים אנחנו בעצם מנותקים מהעיר. היציאה מלב השכונה או ממשה דיין לכבישים הראשיים היא פשוט מביכה. קשה להאמין שמישהו באמת הפעיל שיקול דעת אחראי כשהתקבלה ההחלטה הזו". לטענת שהרבני סיידון, הקהילה פנתה הן לעיריית תל אביב והן למשרד התחבורה, אך משם לא הגיעה הישועה. "הם מבינים שהמצב גרוע, אבל כל אחד מהם מטיל את האחריות על המוסד האחר".

סיידון מכרה את הרכב המשפחתי ומחזיקה באחד קטן, שמשמש לדבריה רק במקרים מאוד ממוקדים. "אני נוסעת בתחבורה ציבורית מסיבות אידאולוגיות וערכיות. אנחנו אזרחים טובים. הכל במרחקי הליכה מהבית לכן אנחנו מרשים לעצמנו, אבל אנחנו לא מוכנים לא לחיות בעיר בעקבות הניתוק שלנו ממרכזה. לוקחים את זה מאיתנו".

שדרות ההשכלה בשכונת ביצרון (צילום: ד"ר אבישי טייכר)
שדרות ההשכלה בשכונת ביצרון (צילום: ד"ר אבישי טייכר)

תמי חזן לאוב היא אם לנערה בת 13, שחונכה עד כה לנסוע לבית הספר ולפעילויות החברתיות שמתקיימות במרכז העיר בתחבורה ציבורית. אלא שעם כניסת המהפכה היא נאלצת להסיע את בתה ממקום למקום. "כל החיים שלה מתנהלים במרכז העיר – אם זה לבית הספר שנמצא שם או אם זה לצופים בכל יום שישי בצהרים. הפתרון היחיד שיש הוא לקחת אותה ממקום למקום. אין דרך לגשת למרכז העיר עם האוטובוסים האלה. אני רואה אנשים ממורמרים, שלא לדבר על האוכלוסייה הוותיקה שצריכה להתמודד עם כך. חוץ מזה, שקיימת מצוקת חנייה נוראית ברחובות שלנו, ואם חלילה אני חוזרת אחרי 19:00, לרוב אני לא מוצאת חנייה. אני מעדיפה לנסוע בתחבורה ציבורית ועכשיו גם את זה אי אפשר לעשות".

(צילום: אנטולי מיכאלו)
(צילום: אנטולי מיכאלו)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "משרד התחבורה החל בחודש האחרון בשיתוף עם העירייה בתכנית לשינוי ושיפור קווי התחבורה הציבורית בעיר תוך מתן דגש על שיפור איכות הנסיעה, תכנון מיטבי של קווי השירות, קיצור משך זמן הנסיעה מיעדים שונים למוקדי תעסוקה והגברת תדירות של קווים בכל המטרופולין. במסגרת הכנת התכנית נערכו מפגשי תושבים על מנת להבין את הצרכים השונים. יצויין כי כחלק מהתכנית החל לפעול שירות חדש (קו 36) הנותן חיבור מהיר בין שכונת ביצרון לרכבת השלום ולמרכז העיר. בשלב זה אנו מנתחים את הנתונים ובוחנים את היתרונות והחסרונות מהשינוי במטרה לענות על הפערים שנוצרו. כמו כן, תקבע סדרת מפגשים עם הציבור כדי להבין אילו פערים נוצרו ולנסות ולשפר את השירות לטובת התושבים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: " משרד התחבורה גיבש בשנה האחרונה, בשיתוף עם עיריית תל אביב תכנית לשדרוג קווי התחבורה הציבורית בעיר. כחלק מתהליך תכנון קווי התחבורה הציבורית מפגשים עם תושבים, בהשתתפות נציגי המשרד והעירייה, ובוצעה בחינה של הצרכים והבעיות בשירות של הקווים. בין השינויים, בוצע הסטת מסלול קו 36 אל שכונת ביצרון והארכתו, הנותן חיבור מהיר לרכבת השלום ולמרכז העיר, כנותן מענה לשינוי קו 279. קו 279 הוסט לאזור הבורסה בכדי לספק מענה לביטול קו 11. משרד התחבורה בוחן בכובד ראש את פניות הציבור ויפעל למתן מענה הולם לכל הפונים".