שושקה זכתה באות האיש ההולך על אקטיביזם נגד הגזענות והשחיתות

"הפעילות הזאת היא לא משהו שאני מחליטה עליו. היא החיים שלי. ככה גם היצירה. אני לא צריכה שמישהו יבקש ממני ליצור, כי מבחינתי זה כמו לאכול"

28 במרץ 2019

קבלת אות האיש ההולך בבית העיר היא לא רק אירוע מרגש עבור שושקה, היא בעצם מסע שורשים. שם היא הפכה מדמות מצוירת לגשמית, כשנולדה מתוך צדפה לפני שנתיים וחצי בפתיחת התערוכה של זאב אנגלמאיר. "הפכתי לאקטיביסטית כבר בלידה", היא מצהירה, "היה בזה ניסיון למרוד בדרך שבה אנחנו נולדים לזהות אחת ונשארים כלואים בה כל החיים. היומיום שלי אקטיבי והשגרה אקטיביסטית. אני מממשת את זכותי להחליט איך אני מתנהגת ונראית".

האקטיביזם של שושקה העלה הילוך בתקופת הבחירות המוניציפליות. מודעה שנשאה את הכיתוב "זה אנחנו או הם" גרמה לה להתחיל לפעול כדי לכסות מסרים גזעניים, מפלגים ומסיתים במודעות חדשות שיצרה, שמביעות אהבה ואחווה. היא לא הפסיקה מאז. "המציאות מספקת המון דברים להילחם בהם. לפני כשבועיים חברה כתבה לי בפייסבוק על סטיקרים גזעניים של 'עוצמה יהודית' שנתלו בחיפה וקראו לטרנספר. עזבתי הכל ונסעתי לחיפה לכסות אותם. מרגש ומעורר אותי הרגע הזה שבו הכיעור הופך ליופי. בכל פעולה כזאת אני מקבלת עידוד מעוברי אורח, קשה לתאר כמה זה משמח. אפילו הכאבים ברגליים משעות של הליכה בנעלי עקב מתגמדים ליד זה".

זה נראה כאילו את כל הזמן בפעולה. איך את מספיקה?

"הפעילות הזאת היא לא משהו שאני מחליטה עליו. היא החיים שלי. ככה גם היצירה. אני לא צריכה שמישהו יבקש ממני ליצור, כי מבחינתי זה כמו לאכול".

כל הזוכים והזוכות באות "האיש ההולך": באנצ'י סלמסה | דוד מזרחי | לינור דויטש | סיסטם עאלי | ורד נבון | שרון שפורר | שושקה אנגלמאיר | אור-לי ברלב | ניצן כהנא | תומר אביטל | מייסם ג'לג'ולי

יש רגע מסוים בפעילות שלך שאת גאה בו במיוחד?

"יש רגעים גדולים, כמו כשקיבלתי טלפונים מעיריית תל אביב־יפו או עיריית רמלה שהודיע שהקמפיינים הגזעניים הוסרו מהרחובות וידעתי שהיה לי חלק בזה. זאת הרגשת גאווה ושמחה עצומה. גם כשנדחה חוק 'נאמנות בתרבות', לילה אחרי אירוע שריפת יצירות אמנות בכיכר המדינה שארגנתי עם האמן אורן פישר כמחאה נגדו.

יש גם רגעים קטנים, משמעותיים לא פחות. בזמן שקבוצת גברים מתלהמים צעקה סביבי 'קוקסינלית שמאלנית קרן חדשה', ניגשה אליי אישה ערבייה, חיבקה אותי ואמרה שהיא מזדהה ותומכת במה שאני עושה. זה היה רגע מכונן. או אישה דתייה אורתודוכסית שעצרה אותי ושאלה אם זאת רק פרובוקציה, ואחרי שיחה ארוכה אמרה שהיא לא יכולה לתמוך בזה אבל עכשיו היא מבינה".

איזה שינוי היית רוצה לראות מחוץ לתחום הפעילות שלך?

"הייתי רוצה לראות שינוי תודעתי בתפיסת ה'אחר'. שנגיע להבנה שמי שגרים בעזה זכאים לחיים טובים ונעשה משהו כדי שזה יקרה. או שפליטים שהגיעו לכאן מכל מיני מקומות זכאים לחיי משפחה ולא לסכנת גירוש מתמדת. רוצה שקבוצות לא ינסו לנשל קבוצות אחרות מזכויותיהן, שתהיה חברה סובלנית יותר. זה יהיה הרבה יותר טוב לכולנו. נוכל להתבונן במראה ולחייך".