תומר אגאי מתכונן לגמר "משחקי השף" ומתעצבן מ"מטבח ישראלי"

מה קשור כרוב עכשיו? אנחנו בגמר. תומר אגאי (צילום אילן לורנצי)
מה קשור כרוב עכשיו? אנחנו בגמר. תומר אגאי (צילום אילן לורנצי)

"מטבח ישראלי"? לא ברור למה כל כך חשוב לדבר על זה. הטענות על שוביניזם ב"משחקי השף"? חסרות קשר למציאות, כל התוכנית על הכתפיים של העורכת הראשית הנערצת שלה. רז רהב? "חשבתי שהוא אליטיסט מנותק, אבל הוא פשוט מענטש". והכי חשוב: תומר אגאי בחיים לא יגיש מנה עם פרחים בצלחת

7 בפברואר 2023

הסופה ברברה ורעידות האדמה (המוחשיות והפוליטיות) די מוציאות את התיאבון לעסוק בענייני יומיום, ובכל זאת, החיים ממשיכים ו"משחקי השף" מגיעה לסיומה היום (שלישי, 7.2). אם עד כה התרגלנו לחפש אג'נדות ב"האח הגדול" וב"הישרדות", העונה השישית של ריאליטי הבישול שופכת אור – שלא לומר שמן חם – על נושא הייצוג הנשי. שיר הלפרן, מבעלות שוק הנמל, בטענה בטור דעה שפורסם ממש כאן שהתכנית מפלה נשים ומנכיחה ייצוג נשי לוקה בחסר. "למתמודדות במשחקי השף אין מודל ואין ייצוג של מודל שם באולפנים. וזו לא פחות משערוריה. כי בחיים האמיתיים יש המון נשים מעולות שמנהלות מטבחים, והאחריות של תוכנית קולינרית שמקדמת טבחים כל כך מצוינים היא לתת להן ייצוג", כתבה.

>> ואיפה השף תומר אגאי אוכל ארוחת פועלים שראויה למישלן?

מנגד, המנטור בתוכנית, שף תומר אגאי (סנטה קתרינה, צ'נה) שולל את הטענה מכל וכל. "'משחקי השף' שייכת לאישה, העורכת הראשית מיכל אדלר. זו תוכנית נשית והיא מבוססת על כך שכולנו מעריצים אישה אחת. הדיבור על ייצוג נשי דומה לטבעונות – כולם מדברים על טבעונים ובסוף מגיעים למסעדה שלושה טבעונים בערב מתוך מאות אורחים", הוא אומר בנחרצות.

זו קודם כל התוכנית של העורכת, איזה שוביניזם בראש שלכם? תומר אגאי ב"משחקי השף" (צילום: אילן לורנצי)
זו קודם כל התוכנית של העורכת, איזה שוביניזם בראש שלכם? תומר אגאי ב"משחקי השף" (צילום: אילן לורנצי)

נשים יש קצת יותר מטבעונים. יש תחושה שתמר כהן צדק צורפה על תקן עלה תאנה.
"הייצוג של תמר שווה ערך לייצוג של נשים במטבח הישראלי. צריך לדחוף אותן קדימה, להראות נשים חכמות שעושות את זה, לתת להן ביטוי ולהרים להן. לא לעקם את זה. לתמר יש סיי חזק מאוד וכולנו מעריצים אותה. לעומת כל השפיות שאני רואה, ויש הרבה מוכשרות, תמר מצאה את הדרך שלה מבלי לוותר על היותה אישה. יש פמיניזם של פעם שרב עם הגברים, שלא מגלח את בית השחי. היום יש פמיניזם חדש שהוא נשי. תמר הראתה לכולנו איך עושים את זה כמו אישה. איך נשארים בבית בסוף שבוע, לוקחים את הילדים מהגן ונשארים בת זוג מהממת לבעלה ונשית באופן כללי. היא שווה בין שווים".

והשפיות המתחרות?
"היו לנו מתמודדות וואו. איה ג'ומעה שמזכירה לי את אחותי, מישהי שבאה מהמטבח הערבי, בחורה חזקה שמבינה שהיא מרכז של משהו, יודעת לסחוף אנשים ועושה סול קיצ'ן מהמם. מצד שני הייתה ליאור שעבדה בכל העולם".

