בלי מייקאפ: גיבורת הגיטרה של תל אביב יוצאת אל העולם

תמר אפק (צילום: רותם לבל)
תמר אפק (צילום: רותם לבל)

תמר אפק הייתה סנסציה מקומית, הלכה לעבוד קשה ועכשיו יש לה אלבום בינלאומי חדש בלייבל נחשב מאוד, אבל היא רוצה לדבר דווקא על עולם סאונד גברי ועל תוחם השפתיים של הקרדשיאנס \\ טור אישי

28 בינואר 2021

אלבומה החדש של תמר אפק "All Bets Are Off" יוצא מחר לאור בישראל ובעולם, לאחר החתמתה בלייבל הנחשב Kill Rock Stars ולאחר שחרשה פסטיבלים והופעות ברחבי ארה"ב ואירופה בתנופה שנקטעה על ידי מגפת הקורונה.

האלבום כולו הוקלט באולפני Daptone (של שרון ג'ונס ז"ל) ומוקסס על ידי דניאל שלט האגדי. ביקשנו ממנה לכתוב לנו על היצירה, אבל היא רצתה לכתוב על משהו אחר:

על פלאגינים ומוצרי קוסמטיקה \ תמר אפק

השבוע נתקלתי בידיעה שמכללת BPM מעניקה מלגות לנשים כדי למשוך סטודנטיות. הופתעתי. תהיתי ביני לביני מדוע יש צורך במלגה (אפילו כשמדובר בסכום זעיר ביותר) כדי למשוך בנות לתחום כל כך עשיר של סאונד והפקה. נשאלת השאלה: מדוע יש נתק בין המעורבות הנשית הבולטת בתעשיית המוזיקה לבין הנוכחות הדלה יחסית של הייצוג הנשי בתחום של ההפקה המוזיקלית וטכנאות סאונד?

בדיקה חטופה בגוגל של כמות הנשים העובדות באולפני הקלטות בארץ, העלתה שדווקא במגזר החרדי ניתן למצוא ייצוג נשי בולט יותר (בהשוואה ל"מגזר החילוני" בתל אביב), על רקע הצורך של יוצרות ואמניות חרדיות להסתייע בנשים כדי להפיק את היצירות שלהן ולשמור על מקסימום של תקינות דתית. לכן יש להניח שיש יותר ביקוש למפיקות מוזיקליות בתחום ההפקה המוזיקלית על תחומיה השונים (עיבוד, הקלטה, עריכה, מיקס, מאסטרינג) בבני ברק ולא בתל אביב.

מול ההצלחה העסקית של נשים צעירות, בארץ ובעולם, המשתמשות במדיה החברתית כדי לקדם מוצרי קוסמטיים למשל (באופן שגובל לפעמים בגאונות עסקית), בולט היעדר נוכחותן בכל מה שקשור לעיסוק בהיבטים טכנולוגיים שקשורים לתעשיית המוזיקה. מדובר בתופעה משונה, כי אני לא רואה הבדל רב בין מה שיש לאימפריה של הקרדשיאנס להציע בתחום של תעשיית היופי, לבין מה שיש לאימפריית WAVES להציע בתחום של תעשיית היופי הווקאלי למשל. האפקט של תוחם שפתיים כהה על שפתון בהיר יותר, דומה לדעתי לאפקט של Neve 1073  על ה-Vocals. רוב הסיכויים שבשני המקרים זה יעבוד לא רע. 

דווקא על רקע המעורבות הגברית בתעשיית היופי והאופנה, מתבקשת מעורבת נשית מקבילה בכל המרכיבים הטכנולוגיים של ההפקה המוסיקלית, שהרי מה ההבדל בין פודרה לפלאג אין? קים קרדשיאן מעורבת בשלבי היצור של מוצרי הקוסמטיקה שלה, משלב הטקסטורה, המרקם והגוון ועד שלב הקונטור הסופי. למרות הדמיון המדהים בין טרנד הקונטור שהובל על ידי הקרדשיאנס לבין הטכנולוגיה של עיצוב הסאונד, קשה להעלות על הדעת שנראה בקרוב את הקרדשיאנס של עולם הסאונד. 

מי רוצה להיות הקרדשיאנס של עולם הסאונד? תמר אפק על עטיפת האלבום החדש
מי רוצה להיות הקרדשיאנס של עולם הסאונד? תמר אפק על עטיפת האלבום החדש

ההרהורים שלי בנושא התחזקו בשתי הזדמנויות בולטות. האחת, כשהייתי בניו יורק והקלטתי באולפני Daptone Records, ולאחר מכן בסשן מיקסים עם Daniel Schlett באולפני Strange Weather  בווילאמסבורג. התחושה הייתה כמו להיכנס לפארק שעשועים, כשהאטרקציה המרכזית היא קונסולה של API Legacy AXS, שמוקפת בציוד וינטג' אנלוגי שכולל עשרות קומפרסורים, איקיוז, פרה אמפים, דיליים וכו'. השימוש במימדים השונים של המיקס, כמו למשל דינמיקה של תדרים וניהול עוצמות, איפשר לי להיכנס לעורו של מנצח/ת בתזמורת שמעניק פרשנות ליצירה מוזיקלית. 

ההזדמנות השנייה היתה במעורבות שלי בהפקת הקליפ "Russian Winter" שביים אמיר בוקסבאום וצילם גיא נחום. נכנסתי לעולם רב חושי, המאפשר יצירת זיקה בין העיצוב של הסאונד לבין התרגום הוויזואלי שלו. מצאתי דמיון בין המעבר של המוזיקה לתוכנת האבלטון, לבין המעבר של האנימציה לתוכנת האפטר. אגב, גם עולם האפטריסטים משווע לנוכחות נשית רבה יותר. 

משום מה העיסוק בתחומים הטכנולוגים של ההפקה המוזיקלית הפך לנושא מגדרי, כשבעצם כאשר משווים בין עסקי מוצרי עיצוב קוסמטיקה מצד אחד (שבהם הייצוג הנשי הוא בולט יותר) לבין עסקי מוצרי עיצוב סאונד (פלאגינים, מיקרופונים וכו'), בהם המעורבות הנשית דלה יותר, ניתן להגיע למסקנה שאין בעצם הבדל מהותי.

גם השאלות "הפילוסופיות" שמעסיקות את עולם היופי מעסיקות את עולם המוזיקה: האם השפתיים הבשרניות של אלין כהן וקיילי ג'נר שהפכו לסמל המסחרי שלהן, יפות יותר מהשפתיים המקוריות שלהן? ולחילופין, האם גיטרה שהוקלטה עם SM-57 זקוקה לפלאגין שינפח אותה? האם יש כזה הבדל בין טאצ' אפ אחרון באיפור ל-SSL  על המאסטר?

להאזנה ורכישת האלבום "All Bets Are Off" בכל הפלטפורמות כדאי לכם מאוד להקליק כאן