למה הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב שילמו על יום הסטודנט?

לראשונה אי פעם הסטודנטים נאלצו לשלם סכום, נמוך אמנם, על ההשתתפות ביום הסטודנט. לחלקם זה ביאס את החגיגה

יום הסטודנט TLV 2018 (צילום:שלומי מזרחי)
יום הסטודנט TLV 2018 (צילום:שלומי מזרחי)
4 ביוני 2018

בשבוע שעבר נערכו באוניברסיטת תל אביב חגיגות יום הסטודנט השנתיות, שכללו כרגיל הופעות ענק בדשא של גילמן, בין היתר של סטטיק ובן אל, שרית חדד, בלקן ביט בוקס וגם נטע ברזילי הראשונה לשמה, הכל בצד מסיבת בריכה ענקית. אלא שבניגוד לשנים עברו, נדרשו הסטודנטים שביקשו להגיע לאירוע לשלם דמי כניסה בסך 15־20 ש"ח.

עוד כתבות מעניינות:
לומדה לסטודנטים: לבוש פרובוקטיבי – גורם מטריד
הבריכה הפרטית בפארק שכולם מוזמנים אליה
תרומת דם בקהילה הגאה תתקיים לראשונה

כשאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה, המארגנת את האירוע, יצאה ופרסמה את קיומו וגם את דרישת התשלום, היא טענה שהיא בסך הכל מיישרת קו עם הנהוג באוניברסיטאות אחרות. אלא ששם, כפי שדאגו סטודנטים זועמים להבהיר על קיר הפייסבוק של האגודה, זוכים הסטודנטים ליומיים־שלושה של חגיגות, הופעות ואירועים, ולא לאירועים שיוצאים לדרך רק בשעה 18:00. "באמת בטכניון ובבן גוריון משלמים עבור יום הסטודנט, אבל הם מקבלים הרבה הרבה יותר", אומר ארז אטלי (31), סטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל אביב. שם, מסביר אטלי, העלויות גם גבוהות יותר מאשר בתל אביב. "בבאר שבע ובחיפה עורכים את החגיגות מחוץ לקמפוס ולכן העלויות גבוהות יותר. אם בתל אביב עושים את זה בתוך שטח האוניברסיטה, המקום הוא בחינם והעלויות אמורות להיות נמוכות יותר, ולכן לא ברור על מה התשלום".

יום הסטודנט TLV 2018
יום הסטודנט TLV 2018

"איך הגיוני שהעלויות גבוהות יותר כשצמצמו את יום האירועים לשש שעות בלבד ואפילו הורידו את מספר האמנים המופיעים?", תמה זיו קרני (20), סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה, "קיבלנו שש שעות של הופעות באותו מחיר שסטונדטים בטכניון מקבלים הופעות של יומיים מהבוקר ועד הערב".

יום הסטודנט של האוניברסיטה מארח גם כמה מכללות מגוש דן ואת האוניברסיטה הפתוחה, שאלו גם חגיגות יום הסטודנט שלהן. אלא שלפחות בחלקן בחרו לסבסד את האירועים, כך שהסטודנטים לא שילמו על החגיגות. "גילינו שבבית ברל סבסדו באופן מלא את הכניסה לסטודנטים, ובאוניברסיטה שבה התקיים יום הסטודנט שילמו. גם אם הסכום פעוט, הוא מצטרף הרי לסכומים שאנחנו משלמים על דמי רווחה שהולכים ישירות לאגודה", אומר אטלי. "הייתי מצפה שהאגודה תסבסד את הכרטיס עבורי, בדיוק כמו שעשו המכללות", הסכים קרני.

מאגודת הסטודנטים בית ברל, אשר סיבסדה עבור הסטודנטים שלה את הכרטיסים לאירועי יום הסטודנט נמסר כי "כחלק ממגמת השיפור של אגודה הסטודנטים הנוכחית במכללה האקדמית בית ברל ומתוך דאגה אמיתית לרווחת הסטודנטים והסטודנטיות החלטנו שהשנה יום הסטודנט יסובסד באופן מלא על ידי האגודה. חשוב לציין כי סבסוד זה לא בא על חשבון צמצום פעילויות אחרות אשר מתקיימות במהלך כל שנת הלימודים. נמשיך לייצר אגודה חדשה, כזאת שדואגת לרווחת כלל הסטודנטים והסטודנטיות במכללה".

אוניברסיטת תל אביב (צילום: shutterstock)
אוניברסיטת תל אביב (צילום: shutterstock)

אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב מסרה בתגובה: "זה לא סוד שתעשיית המוזיקה בישראל התייקרה משמעותית בשנים האחרונות. מתוך כך ישנו קושי לממן באופן מלא את אירועי יום הסטודנט בעוד מחירי האומנים כה גבוהים. על מנת להביא אומנים מהשורה הראשונה, כפי שבחרו הסטודנטים בסקר מקדים, היה עלינו לגבות תשלום. כל עוד יכלה האגודה לשאת בהוצאות במלואן – כך עשתה. ומשהדבר לא מתאפשר, הוחלט לגבות סכום סמלי ביותר! (15-20 ₪ לכרטיס כניסה להופעות). חשוב לזכור, גביית תשלום עבור יום הסטודנט הוא דבר שגור זה עשרות שנים בכל האגודות בארץ ולא בכדי. בעבר אומנם בהחלט היינו האגודה היחידה בארץ שלא גבתה כסף מהסטודנטים הלומדים בקמפוס, אבל כאמור משהתייקרו העלויות הסבסוד היינו חלקי אך עודנו משמעותי".

"שנית, השנה היה ניסיון לשנות את המודל הקבוע של יום הסטודנט ולשלב בו מסיבת בריכה שלא נראתה בהיקף הפקתה בעבר באוניברסיטה. על כן כמות האומנים צומצמה מ-6 אומנים ל-5, אבל כאמור, עלויות הבאת האומנים אינן פחתו שכן המחירים אותם הם גובים עלה משמעותית משנה שעברה. בנוגע לאגודת המשתתפות – אגודת אלו בחרו לשלם בהתאם עבור סבסוד הכרטיסים של הסטודנטים שלהם. לאורך השנה אגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב גובה את דמי הרווחה הנמוכים ביותר! הסטודנטים זכאים להטבות ושירותים מגוונים, ובניהם אירועים רבים מלבד יום הסטודנט שמסובסדים על ידי האגודה".