לאן תעזבו את תל אביב, לרמת גן או לגבעתיים?

זה הלוגו הכי מצחיק שיש לעיר בישראל. גבעתיים (צילום: Shutterstock)
זה הלוגו הכי מצחיק שיש לעיר בישראל. גבעתיים (צילום: Shutterstock)

אלא אם כן אתם בהייטק (ושורדים יפה את גל הפיטורים) או ירשתם דירה במסריק, אתם יודעים ששעון הזמן התל אביבי שלכם מתקתק לאחור. אז בפעם הבאה שבעל הדירה שלכם יעלה לכם את השכירות, לאיזו מהשכנות הפחות זוהרות של העיר עדיף לברוח?

5 באוגוסט 2022

כבר שנים שרמת גן וגבעתיים הן ההמשך הקבוע לקלישאה "בשביל מה לגור בתל אביב שאפשר לשלם פחות ב". ההגירה מתל אביב אל השכנות הקרובות מעלה בתהדמה את מחירי השכירות, ועדיין, אם הגיעה שעתכם להזדכות על הדיגיתל ולא בגלל שזכיתם בהגרלה של מחיר למשתכן, סביר שפניכם מועדות לאחת מאחיותיה הנוצצות פחות של תל אביב. השאלה היא איזו. סורי בת ים, חולון (ואפילו אזור), היום אנחנו מדברים על ה-שכנות, אלו שכבר שנים מהוות מקום מפלט או סמל התברגנות עבור תל אביבים שמיצו. מי מהן שווה את הארנונה?

רמת גן

אופי: בחלקים אווירה עירונית מחוספסת, באחרים מנומנמת יותר.
אטרקציות: ספארי, קניון איילון, באולינג, הפארק הלאומי, שוויצריה הקטנה.
ראש העיר: כרמל שאמה הכהן. חובב מריבות פייסבוק, בעל משיכה לא בריאה למקלדת האימוג'יז, חביב יחסית לליכודניק.
טייטל מפוצץ מטעם עצמה: "העיר הירוקה ביותר בישראל, 25% משטחה הם שטחים ירוקים".
מה הווייב: רמת גן היא העיר ה-11 בגודלה בישראל, עם 170,221 איש נכון ל-2022. בהתאם לכך, הזהות והאופי של העיר משתנה מאוד מאזור לאזור. שכונות מסוימות הפכו טרנדיות בקרב צעירים, סטודנטים ומשפחות, למשל שכונת חרוזים הסמוכה לתל אביב ולפארק הירקון. אזורים אחרים נהנים פחות מפרויקטי התחדשות ותמ"א 38, ובהתאם נשארו ישנוניים ומבוגרים יותר. זאת לא בהכרח בעיה – הגודל והגיוון של רמת גן הופך אותה לאטרקטיבית ליותר קהלים.

תתרגלו להצדיע, כולכם הולכים לגור שם יום אחד. רמת גן (צילום: Shutterstock)
תתרגלו להצדיע, כולכם הולכים לגור שם יום אחד. רמת גן (צילום: Shutterstock)

אדריכלית ותכנונית לרמת גן יש לא מעט בעיות – בואו נודה בזה, היא עיר עם "אופי נחמד" ולא מלכת יופי. הפיצוי מגיע בדמות אותם גנים שנטען שיש רמה שלמה מהם – בעיר יש לא מעט פארקים ואזורים ירוקים שיחזירו לכם את הצבע ללחיים אחרי סיבוב בציר התחבורה המתיש של רחוב ז'בוטינסקי. הציביון העירוני של רמת גן מביא איתו לא רק רעש אוטובוסים אלא גם אוכל רחוב בשפע, אווירה חיה ברחובות המרכזיים, מסורות מקומיות (על שישי בכיכר רמב"ם שמעתם? זה שישי והוא בכיכר רמב"ם) וכן הלאה.

ראש בראש, סיבוב ראשון:
מי המסעדה הכי טובה בעיר, ג'ורג' וג'ון או OCD?
מה המוזיאון הכי טוב בעיר, מוזיאון תל אביב או מוזיאון ארץ ישראל?
מה הפארק הכי טוב בעיר, המסילה או קרית ספר?
איזה שוק הכי טוב בעיר, הכרמל או לוינסקי?
מה החומוס הכי טוב בעיר, אבו חסן או אל קלחה?

רמת גן עדיין נחשבת זולה יותר מתל אביב ומגבעתיים, אבל אל תדאגו לבעלי הדירות בה, מחירי השכירות והדירות מטפסים בלי הפסקה. על פי סקירת מחירים של יד2 שפורסמה ב"ישראל היום", ברבעון הראשון של 2022 נרשם זינוק של 14 אחוז בשכר הדירה הממוצע לדירת 4 חדרים בעיר (6,760 ש"ח), כשבדירות 3 חדרים המחיר זינק ב-9 אחוז ל-5,440 ש"ח. רחוק מאידיאלי, אבל בשני המקרים תל אביב התייקרה הרבה יותר.