ומצד שלישי הייתה זוהר. יש שמועות שהיא הגיעה לגמר רק כי ההפקה דחפה.
"לפני שהצטרפתי הייתי בטוח שההפקה שולטת בהכול. אבל אי אפשר לשלוט בזה או לביים. אני מחזיק מזוהר. בלי קשר לסיפור האישי, הילדה הזו מבינה על אוכל משהו שלא כולנו מבינים. היא אוטודידקטית, וכשנותנים לה לזרום חופשי במטבח היא תוציא אוכל טעים".

וכמה זרימה חופשית תיתן לטבח שלא יודע להכין רוטב בשמל?
"בניגוד לשאר המקצועות, בישול מתחיל בלב. אין גמול בעולם שיכול לפצות על מה שטבח עובר בעשר השנים הראשונות. שפים כמו אסף או יוסי וכמוני יש מעט מאוד, אנשים שמתפרנסים מהמקצוע ומחזיקים מהם. בישול הוא מקצוע לא מתגמל ולכן הוא חייב להתחיל מהלב, וזה מה שקורה עם זוהר. בנוסף, היא דמות ואנחנו אוהבים דמויות מעניינות. הן מסקרנות ויוצרות אסקפיזם שמעניין את הלקוחות וגם אותי. מסעדה היא תיאטרון ואנחנו בונים קאסט. אנשים לא באים למסעדה רק כדי לאכול".

אבל האוכל חייב להיות טעים.
"את זה תשאירו לי".

העונה השישית של "משחקי השף" היא העונה הראשונה שבה אגאי לוקח חלק. יחד איתו הצטרפו לסגל המנטורים רז רהב (OCD) ותמר כהן צדק (קוצ'ינה הס 4). "אני זוכר את הרגע שהגעתי לאולפן בפתח תקווה. כשנכנסתי בפעם הראשונה לחדרי השופטים חלחלה בי הבנה מאוד ברורה שלא באתי לבשל אלא לעשות טלוויזיה", הוא משחזר. "הבנתי מה היתרונות של המדיה ושאפשר לעשות פה עבודה אנתרופולוגית, לא קולינרית. לא באמת אפשר ללמד את המתמודדים לבשל. הקצב מהיר מאוד ותפקידנו לזהות את נקודות החוזקה של כל אחד ולשים אותו במקום הנכון. בשלושה חודשים אנחנו משפיעים על המתמודדים ועושים איתם דרך שבמקום אחר הייתה לוקחת שלוש שנים. זו האנתרופולוגיה. התכנית הזו אנושית. בכלום זמן הם הופכים להיות שפים, וכשהם יוצאים החוצה הם רואים את האור. חי (צארום, שב"ד) אצלי חודשיים וכבר יש לו ארבע מנות בתפריט. הוא עובד איתי צמוד ומשפיע".

הייצוג שלה שווה ערך לייצוג נשים במטבח הישראלי. השפית תמר כהן צדק, קוצ'ינה הס (צילום: הילה פלר)
הייצוג שלה שווה ערך לייצוג נשים במטבח הישראלי. השפית תמר כהן צדק, קוצ'ינה הס (צילום: הילה פלר)

אתה בוחר את הכי טובים ולוקח אותם אליך?
"הם צריכים לבחור בי. לצד העבודה בטלוויזיה, במהלך כל התכנית אתה עובד על כך שהם יבחרו בך. גם זה  אודישן".

אתה מרגיש שרמת המתמודדים הייתה גבוהה מספיק?
"העונה הקודמת צולמה בזמן הקורונה, כשהמסעדות היו סגורות. הטבחים הטובים היו פנויים והגיעו מתמודדים שהם שפים. קשה להשוות ברמה, אבל בנפש – היו לנו העונה טבחים מפחידים. חצי של אסף טבח מדהים, לחי יש יד של סבתא בת 80, גיא רוזמרין שלי שהוא טאלנט ותום שיש לו כבר ביזנס מצליח. אני בניתי על חי (שכבר הודח, שב"ד) ועל גיא שייקחו את הגמר".

מה הבאת לקאסט?
"היה רגע שבו השופטים הם היו קצת ממלכתיים מדי ואני הבאתי אלמנט שהיה דרוש. בלי להחמיא לעצמי, משהו שם נפתח, נעשה אנושי וקליל יותר. בעונה הזו היו צחוקים".

