סיסטם עאלי זכו באות האיש ההולך על פעילותם עם בני נוער יהודים וערבים

"המודל של בית סיסטם עאלי הוא הפוך מכור היתוך שבו כל אחד צריך להתפשר על הזהות שלו כדי להשלים גלויה פוטוגנית. כל אחת ואחד מאיתנו מביא את עצמו ב־100 אחוז"

סיסטם עאלי (צילום: איליה מלניקוב)
סיסטם עאלי (צילום: איליה מלניקוב)
28 במרץ 2019

גם מי שתפס במקרה הופעה של סיסטם עאלי באינדינגב יודע שלא מדובר בהרכב שפוגשים כל יום: גדול יותר מלהקה ממוצעת, חדור אג'נדה חברתית ודובר ארבע שפות – עברית, ערבית, רוסית ואנגלית. מאחורי המוזיקה המעולה יש הרבה יותר. ההרכב הוא גם עמותה שעובדת עם בני נוער, בעיקר מדרום תל אביב, יפו, בת ים וחולון. בסדנאות שלה הנערים והנערות לומדים להביע את עצמם ביצירה – לכתוב, לשיר, לנגן, להלחין או להפיק ולעבד מוזיקה, ולב העניין נמצא במעבדת פיס לתרבות בית סיסטם עאלי בשכונת ג'סי כהן בחולון.

"סיסטם עאלי נולדה מתוך אמונה באחדות שבין יצירה אמנותית לשינוי חברתי ופוליטי", אומרים המנכ"לית מור דרעי והמנהל האמנותי נטע וינר. "גרעין הלהקה נוצר דרך הקמת מרכז תרבות לצעירים ביפו לפני 12 שנה. מהימים הראשונים במקלט הציבורי בעג'מי היה ברור לנו שהקהל הראשון שלנו הוא הקהילה שלנו. כל שיר, הצגה או ספר שירה שאנחנו יוצרים נובע מהפעילות שלנו על הקהילות שאנחנו מגיעים מהן וחיים בהן. מבחינת סיסטם עאלי אין שיר שהוא לא שיר פוליטי כמו שאין שיר שהוא לא שיר אהבה".

איך מוצאים את עמק השווה בין קבוצות שונות, שלכל אחת יש מסורת, תרבות ושפה שונה?

"המפתח הוא כנות. אף פעם לא ניסינו להחביא או להתחבא מחילוקי הדעות בינינו, מהקשיים והחיכוכים שהמפגש מייצר. אנו משתמשים בשוני ובחוסר ההסכמה כחומר בעירה ליצירה. המודל של בית סיסטם עאלי הוא הפוך מכור היתוך שבו כל אחד צריך להתפשר על הזהות שלו כדי להשלים גלויה פוטוגנית. כל אחת ואחד מאיתנו מביא את עצמו ב־100 אחוז, והמוזיקה היא קוקטייל של סך הזעם והאהבה שלנו. אלה מתלכדים לחלום על הבית שהיינו רוצות ורוצים לחיות בו יום אחד. עד שהיום הזה מגיע, הבמה שלנו היא בית ארעי, מודל".

כל הזוכים והזוכות באות "האיש ההולך": באנצ'י סלמסה | דוד מזרחי | לינור דויטש | סיסטם עאלי | ורד נבון | שרון שפורר | שושקה אנגלמאיר | אור-לי ברלב | ניצן כהנא | תומר אביטל | מייסם ג'לג'ולי

רגע מסוים בפעילות שלכם שאתם גאים בו במיוחד?

"כל פעם שהתלמידים שלנו עושים את זה יותר טוב מאיתנו. בעשור האחרון צמחו עשרות אמנים ערבים ויהודים בבית סיסטם עאלי, הבולטים בהם הופכים למובילי ומנחי הפעילות בעצמם. באלבום החדש של סיסטם עאלי 'מהרג'אן' שיראה אור בחודשים הקרובים מתארחים בוגרים של קבוצות ההיפ הופ שלנו לצד ענקי ראפ כמו שאנן סטריט ותאמר נפאר".

איזה שינוי הייתם רוצים לראות מחוץ לתחום הפעילות שלכם?

"אחת החוויות הראשונות שלנו הייתה סדנת ראפ בבית ספר ביפו שבו 95 אחוז מהתלמידים הם ערבים בני יפו או עולים חדשים מברית המועצות לשעבר. על הלוח בכל כיתה היה כתוב 'אסור לדבר ערבית ורוסית'. זה היה שיעור גדול על פחד והשתקה. החומות שמפרידות בין קהילות ואוכלוסיות הן ממשיות ונבנות בבטון ובחוקים, ויותר מכך, בפחד והפחדה. הבית שאנחנו בונות ובנים מחדש יום יום הוא בית שבו כל אחת ואחד מאיתנו יכול לספר את הסיפור שלו בשפת האם שלו במלוא העוצמה".