קרנבל בנחל: יום אחד נוכל לשחות בירקון. והיום הזה מתקרב

לכן הנחל מלוח. הירקון התחתון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
לכן הנחל מלוח. הירקון התחתון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

בעתיד הלא רחוק תוכלו לשחות לאורך הירקון כולו, בעקבות אישור תכנית "ירקון נקי" הכוללת הפסקת הזרמת מי קולחין במקטע המרכזי שלו, ביטול תחנות לטיהור שפכים בסביבתו והקמת מערך הגנות למניעת זיהומים עתידיים. חולדאי: "זוהי הזדמנות היסטורית"

קצת חדשות טובות לא יזיקו לנו: מועצת רשות נחל הירקון אישרה בשבוע שעבר את תכנית "ירקון נקי", הכוללת לראשונה מערך הגנות על הנחל מפני מקרי זיהומים עתידיים, ואישרה להמשיך ולקדם את הפסקת הזרמת מי קולחין (מי ביוב מטוהרים) בנחל והזרמת מים שפירים במקומם. מטרת התכנית היא הפיכתו של הירקון לנחל נקי, זורם ונגיש, משאב טבע ייחודי עבור שבע הרשויות המקומיות שבתוכן הוא עובר.

>> קל להתלונן: סוף להתפרעות של שליחי Wolt בדרכים?
>> זעם ירוק באלנבי: עצי פיקוס ותיקים נכרתו בעבודות הרק"ל

במרכז התכנית: הקמת מערך הגנות לנחל על מנת למנוע מקרי זיהומים עתידיים שעלולים להגיע ממקורות שונים (מכונים לטיפול בשפכים, מי נגר, מוצאי ניקוז, אזורי תעשייה ועוד), לבודד את הירקון מסכנת זיהומים פוטנציאלים, ולהזרים אליו מים שפירים במקום מי קולחין.

הירקון מחולק כיום לשלושה מקטעים בהיבט של איכות המים: הירקון העליון, שתחילתו במקורות הירקון באזור גן לאומי ירקון ובריכת הנופרים ליד ראש העין, לשם מוזרמים מים שפירים (באיכות מי שתיה) מקידוחי מקורות בכמות של כ- 15 מיליון מ"ק בשנה. הירקון העליון מסתיים באזור הוד השרון, במפגש הנחלים של הירקון עם נחל קנה. מנקודה זו, מתחיל הירקון התיכון ובו נמהלים המים השפירים יחד עם מי קולחין (באיכות מעולה) וזורמים עד לאתר שבע טחנות בתל אביב. משמעות הדבר היא שבירקון התיכון ניתן לקיים שייט ולבוא במגע אקראי עם המים, אך המים מסוכנים למגע רציף כמו רחצה וכמובן אינם ראויים לשתייה. הירקון התחתון (או "הירקון המלוח") הינו המקטע שבין סכר שבע טחנות ועד המוצא לים. במקטע זה זורם תמהיל של מי המקטע התיכון ומי הים.

כאן הכל מתחיל. מקורות הירקון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
כאן הכל מתחיל. מקורות הירקון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

הוצאת הקולחים מהירקון מקודמת על ידי רשות המים וכוללת את ביטולם של מכוני טיהור שפכים אזוריים (כפר סבא-הוד השרון, דרום השרון המזרחי, קולחי השרון) ואיחודם למכון טיהור מרחבי באזור דרום השרון. במקביל אישרה רשות נחל הירקון תכנית אב הקובעת את המנגנונים הדרושים להבטחת רציפות הזרמת המים לירקון בהתאם לצרכי הנחל. כמו כן, הגדירה רשות הנחל מחדש את מערכות ההגנה הנדרשות לשמירה על הנחל מפני סכנת זיהומים חיצוניים (גלישות ביוב, תשטיפים מאזורי תעשיה ועוד) לרבות איגומי חירום, תעלות וסכרים וכן אמצעים לתחזוקה שוטפת ואמצעי אכיפה למניעת זיהום.

עם הוצאת הקולחין מהירקון, עתידה רשות המים עתידה להגדיל את הזרמת המים השפירים לכמות שתבטיח את הקיום האקולוגי תוך החזרה וחיזוק בתי גידול טבעיים. מהלך זה יהפוך את הירקון לנחל נקי, אולם מי הירקון השפירים לא ילכו לאיבוד, אלא ישאבו לפני כניסתם לאזור המלוח במורד הירקון ויופנו לשימוש חוזר לגינון העירוני (במקום ההשקיה בקולחין) ולחקלאות באזור מקורות הירקון. יישום התוכנית לאורך 28 הקילומטרים של הנחל יתרום גם למיתון ומניעת הצפות עלי ידי יצירת שטחי איגום להשהיית מים והצפת שטחים פתוחים במעלה הנחל.

אחלה תוכנית. שטחי הצפה ואגנים ירוקים בירקון העליון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
אחלה תוכנית. שטחי הצפה ואגנים ירוקים בירקון העליון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

כזכור, רמת הזיהום הקשה של נחל הירקון התגלתה בעקבות אסון המכביה בו נהרגו ארבעה אנשים ונפצעו עשרות רבים, עם קריסתו של גשר זמני שנועד לשרת את הספורטאים בדרכם לאצטדיון. קריסת הגשר הובילה לעלייתם של חומרים רעילים מקרקעית הנחל, ואלה גרמו זיהומים קשים לפצועים ובחלק מהמקרים גם למוות. פרויקט השיקום של הנחל הושק בעקבות האסון ועבר כבר מספר שלבים לאורך שני העשורים החלופים, במסגרתם שופרה איכות המים בנחל והשייט לאורכו הפך בטוח מבחינה בריאותית.

"זוהי הזדמנות היסטורית לקדם ולשמור על מי הנחל ואף לשפר את איכותם", אמר ראש העיר רון חולדאי שהוא גם יו"ר רשות נחל הירקון, "ובכך להמשיך בהפיכת הירקון למקום של איכות חיים, קהילה וסביבה, ובעתיד הלא רחוק אפילו למקום לרחוץ בו לכל אורכו". יאללה, אנחנו כבר בבגד ים.