רק 6700 ש"ח ויש לכם ארבעה חדרים פה. נכון מתחשק לכם? רמת גן (צילום: Shutterstock)
רק 6700 ש"ח ויש לכם ארבעה חדרים פה. נכון מתחשק לכם? רמת גן (צילום: Shutterstock)

שורה תחתונה: לא משנה אם הקטע שלכם זה אווירה שקטה ורגועה או אורבניות מיוחדת, יש מצב שרמת גן היא אופציה לא רעה בשבילכם. כלומר, בהנחה שתספיקו לעבור אליה לפני שמחירי השכירות יהפכו לבלתי נסבלים, ועל הדרך יגרמו לפיקוסים על הרצפה, להתיישנות של הבניינים ולתקרית הקרינג' התורנית של ראש העיר להראות הרבה יותר גרוע.

גבעתיים

אופי: בורגנים ונהנים.
אטרקציות: מצפה כוכבים, קניון גבעתיים והפארק שמאחוריו, תיאטרון גבעתיים החמוד, הסביח של עובד, כיכר נוח המחודשת.
ראש העיר: רן קוניק, לשעבר יו"ר איגוד טניס השולחן בישראל. כן, באמת.
טייטל מפוצץ מטעם עצמה: "שומרת על צביונה הקהילתי המיוחד ומצטיינת באיכות חיים לתושביה".
מה הווייב: כש"ארץ נהדרת" התייחסו למצוקת השוכרים בתל אביב, עוד לפני המחאה החברתית, גבעתיים הייתה האלטרנטיבה המאיימת. התקרה דולפת והרצפה קרסה? נו, אז לכו לשכנה הבורגנית ותמותו מבפנים. כששאלנו חבר שעבר מרמת גן לגבעתיים על הנושא הוא השיב בזו הלשון: "אם אתם זוג, אז גבעתיים זו התשובה הנכונה היחידה. העיר הזאת מופתית בלשכנע אותך שההטרו-נורמטיביות צדקה, יש פה זוגות וכלבים וילדים וכולם באמת לא נראים סובלים במיוחד". חברה אחרת הוסיפה שלתחושתה יש בעיר "ערימות של משפחות" וגן ילדים בכל בית שני.

כאן מתים מבפנים בכיף. גבעתיים (צילום: Shutterstock)
כאן מתים מבפנים בכיף. גבעתיים (צילום: Shutterstock)

גבעתיים היא עיר אסתטית וחמודה. היא עירונית פחות משכנתה וגם קטנה הרבה יותר (מקום 30 ברשימת הערים הגדולות בארץ, עם 61,346 תושבים). הגודל הוא חלק מהציביון הנעים שלה – נוחה להליכות ברגל, מלאה בעסקים קטנים וחנויות יד שנייה – ואם צריך משהו אחר תל אביב קרובה ונגישה.

ראש בראש, סיבוב שני:
איזה המבורגר הכי טוב בעיר, אמריקה, פאט קאו או ויטרינה?
מי הפיצה הטובה בעיר, לילה או לה טיגרה?
איפה עדיף להשתכר, הנילוס או הפיקוק?
איפה כדאי לראות סרט, רב חן דיזנגוף או קולנוע לב?

בכל הנוגע לבילויים, רחוב ויצמן, כיכר נוח, וכמובן – רחוב כצנלסון התמלאו בשנים האחרונות בעסקים קטנים, ברים, קונדיטוריות וכו', אבל עדיין יש מספיק מקום להתחדשות בשביל שראש העיר ידווח בהתרגשות בפייסבוק על פתיחות של בתי קפה חדשים. בראיון ל"כלכליסט" ב-2019 אמר קוניק: "אנחנו לא רוצים שיהיו פה רק משפחות, אלא גם אפשרות לגור פה בשכירות לצעירים, סטודנטים, קהילה להט"בית, חד הוריים וכדומה. (…) רוב האוכלוסייה פה היא חזקה שיכולה לאפשר לעצמה לגור פה, ואני לא שם לי למטרה לשנות את זה". עד שהניסיונות של קוניק להצעיר את העיר יובילו להגדלת היצע הדירות להשכרה בעיר, התושבים הקיימים וחדשים ימשיכו להילחם על המלאי המתייקר. הסקירה של יד2 גילתה שברבעון הראשון של 2022 דירת 4 חדרים הושכרה ב-7,380 ש"ח בממוצע. דירת 3 חדרים התייקרה ב-10 אחוז והגיעה לסכום של 5,600 ש"ח – מחיר שנופל רק מתל אביב והרצליה.

זה הלוגו הכי מצחיק שיש לעיר בישראל. גבעתיים (צילום: Shutterstock)
זה הלוגו הכי מצחיק שיש לעיר בישראל. גבעתיים (צילום: Shutterstock)

שורה תחתונה: בכל הנוגע לאיכות חיים, אין ספק שגבעתיים עדיפה על רמת גן השכנה. אם יש לכם את הכסף (והרצון) לשלם אקסטרה, צאו לסיבוב בעיר עם ראש פתוח ויש מצב שתשתכנעו. אם הקמת משפחה לא נמצאת בעתידכם הקרוב וקרבה לזאטוטים עושה לכם מיגרנה, שימרו נפשותיכם.

המנצחת

הלב הרגיש שלנו אומר גבעתיים, אבל בתכלס, התשובה ההגיונית היא רמת גן. איך נשלם שכר דירה של גבעתיים עם משכורת של עיתונאי?