בסטיז. תומר אגאי ויוסי שטרית (צילום: יח"צ, איליה מלניקוב)
בסטיז. תומר אגאי ויוסי שטרית (צילום: יח"צ, איליה מלניקוב)

הצמידו אותך ליוסי שטרית. הייתה ביניכם חלוקת תפקידים?
"יוסי הוא הבסטי שלי. אנחנו חברים ממש טובים ומבלים יחד. מבחינת ניסיון הוא הוביל אבל אין חוקים. הוא נתן לי להיות אני. יש בינינו הבנה שלי חסר 'יוסי' ולו חסר 'תומר'. לי יש אופטימיות והסתכלות על העולם באופן חיובי ללא פחד מכישלון. יוסי שונה. הוא פרפקציוניסט, חד וחריף ולא מוכן להיכשל. רואים את זה כל הזמן בטסטות. אנחנו נראים טוב", הוא אומר וצוחק.

מה רז רהב תרם לפאנל?
"רזי הוא המתנה שלי. לפעמים אנחנו מגדירים אנשים לפי רושם חיצוני ורז הוא השיעור שלי. חשבתי שהוא אליטיסט ומנותק ומתנשא, אחד שחושב את עצמו. והוא בכלל לא כזה. רז הוא האדם הכי רגיש, פגיע, חשוף, מעניין וחכם, לבבי וחברי. פשוט מענטש. החברות שלו והיכולת שלו להיות חלק, להרים אנשים כשהם למטה – אלה אלמנטים שלא הכרתי. כל התכנית היה לי חשק לחבק אותו".

למדת ממנו משהו?
"רז רוצה להשאיר חותם. לי חשוב לבשל, להאכיל ולשמח. לא כל כך חשוב לי מה יקרה עוד 100 שנה. לרז חשוב להביא את הקולינריה הישראלית למקום שהוא חושב שהוא נכון. להובלת דרך יש מחיר, יהיו אנשים שיחשבו שאתה טועה כי לא היה אף אחד לפניך. עד שרז הגיע לאן שהוא הגיע הוא חטף מכל הכיוונים וזה לא הפחיד אותו. רז חי בתוך שינוי. הוא יוצר שינוי. מי לפניו הגיש 12 מנות ב-500 ש"ח כשלכל מנה יש סיפור?"

הוא רק נראה מתנשא. רז רהב (צילום: חיים יוסף)
הוא רק נראה מתנשא. רז רהב (צילום: חיים יוסף)

הריאיון לקראת גמר "משחקי השף" מתקיים ימים ספורים לפני הכרזת דירוג המסעדות 50Best. השיח על אודות המטבח הישראלי העכשווי נמצא בעיצומו, נושא שגם עלה לדיון במהלך התכנית. את אגאי המונח "מטבח ישראלי" מעצבן. "למה חשוב לדבר כל כך על מטבח ישראלי? מה רע במה שיובל בן נריה עושה, שף מוכשר שמפוצץ את הארץ עם אוכל אסיאתי ודופק הופעה שלא נראתה. מה רע בדייויד פרנקל שעושה בפרונטו דברים מדהימים? למה הציונות חייבת להיכנס לצלחת?", הוא אומר. "אני באתי ממוצא סורי-מצרי-עיראקי. בבית שמעו אום כולתום ואכלו אוכל ערבי. זה אני, אבל לא כולם צריכים להיות מחויבים לדבר הזה. הביטוי 'מטבח ישראלי' מקטין. זה בעצם מטבח מקומי מאגן הים התיכון. מה יש בישראל, שניצל ופתיתים?"

סגנונות הבישול השונים הובילו להתנגשויות בפאנל?
"יש מריבות ואי הסכמות נחרצות. מושיק ואני מאוד מחוברים אבל סגנון הבישול שלנו שמיים וארץ. באחת הפעמים הגיעה מנה עם שומר בר שיש לו חלקים קשים. בעולם שלי זה מקובל, בעולם של מושיק לא. אצלו הכל צריך להיות מהונדס, סגור ובביס אחד. בעיני זו נראתה מנה גאונית וכל מה שרציתי לראות במשחקי השף. מושיק כעס שנשארה לו בפה חתיכת שומר. אמרתי לו 'איך אתה לא מתבייש להכריח אותי לאכול פרחים באוכל שלך ולהגיד שגזע שומר שבא מהטבע אינו לגיטימי'. היה ויכוח גדול, ומסתבר שאת המנה הכין גיא רוזמרין, שניהל לי את המטבח. זה היה רגע שבו הבנתי שמושיק ואני נמצאים בשני קצוות. באמצע יש את יוסי שעושה הוט קוטור אבל מתבסס על אוכל עתיק מגרב סטייל, ואת אסף שעושה אוכל דומה לשלי ומדביק לו חוויה סוערת".

