ראש בראש: רב-חן דיזנגוף או קולנוע לב?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

רק שני בתי קולנוע (לא כולל את הסינמטק) שרדו בעיר בשנים האחרונות: היכל סרטי האיכות קולנוע לב, למרות שגם זה כבר לא אבסולוטי כמו פעם, מול רב חן ההוליוודי ובעל המיקום הכי אטרקטיבי בעיר. מי לוקח?

5 באוגוסט 2022

פעם היו בתל אביב עשרות בתי קולנוע. חלקם היו ממש סמוכים זה לזה, באותו רחוב ואפילו באותו בניין. היום, פרט לסינמטק, קולנוע לב ורב חן דיזנגוף הם בעצם בתי הקולנוע האחרונים שנותרו בתל אביב – כלומר אפשר להגיע אליהם ברגל. וגם זה עניין זמני. במאי 2019 נודע שחברת גזית גלוב רכשה את הבניין בכיכר דיזנגוף מחברת תיאטראות ישראל, ושהקולנוע על סף סגירה. אבל אז הגיעה הקורונה, וכל בתי הקולנוע נסגרו, ואחר כך נפתחו, ורב חן שב לפעול. לאחרונה התפרסם שגזית גלוב רוצה למכור את המבנה המיועד לשימור מחמיר, ונראה שבעתיד הלא רחוק הוא יוסב למבנה מגורים, או משהו אחר שאינו קולנוע, ואנחנו נישאר רק עם לב.

רב חן דיזנגוף

מיקום: כיכר דיזנגוף המחודשת, מול המזרקה – אחד המקומות האטרקטיביים בעיר.
היסטוריה: קולנוע חן נפתח ב-1949 כאולם יחיד בעל 1,420 מושבים. ב-1981 הוא פוצל לחמישה אולמות, ומאוחר יותר המספר קטן לארבעה אולמות. המסעדה האיטלקית שנבנתה בקומה שמתחת לאולם הראשי לא זכתה להצלחה, ונסגרה מזמן. פעם עמד מצידה השני של הכיכר קולנוע אסתר, שנפתח עוד קודם, אך ב-1998 הוסב למלון סינמה.
האולמות: באולם 1 יש 495 מושבים. באולם 2 – 120 מושבים, באולם 3 – 127 מושבים, ובאולם 4 – 79 מושבים. סה"כ – 821 מושבים. יש התאמה בין גדלי המסכים למספר המושבים, אבל סרטי אקשן כמו "אהבה בשחקים: מאווריק" כדאי לראות רק על המסך הגדול באמת באולם 1.
הקהל: ילדים ונוער שבאים לראות שוברי קופות הוליוודיים ולהטביע אותם בפופקורן.
הסרטים: לפני שהבניין נמכר, קולנוע רב חן דיזנגוף היה שייך לחברת תאטראות ישראל של מוקי גרדינגר. בהתאם הוקרנו שם סרטים של חברת ההפצה פורום פילם, החתומה על חוזים עם חברות ענק כמו דיסני, סוני ופוקס המאה ה-20 (שנרכשה על ידי דיסני). נראה שכל עוד הקולנוע מתפקד, התוצרת של דיסני תמשיך להציף את מסכיו. לפעמים משתחלים ביניהם גם להיטים ישראליים. רק לעיתים רחוקות יש הפתעות.
שורה תחתונה: אין על המיקום. תתחילו להתגעגע.

רב חן דיזנגוף. צילום: אבישי טייכר (ויקיפדיה, רישיון CC BY-SA 4.0)
רב חן דיזנגוף. צילום: אבישי טייכר (ויקיפדיה, רישיון CC BY-SA 4.0)

ראש בראש, סיבוב ראשון:
מי המסעדה הכי טובה בעיר, ג'ורג' וג'ון או OCD?
מה המוזיאון הכי טוב בעיר, מוזיאון תל אביב או מוזיאון ארץ ישראל?
מה הפארק הכי טוב בעיר, המסילה או קרית ספר?
איזה שוק הכי טוב בעיר, הכרמל או לוינסקי?
מה החומוס הכי טוב בעיר, אבו חסן או אל קלחה?

קולנוע לב

מיקום: דיזנגוף סנטר, קומה עליונה, בקצה המדרגות הנוסעות. בפרימיירות מצטופפים הרבה אנשים בשטח צר.
היסטוריה: קולנוע לב נפתח ב-1981. במשך שנים פעל לצידו קולנוע דיזנגוף בקומה שמתחת לאדמה, אבל גם הוא נסגר במאה הנוכחית.
האולמות: אולם 1 – 462 מושבים. אולם 2 – 165 מושבים. אולם 3 – 87 מושבים. אולם 4 – 103 מושבים. אולם 5 – 133 מושבים. אולם 6 – 68 מושבים. סה"כ – 1,018 מושבים. באולמות 1 ו-2 יש מסכים נאים שמתאימים למספר המושבים. באולמות מהצד השני של הסנטר המסכים קטנים יותר, ומתאימים לסרטים פחות שאפתיים מבחינה ויזואלית.
הקהל: לקולנוע לב יש קהל מנויים נאמן של קהל מבוגר יחסית. אבל בקיץ מגיעים גם ילדים.
הסרטים: פעם הוקרנו שם רק סרטים של חברת ההפצה של בעלי בית הקולנוע נורית ואיז'ו שני, שהתמקדה במה שמכונה סרטי איכות. סרטים אירנים שזכו בפרסים בפסטיבלי קולנוע אירופאים, למשל, אפשר לראות רק שם. אבל אחרי שחברת גלובוס גרופ ויתרה על בית הקולנוע שלה בעזריאלי, החלו להקרין בלב גם סרטים של חברות הפצה אחרות – הווה אומר, הוליווד. כך יוצא שהיום אפשר לראות שם שוברי קופות לצד דרמות מיפן וסרטי תעודה ישראלים. בעת כתיבת שורות אלה, למשל, מוקרנים בלב חמישה סרטים שמוקרנים גם ברב חן הסמוך, בהם "רכבת הקליע" עם בראד פיט ו"המיניונים 2".
שורה תחתונה: קולנוע לב הפך למוסד תל אביבי בגלל איכות הסרטים יותר מאשר בגלל המסכים. סרטים כמו "רכבת הקליע" בכלל עדיף לראות באיימקס שבראשון לציון.

והמזגן. לא אמרנו שום דבר על המזגן. קולנוע לב (צילום: יחסי ציבור)
והמזגן. לא אמרנו שום דבר על המזגן. קולנוע לב (צילום: יחסי ציבור)

ראש בראש, סיבוב שני:
איזה המבורגר הכי טוב בעיר, אמריקה, פאט קאו או ויטרינה?
מי הפיצה הטובה בעיר, לילה או לה טיגרה?
איפה עדיף להשתכר, הנילוס או הפיקוק?
לאן תעזבו את תל אביב, גבעתיים או רמת גן?

המנצח

בגלל השיפוע וגודל המסך, האולם שהכי כיף לראות בו סרטים הוא רב חן 1. אבל אין תחרות למבחר הסרטים של קולנוע לב (לא בדקתי את הפופקורן – משערת שיש לו אותו טעם בשני בתי הקולנוע).