תזרקי אותו: כך תסדרו את הבית (ואת החיים)

שמונה דברים שלמדנו מהספר "סוד הקסם היפני" שכתבה מארי קונדו - ילדה עם אובססיה למגזיני נשים שגדלה להיות גורו של סדר וארגון

עושים סדר. צילום: Shutterstock
עושים סדר. צילום: Shutterstock
21 באפריל 2016

לזרוק, לזרוק, לזרוק

בלגן, למקרה שלא ידעתם, עשוי מחפצים, וכדי להימנע ממנו קונדו מציעה להעיף מהבית כמה שיותר דברים במכה אחת ולא בתהליך הדרגתי. תוספת שלנו – בחייאת, תנו למי שצריך במקום לזרוק לזבל.

לחשוב לעומק

לפני שמתחילים לרוקן את הבית, קונדו מבקשת שתחליטו מה מפריע לכם בחיים ואיך הייתם רוצים לחיות. מבחינתה, הסדר שתעשו בבית הוא מהלך משנה חיים שישליך על תחומים נוספים בחייכם. בכל זאת, ספר עזרה עצמית. "בחנו את אורח החיים שאתם שואפים אליו ושאלו את עצמכם: 'למה אני רוצה להיות מסודר?', היא מציעה. "כשתמצאו את התשובה, תהיו מוכנים לפתוח בצעד הבא: לבחון את החפצים שברשותכם". גם על המועמדים לזריקה יש לחשוב לעומק ולהבין את מקור הקשר הרגשי שלנו אליהם.

לסדר לפי קטגוריה ולא לפי מיקום

קונדו מבטיחה שאם תיישמו את השיטה שלה כמו שצריך, תפסיקו להיות משועבדים לסידור היומיומי והבלתי נגמר. המחיר – שעות של מיון וסידור מחדש של כל החפצים שלכם, ביום אחד וברצף. במקום לעבור חדר חדר, יש לרכז פריטים מכל קטגוריה – למשל כל הבגדים, הספרים או מוצרי הקוסמטיקה מכל החדרים בבית – במקום אחד, ואז לעבור על הערמה ולהחליט מה נשאר. שיטת המיון פשוטה: מחזיקים את החפץ ביד ושואלים "האם הוא מעורר שמחה בלבי?". קונדו ממליצה להתחיל מוקדם בבוקר ולא להשמיע מוזיקה תוך כדי עבודה ("הרעש מקשה עליי לשמוע את הדיאלוג הפנימי בין הבעלים לבין חפצים"), לכל היותר מוזיקת אווירה ללא מילים.

איך למיין ספרים?

יש לערום את כל הספרים בבית יחד ולחלק אותם ל"כללי", "מעשי", "ויזואלי" ומגזינים. הראשונים ללכת הם הספרים שלא קראתם ואתם מקווים שתקראו "מתישהו". לגבי ספרים שאהבתם בעבר, קונדו מציעה לקרוע מהם עמודים אהובים ולזרוק את היתר, אבל אנחנו לא מעודדים התנהגות כזאת.

העיפו את כל המסמכים

כלומר, אלה שלא בשימוש כרגע או שיש בהם צורך ממשי. זרקו חוברות הפעלה של מכשירים, חומר לימודי ישן שברור שלא תקראו שוב, חיובי אשראי ותלושי משכורת. את אלה שנשארו קונדו ממליצה למיין לשתי קטגוריות: "לשמור" ו"לטפל". את הקטגוריה השנייה ממיינים לפי תדירות השימוש, בלי קלסרים, תיקיות ותת נושאים. תנו לניירות הזמניים מהקטגוריה השנייה מקום קבוע בבית ואל תפזרו אותם בחדרים שונים.

אל תיכנעו לנוסטלגיה

מרתף של משפחה ישראלית ממוצעת מלא בארגזים עם תעודות מהילדות, ספרי לימוד ישנים ושאר חפצים עם ערך נוסטלגי ואפס שימוש. שמרו רק את הדברים שבאמת חשובים לכם מבין הערמות, את השאר תעיפו. באותו עניין – אל תפילו על האחות, הדוד או הסבא דברים שאתם רוצים לזרוק ולא מעזים. תציעו אותם, אם ירצו ייקחו, אבל אל תתעקשו שמדובר בחולצה "ממש חמודה, מה אכפת לך?". את התמונות קונדו שומרת לסוף התהליך, כי הן מפוזרות בכל הבית וגם קשה מאוד למיין אותן בלי להיכנע לרגשנות. כיאה לכפייתיות שבשיטה, היא ממליצה להוציא את כל התמונות מתוך האלבומים ומתוכן לבחור רק את הטובות ביותר מכל אירוע (חמש מכל טיול וכו'). הגישה שלה בנושא, כמו לגבי חפצים אחרים ששמרנו "כמזכרת", היא שיש לנצור לא את הזיכרונות אלא את האדם שהפכנו להיות בזכות החוויות שעברנו.

מצאו מקום לכל דבר

אחרי שסיימתם עם הסלקציה, אפשר להתחיל להחזיר דברים למקום בצורה הנכונה. המטרה היא למצוא את השיטה הכי פשוטה ונוחה, לאחסן דברים דומים קרוב זה לזה ולהתפזר כמה שפחות בין חדרים. קונדו מאמינה באחסון אנכי (בעמידה) ולא בערמות, כדי לא לעודד אגרנות ולא לפגוע בחפצים שבתחתית. אפילו בגדים היא ממליצה לקפל לקוביות קטנות שאפשר להעמיד בשיטה הבאה: מקפלים את הצד האורכי לעבר המרכז ומכניסים את השרוולים פנימה, לא ממש משנה איך. את המלבן שנוצר מרימים בקצה אחד ומקפלים לעבר הקצה השני, ואז שוב ושוב לחצאים ושלישים.

אל תדחו

קניתם משהו חדש? מצאו לו מקום מיד ואל תשאירו את השקית להצטנן. תלשו תוויות מהבגדים מיד אחרי הקנייה. זרקו את הקופסאות שבאות עם המכשיר מיד. עצה הארדקור ממש: לרוקן את התיק כל יום ולשמור את הדברים השימושיים בו במקום שקבעתם עבורם מראש.

"סוד הקסם היפני – איך להיפטר מהבלגן בבית לתמיד – ולהיות מאושרים יותר" מאת מארי קונדו. הוצאת אחוזת בית, תרגום: אורית בן זאב. 198 עמ'