קוקטייל קראש: ככה הפכנו הטרדה במסיבת גייז להזדמנות

ליין המסיבות קראש. מתוך פייסבוק
ליין המסיבות קראש. מתוך פייסבוק

אירוע קשה שבו אדם הטריד מבלים רבים במסגרת ליין המסיבות הלהט"בי "קראש" הוביל לשיתוף פעולה בין בעלי הליין למיזם "תורנו" המעלה מודעות לפגיעות מיניות בקהילה. מהלימון נוצר קוקטייל, בערך: מילת קוד שתסייע לבליינים שמרגישים מוטרדים

26 באוגוסט 2021

לפני כשבועיים פנה אליי אליאב בטיטו, מבעלי ליין המסיבות הלהט״בי ״קראש״. הוא סיפר לי על מקרה מחריד בו אדם מבוגר הטריד מבלים רבים במסיבה האחרונה של הליין. מרבית המבלות והמבלים במסיבה היו צעירים בגילאי ה-20 המוקדמות ואף מתחת, כאשר אותה המסיבה הייתה המסיבה הלהט״בית הראשונה בה נכחו חלקם. כמה מתסכל ומצער לשמוע על צעיר או צעירה, לא מאוד מנוסים, שרק רצו לבלות אך בגלל אדם אחד חזרו פגועים ומזועזעים. אליאב היה נחוש להפוך את הלימון הרקוב ללימונדה והציע לשתף פעולה עם ״תורנו״ על מנת ליזום מהלך תגובה.

קמפיין "קוקטייל קראש"
קמפיין "קוקטייל קראש"

למי מכם שאינו מכיר – ״תורנו״ הוא מיזם שהקמתי בחודש יוני האחרון במטרה להעלות מודעות לנושא הפגיעות המיניות בקהילה הגאה. הצעד הראשון היה שיתוף עדויות וסיפורים על חוויות של הטרדות ותקיפות מיניות, סיפורים שעד כה נשארו במחשכים ולא סופרו – בוודאי שלא לקהל כה רחב.

חלק ניכר מהסיפורים התרחשו בחיי הלילה – במסיבות ובמקומות בילוי להט״בים. רבים נוטים לתת לגיטימציה להטרדות בחיי הלילה הגאים באמצעות האווירה המינית והמתירנית ממילא במקומות אלו. חשוב והכרחי להבדיל בין גישה מקבלת וחיובית למין, שהיא מבורכת, לבין פגיעה מינית. כל אישה ואיש ראויים להתלבש על פי רצונם, להרגיש משוחררים וגם לחגוג את המיניות שלהם. עם זאת, לאף אחת ואחד לא מגיע להיפגע או להרגיש מוטרד. הזכות למרחב בטוח היא זכות בסיסית עבור כל אדם ללא קשר למגדר, נטייה מינית, לבוש או אופן הבילוי. באזורים בהם יש חופש מיני רחב עוד יותר חשוב לדבר על הגבולות ועל התנהגות ראויה, על אחת כמה וכמה אם מדובר גם על סיטואציות בהן מעורבים אלכוהול וחומרים אחרים.

קמפיין "קוקטייל קראש"
קמפיין "קוקטייל קראש"

התרשמתי לטובה מפנייתו של אליאב, בעיקר משום שמרבית מאנשי הלילה בקהילה מעדיפים להעלים עין מההטרדות המתרחשות במחוזותיהם. מארגנים ומפיקים חשים שהמתירנות המינית היא זו שמושכת מבלים רבים ומפחדים ״לקלקל את האווירה״ עם הסברה ושיח על גבולות. זו כמובן גישה שגויה, שהרי השיח יכול לאפשר את המשך המתירנות ובאותה עת לצמצם את כמות הנפגעות ונפגעים שעלולים לסחוב את הטראומה לשארית חייהם.

אליאב ואני חשבנו יחד כיצד ניתן להפיק את המיטב מהתקרית הנוראה וליזום מהלך מיידי. שיתוף הפעולה שנרקם בין בטיטו ו״תורנו״ מורכב מכמה מהלכים. "לפני הכל, היה חשוב לנו להעלות את המודעות בכלל לנושא״ מספר בטיטו. ״הכנו כרזות אותן נפרסם הערב (ה') לראשונה במסיבה שלנו, ובהן גם קווי הסיוע למקרה שחווים מצוקה, הטרדה או כל פגיעה אחרת". הכרזות נוסחו בצורה מעט צינית ולא מכבידה מדי, שכן אין אינטרס לייצר הפחדה או טריגר אצל הקהל בזמן הבילוי. מטרת הכרזות היא לגרום לכל אדם לחשוב פעמיים לפני שהוא שולח יד או אמירה מטרידה, וכן להזכיר למבלות ולמבלים את זכותם למרחב בטוח וששום הטרדה אינה חלק מהבילוי.

בנוסף לכרזות ננקטו גם צעדים פרקטיים אותם מתאר בטיטו: "יצרנו קשר עם ארגון 'לילה טוב' וביקשנו לקבל כלים להתמודדות. בנוסף החלטנו על מילת קוד אותה הברמנים שלנו ידעו ובמקרה של פניה מצד בליין או בליינית, אנחנו נתערב״. מילות הקוד במקומות בילוי אינן תופעה חדשה וניתן לראות אותן מיושמות במקומות בילוי בארץ ובעולם. הן מאפשרות למבלות ומבלים לבקש עזרה בקלות ובנוחות, בלי לחפש איש צוות ספציפי ובלי להרגיש שהם ״עושים דרמה״. בטיטו מספר כיצד זה יתנהל: "לפני כל מסיבה יהיה נציג מטעמנו שיעביר הכשרה בסיסית לאנשי הצוות במקום. מילת הקוד שעליה החלטנו היא 'קוקטייל קראש'. אם מישהו יגיע לבר ויבקש 'קוקטייל קראש' יהיה ברור לנו שהוא חווה מצוקה כלשהי וצוות הבר יקרא לאחראי מטעמנו לנושא. אותו אחראי יעבור כמובן הכשרה מקיפה טרם המסיבות וידע כיצד להתמודד עם הסיטואציה".
תורנו באינסטגרם, קראש תל אביב באינסטגרם
קווי החירום של איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: 1202: נשים | 1203: גברים; קו הקשב ״יש עם מי לדבר״ של האגודה למען הלהט״ב בישראל: *2982