מועדים לזניחה: למה בבית הספר הדו לשוני ביפו אין לוח שנה רב תרבותי?

בית הספר הדו לשוני כולנא יחד הוא דוגמה מופתית לשותפות יהודית־ערבית, אבל לוח השנה עדיין צמוד רק למועדים היהודיים. ההורים מאשימים את משרד החינוך

בית ספר כולנא (צילום: שלומי יוסף)
בית ספר כולנא (צילום: שלומי יוסף)
26 במרץ 2019

בית הספר היסודי הדו לשוני כולנא יחד ברחוב שבטי ישראל ביפו קיים כבר ארבע שנים. לצד כיתות של בית ספר יסודי קיים בו גם גן. יחד לומדים ילדים ערבים ויהודים ומגלמים את מה שכולנו חולמים עליו – דו קיום שוויוני וכן באמת. אלא שמאז שהוקם בית הספר, משרד החינוך לא מאפשר לבית הספר להחיל לוח שנה רב תרבותי, כזה שבו ימי חופש מתקיימים בחגים של כל המגזרים – יהודים, ערבים ונוצרים.

>> מה עומד מאחורי המיזם לדיור שיתופי בפלורנטין?

"מדובר בבית ספר צומח, שנולד לאחר מאבק של קהילה חזקה, איכותית ודואגת", מספרת ליסה חנניה, ממקימות בית הספר ומי שהייתה מועמדת למועצת העיר מטעם יאפא שתי. "בפועל כל השנים נלחמנו על לוח השנה הרב תרבותי כדי למנוע את העובדה שבחג המולד או בעיד אל פיטר ילדים ייעדרו בכל מקרה כי זה החג שלהם. יוצא מצב שיותר מחצי מהתלמידים וגם כמה מורים לא מגיעים". לטענת חנניה מדובר באפליה. "יש כמה ימים כאלו בשנה ומה שקורה זה אי סדר. הילדים צריכים לוותר על יום לימודים, זה אינטרס של כולם, לא ברור איך זה לא קורה".

חנניה ממשיכה ומספרת כי העירייה טוענת שהמפתח נמצא אצל משרד החינוך. "לכל בתי הספר הדו לשוניים יש לוח שנה רב תרבותי. גם בירושלים, גם בחיפה, זה בילט אין, מה זה שווה בלי הדבר הזה?". טונס הנדייה, תושב יפו ואב לתלמידה בכיתה א' שהחלה את דרכה בבית הספר כבר בגן, מספר על חשיבות הנושא. "חוץ מהעובדה שזה פוגע בלימודים, כי יותר מחצי מהתלמידים לא מגיעים לבית הספר, אני רוצה שהילדה שלי תדע מה זה פסח ומה זה פורים ואני רוצה שהילדים האחרים יידעו מה זה פסחא ומה זה רמדאן". לפי הנדייה, קיימת הסכמה של רוב ההורים. "כל בתי הספר הדו לשוניים זוכים ללוח שנה רב תרבותי ואין סיבה שזה לא יהיה אצלנו. יש הסכמה של כמעט כל ההורים, דוברי ערבית ועברית שנלחמים יחד כדי שזה ישתנה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בקשות ההורים נמצאות בבדיקת מחוז תל אביב".
מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב־יפו רואה חשיבות רבה בקיום בית הספר הדו לשוני כולנא ביפו, השואף לרמה לימודית גבוהה בעברית ובערבית ולהובלה של קהילה דו לשונית רב תרבותית עם מאפיינים הייחודיים ליפו. מינהל החינוך פנה למנהלת המחוז במשרד החינוך וביקש לאפשר התחשבות ולהתאים את לוח החופשות לכלל אוכלוסיית התלמידים הלומדים בבית הספר. ההחלטה נמצאת כעת בידי משרד החינוך, אשר השיב כי הנושא בבדיקה".