התכנית עושה מהשפים סטארים.
"'משחקי השף' מראה רגע מאוד סקסי בתהליך. היא לא מראה עשר שנים שבהן חייתי בדירות שכורות ובקושי היה לי כסף. או את הכעס של הילדים על אבא שלא נוכח. אסף ואני מדברים המון על המחיר ששילמנו מבחינה זוגית ומשפחתית רק לאחרונה חלחלה בי ההבנה שהסיבה שאני כאן ושיש אנשים שלא נמצאים בנקודה הזו, היא בגלל שהסכמתי לשלם את המחיר".

גמר "משחקי השף" פוגש את אגאי בנקודת זמן טובה. הוא אבא גאה ומעורב לבת 4.5 ובן 23, ומתעקש על זמן איכות איתם. "שעה שלי עם הילדה חשובה יותר מהכול. ברור שהיו רגעים שאכלתי את עצמי שאני לא נמצא במסעדה, למשל כשיותם אוטולנגי הגיע. אני מעריץ אותו ונשארתי בבית. זה הערב שלה ושיתפוצץ העולם". ההתעקשות על זוגיות ומשפחה מגיעה בתקופת שיא לסנטה קתרינה, לא מעט בזכות משחקי השף. אגאי מספר שהמסעדה תמיד הייתה מלאה אך התכנית הגדילה את הביקוש. בעקבות זרימת קהל חדש הצילחות מוקפד יותר "למרות שפרחים אף פעם לא יהיו אצלי", הוא אומר בחיוך.

מה השתנה במסעדה?
"השפה נשארה אבל סנטה כבר לא מדברת רק לשפים. האוכל שלי תמיד היה מיועד לסצנה. אין בו טריקים ושטיקים ומי שלא מבין באיכות חומרי הגלם ובמקצוענות יכול לפספס ולחשוב שזו עוד טברנה. פתאום האוכל פוגש קהל אחר והיה לי צורך לעשות שינוי תפיסתי, לזוז מהמקום שלי ולקבל פרספקטיבה רחבה יותר. להיות מסוגל לראות את המוצר מבחוץ מבלי להיות משועבד לו סנטימנטלית. כשהייתי בסנטה 360 שעות בחודש לא הסכמתי לעשות שום שינוי. הרגשתי כאילו אני מחזיק כוס שבורה שאסור לגעת בה. פרה קדושה. וזה עיכב את המסעדה. ברגע שיצאתי החוצה ונתתי לאנשים אחרים לבטא את עצמם ונכנסו עוד תפיסות ועוד אלמנטים לעולם שלי, הצלחתי להרחיב את סנטה ועדיין לשמור על הדי.אן.איי שלה. אני צריך הטרוגניות ומקום שיהיה טיפה זרוק. אני לא פוחד לגרד כמהין על חביתה מקושקשת. מעניין אותי לאכול בעזבה ואצל חיים כהן, שעושה אולד סקול עד היום, אוכל בז'י שפוך ששם זין על נראות והוא יפה מעצם היותו יפה. פחות מעניין אותי ביסים בנויים. אני עדיין לא שם".

לא מתעניין בביסים בנויים או בפרחים על הצלחת. תומר אגאי בסנטה קתרינה (צילום: רן בירן)
לא מתעניין בביסים בנויים או בפרחים על הצלחת. תומר אגאי בסנטה קתרינה (צילום: רן בירן)

אתה עדיין מבשל?
"אני לא עושה סרוויסים אבל המגע שלי עם הקהל קורה דרך הפיתוח. אני עובד עם דותן שהוא השף בפועל של סנטה קתרינה ועם חי שהוא השף סוסייר. אנחנו כל הזמן מפתחים את המסעדה ודואגים שזו תהיה אמירה שלהם בשפה שלי".

תפתח עוד מקומות? לאסף גרניט, הקולגה שלך, יש המון.
"אסף איש מחונן, תכונה שיושבת על זה שהוא אף פעם לא מרגיש שהוא באמת מצליח. גם כשהוא בשיא ההצלחה הוא חייב לעלות עוד שתי מדרגות מהר ועכשיו. הבנאדם מחזיק 22 מסעדות בכל העולם ומה שמניע אותו זה שהוא לא מכיר בכך שהוא הכי טוב. אני בא ממקום אחר. אני לא רוצה לפזר את עצמי יותר מדי אלא לבסס את הרעיון ולהשאיר אותו טוב ואיכותי".