"השנה אנחנו מארחים": מסיבת הנובי גוד הקווירית חוזרת ובגדול

בשבוע הבא יתכנסו בגן מאיר קווירים עולי ברית המועצות לרגל חגיגת נובי גוד צבעונית במיוחד. אנה טליסמן, עובדת המרכז הגאה שנוטלת חלק באירגון האירוע מספרת מה יחכה לכם שם וחושפת את הצלקת שמתחת לחגיגה

מתוך מסיבת הנובי גוד הקווירית של 2018. צילום:  Studio PhosT - photographer Natasha Kuperman
מתוך מסיבת הנובי גוד הקווירית של 2018. צילום: Studio PhosT - photographer Natasha Kuperman
1 בינואר 2019

באיחור אופנתי במיוחד, בראשון ה-13.1, תיערך בגן מאיר חגיגה לא שגרתית בנוף הגאה, הרוסי או בכלל. אירוע הנובי גוד הקווירי שחוזר בפעם השניה יציע לקהל הלהט"בים עולי ברית המועצות, לחבריהם וגם לאורחים חדשים, לחגוג את ערב השנה החדשה הרוסי באווירה עליזה מתמיד.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
איך הפך פסיכולוג קנדי לגיבורם של הגברים האבודים עלי האדמות
כך תנתבו את נזקי החורף התל אביבי למקום חיובי
הגיבורים של "פוראבר" הופכים אותה לסדרת נוער יוצאת דופן

מי שהגתה ומובילה את הערב היא אנה טליסמן (44), עובדת סוציאלית וראש תחום עלייה במרכז הגאה, שמקדישה חלק גדול מזמנה ומרצה לקהילה הנלחמת מלחמה כפולה על מקומה בחברה הישראלית. מדבריה עולה כי גם לנובי גוד, בדומה לזהות הלהט"בית, לקח זמן רב לצאת מהארון. "רבים שואלים אותי למה לייחד את הקהילה הלה"טבית הרוסית, למה לא להיטמע בקהילות קיימות. הזהות הזו זקוקה להעצמה. המטרה היא לאו דווקא התבודדות, אלא ליצור מקום שאפשר לפתח בו קול משלך, להעצים אותו".

מתוך מסיבת הנובי גוד הקווירית של 2018. צילום: Studio PhosT – photographer Natasha Kuperman
מתוך מסיבת הנובי גוד הקווירית של 2018. צילום: Studio PhosT – photographer Natasha Kuperman

הקהילה הרוסית הלה"טבית פחות נשמעת במרחב הציבורי. יכול להיות שבמידה רבה היא מצניעה את עצמה?

"יש משהו בזה שהלה"טבים הרוסים יותר מופנמים. במרחב של התקשורת הדוברת רוסית בארץ אין דמות של גיי מוצהר, והתקשורת בשפה הרוסית שמגיעה ממש מרוסיה מעבירה מסר מאוד הומופובי. זה משפיע על אנשים שצורכים את זה כאן. בדרך כלל אותם אנשים גם פחות צורכים כלי תקשורת בשפה העברית. הדברים משתנים ככל שמגיעה אוכלוסיה צעירה של אנשים שגדלו כאן".

היעדרות הייצוגים הלה"טבים בתקשורת הרוסית איננה מקרית. מאז 2013, שבה חוקק פוטין חוק האוסר "תעמולה הומוסקסואלית", נראה שהמגמה ההומופובית ברוסיה רק הולכת ומחריפה. מקרים חוזרים של פגיעה בלהט"בים ותומכיהם בחסות המשטר הופכים את החגיגה במרכז הגאה לייחודית, מרגשת ומשמעותית במיוחד. ועדיין, גם כאן, לא הכל ורוד.

"זו קהילה שמחזיקה בפסאדה של הצלחה", מודה טליסמן, "ומי שמתלונן בה נחשב חלש, לכן הבעיות והאתגרים שלה כמעט ואף פעם לא על סדר היום הציבורי. כל פעם שאני מגיעה לדבר על סוגיות של להט"בים דוברי רוסית, הטענה הראשונה שאני שומעת היא 'אבל יש עוד אתיופים, וערבים…'. כל פעם יש איזשהו בלם שעוצר את השיח, והקהילה הרוסית נדחקת הצידה".

צילום: Studio PhosT – photographer Natasha Kuperman
צילום: Studio PhosT – photographer Natasha Kuperman

אז למה לא מרימים יותר אירועים כאלה?

"קשה לייצר אירועים ולהביא מרחבי הארץ לתל אביב אוכלוסיה שהיא לא מתוקצבת מספיק. המרכז הגאה תומך באירוע הזה מאז הקמתו והשנה העלה הילוך, אבל מאוד לא פשוט להגיע למי שיתמוך באירועים האלה כלכלית. האוכלוסיה הרוסית הצעירה בארץ, למשל, כלומר הילדים של יוצאי חבר העמים, לא ירשו דירה או נדלן. היום אף אחד לא יכול להסתמך על המשכורת שלו, ולהרבה דוברי הרוסית בארץ אין מה להוריש לילדים כדי לעזור להם".

צילום: Studio PhosT – photographer Natasha Kuperman
צילום: Studio PhosT – photographer Natasha Kuperman

ספרי קצת מה מחכה לנו בערב.

"קודם כל יהיה בו מופע דראג שכולו יוקדש לנובי גוד, ויעלו בו דראגיסטיות ותיקות ועולות חדשות. נשתדל לעשות את זה שיתחבר גם לדוברי עברית כדי כולנו נוכל ליהנות. זה אירוע שמארח אחרים, וזה מאוד ייחודי: הרבה פעמים אנחנו חלק מאירועים של אחרים, פה אנחנו מארחות.

"יהיו משקאות ויהיו שמפניה וקלמנטינות, שקלמנטינות מאוד מזוהות עם הנובי גוד כיוון שהרבה פעמים הן היו הפרי היחידי שיכולנו להשיג בעונה. אם אנשים יצליחו להתארגן כמו שצריך אז נעמיד גם שולחנות עם המאכלים המסורתיים של נובי גוד.

"בהמשך יהיה 'הניצוץ הכחול' -בתרגום חופשי לעברית – שהוא מופע פופ וטראש מסורתי לתוך הלילה שמופיעים בו כל מיני זמרים.  בברית המועצות זה היה הלילה היחידי בשנה שהיו משחררים קצת מוזיקת חו"ל לטלוויזיה הממסדית, והיו משמיעים לנו אבבא וכל השטויות האלה. בערב שלנו זה ייקרא "הניצוץ הכחול במיוחד", כי כמו שבארץ ורוד הוא סמל לגייז, אצלנו זה כחול".

מסר אחרון לקוראים?

"אם למישהו יש משהו לפרסם, להגיד על עצמו, להביע קול – זו הזדמנות. אין יותר מדי במות לאוכלוסיה הזו".

המרכז הגאה, גן מאיר, טשרניחובסקי 22 תל אביב, ראשון (13.1) 19:30, כניסה חופשית בהרשמה מראש