תקציב העירייה צפוי לעמוד ב-2020 על 7 מיליארד ש"ח; מה מתוכנן?

בין היתר מתחייבת העירייה לבנות 5,000 דירות בנות השגה, לטפל במצב בדרום העיר, להוסיף שטחי ציבור בפלורנטין ולבנות שלושה בתי ספר חדשים

מסרונים נגד עיקולים. עיריית תל אביב-יפו (צילום: Shutterstock)
מסרונים נגד עיקולים. עיריית תל אביב-יפו (צילום: Shutterstock)

תקציב עיריית תל אביב-יפו לשנת 2020 יעמוד על 7.03 מיליארד שקלים. מועצת העירייה אישרה אמש (שני) את הצעת התקציב, אשר גבוהה בכ-13% מתקציב 2019. הצעת התקציב הרגיל עומדת על 5.49 מיליארד שקלים, ותקציב הפיתוח, שנגזר מתוכנית חמש שנתית להקמת מבני ציבור חדשים, עומד על 1.54 מיליארד שקלים.

27% מהסכום התקציב הרגיל הולך לחינוך, 22% לחטיבת התפעול האחראית בין היתר על איכות הסביבה, 13% לשירותים חברתיים ו-8% לקהילה.

עם זאת, למצב הפוליטי יהיו השלכות על התקציב, כך מזהיר ראש העיר רון חולדאי. "אין זו שאלה של האם יוטלו בעקבותיו גזירות כלכליות, אלא מתי ומה יהיה היקפן", הוא אומר. "אני צופה שעוד בשנת התקציב עצמה נידרש לשינויים ובדיקה עניינית איך להמשיך לספק את צרכי עירנו חרף החוסרים במשאבים ממשלתיים".

במסגרת תחום החינוך מתכננת העירייה לבנות 18 מעונות יום בשנה הקרובה, שלושה בתי ספר חדשים, 34 כתות גן לשנת הלימודים הקרובה ועוד 6 בתי ספר וכ-40 כתות גן לשנת הלימודים תשפ"ב (2021). לאחרונה עולות טענות רבות כלפי העירייה על כך שהיא מרחיבה ומצופפת גנים קיימים על חשבון שטחים פתוחים שמשמשים כחצרות. כך, באשכול הגנים ברחוב העבודה הודיע מנהל החינוך של העירייה על הכפלת השטח הבנוי. לטענת ההורים, העירייה נמנעת מלהפנות שטחים ציבוריים במרכז העיר שבבעלותה לטובת בניית גנים חדשים, ומצופפת במקום זה גנים קיימים, כדי לחסוך כסף.

הביקוש לדיור בר השגה שובר שיאים. הדמיית פרויקט גינדי (באדיבות עיריית תל אביב יפו)
הביקוש לדיור בר השגה שובר שיאים. הדמיית פרויקט גינדי (באדיבות עיריית תל אביב יפו)

העירייה מציינת שתקדם בשנה זו תוכניות לדיור בר השגה בהיקף של 5,000 דירות בפרויקט שוק עלייה, צפון מערב העיר, פרויקטים לאורך המע"ר, יד אליהו, שכונת שפירא, מיכאלאנג'לו ומבואות יפו. לאחרונה הודיעה העירייה על הקצאת 70 דירות בפרויקט שוק העלייה, שבנייתו עתידה להסתיים בתחילת 2021, בשכירות בגובה 4,000 ש"ח למורים ואנשי חינוך. פרויקט קודם – דיור בר השגה לרווקים בפרויקט גינדי TLV שבו הציעה העירייה דירות בגודל 52 מ"ר ב-4,650 ש"ח לחודש לרווקים – שבר שיאי ביקוש עם 130 מועמדים על כל דירה.

זו הפעם הראשונה שבה הצעת התקציב מתייחסת באופן רשמי לתוכנית העירייה להוריד את הרכב הפרטי לתחתית הפירמידה התחבורתית. העירייה מתכננת להרחיב את רשת שבילי האופניים ואת רציפותם, אולם אינה מפרטת על כך. בעבר הודיעה העירייה כי במסגרת התוכנית תרושת העיר בשבילי אופניים באורך כולל של 110 ק"מ.

האם נראה סוף סוף עוד שבילי אופניים נורמליים? שביל האופניים בטיילת (צילום: Shutterstock)
האם נראה סוף סוף עוד שבילי אופניים נורמליים? שביל האופניים בטיילת (צילום: Shutterstock)

עוד מצוין במסגרת הצעת התקציב: "צמצום זמן המתנה בצמתים עבור הולכי רגל, פיתוח מקטעי רחובות כרחובות להולכי רגל בלבד (כדוגמת מדרחוב לוינסקי), פינוי המדרכות מכלי רכב; תחבורה ציבורית – הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפה, מתן מענה לנסיעה וחניה במקטעים בין הנת"צים, תכנית לשיפור תשתית סביבת התחנה בתחנות ראשיות; אתגר הקמת הרכבת הקלה – ליווי העבודות על הקו האדום וקידום התכנון לקווים הירוק והסגול; רכב פרטי – גיבוש מדיניות חניה עירונית, הקמת מרכזי תחבורה רובעית (מת"ר רדינג); המשך הסדרת כלים שיתופיים זעירים; קידום הערכות עירונית ורגולציה לכניסת רכבים חשמליים ואוטונומיים".

לגבי יפו, מציינת העירייה כי תקים סיירת שכונתית להגברת הביטחון האישי באזור, ותמשיך לפתח תוכניות לקידום נוער בסיכון.

ומה לגבי המצב בדרום העיר, נושא שעלה לכותרות שוב בתקופה האחרונה? בשלב הזה נכתב בהודעת העירייה על "גיבוש ויישום מדיניות רב מגזרית להתמודדות עם תופעת דרות הרחוב והשלכותיה". דבר זה עולה בקנה אחד עם הבטחות העירייה לתושבי דרום העיר לטיפול במצב החמור בשכונות, אולם עדיין לא ברור מה אכן ייעשה.

הבטחות נוספות בתקציב העירייה שיהיה מעניין לבדוק את יישומן בשטח: פיתוח והסדרה של שוק הכרמל, שיפוץ ההאנגרים בנמל יפו, פרויקט קירוי איילון, תוספת שטחי ציבור בפלורנטין, תחנה מרכזית, שפירא ושדרוג רמת הניקיון באזורים אלה, וקידום תכנית עירונית להסתגלות והתמודדות עם שינויי האקלים.