פיג'עתי ג'יחרי! "עגילה בשכונה" באה לאתגר את חללי האמנות המסורתיים

חלל המעבדה שנחנך לאחרונה בדרום העיר מאתגר את חלל הווייט קיוב המסורתי. "מי היא הגברת?" היא דוגמה מצוינת לאופן שבו המקום פותח את האמנות לתחומים אחרים כמו תיאטרון

ניב מליחי, "עגילה בשכונה" (צילום: יוגב עמרני)
ניב מליחי, "עגילה בשכונה" (צילום: יוגב עמרני)
23 בינואר 2019

שלל יוזמות אמנות אלטרנטיביות צצות באחרונה ומנסות לאתגר את חלל הווייט קיוב המסורתי ואת דרכי התצוגה המקובלים. אחת מהן היא המעבדה שנחנכה לאחרונה בדרום העיר. המקום אמנם נתמך על ידי רשת המלונות ישרוטל – חיבור נדיר למדי בנוף האמנות המקומית המתנכר לכל קישור מסחרי – אבל הוא דווקא מתרחק ממסחריות מתוך שאיפה לתפקד בתור חלל ניסיוני שמוקדש לתהליך היצירה ולא בהכרח לתוצר הסופי.

"במשך עשר עשר שנים אני עוסק באוצרות קונבנציונלית, והניסיוניוּת חסרה בארץ", מעיד שרון תובל, אוצר ומנהל המעבדה. "אין מקומות שמציגים אמנות לשם העשייה. התערוכות הן בדרך כלל לשם מכירה או הצגה, ויש התעלמות מהניסוי ומהתהליך האמנותי שהוא הכי חשוב. מעניין אותי להציג את התהליכים האלו, להפוך אותם לשקופים".

ניב מליחי, "עגילה בשכונה". אנחנו מאוהבים (צילום: שחר אפק)
ניב מליחי, "עגילה בשכונה". אנחנו מאוהבים (צילום: שחר אפק)

עוד כתבות מעניינות:
קייט בלאנשט היא קבצן, אלמנה, פאנקיסטית שיכורה
האמנית הטרנסית שנפרדת מפוליטיקת הזהויות הטרחנית
האם עולם האמנות סוף סוף יקבל את הטופ מודל שערקה אליו?

המעבדה הוא חלל שמציג תערוכות מתחלפות לכמה ימים ("מהלכים", כמו שמכנה אותן תובל) של אמנים ויוצרים, לאו דווקא מתחום האמנות הפלסטית. בשאר הזמן מתארחים בו אמנים לתוכנית רזידנסי של חודש ליצור עבודה חדשה.

בחמישי הבא (31.1) תיפתח התערוכה השנייה במקום לשחקן ניב מליחי, יוצר סדרת הרשת "עגילה בשכונה". "עגילה היא אישה אורבנית, צעירה, פשוטה, בין הפרחה של עופרה חזה לבין דמותה האקסצנטרית של דנה אינטרנשיונל", מסביר תובל, "היא מחוברת למסורת ולתרבות התימנית ומתעדת את אחרוני הדור שהגיעו מתימן והתמקמו בשכונת ילדותה, שיכון עלייה בכפר סבא. עגילה בוחנת את מעמדה כגבר גיי, כדראג קווין ואף כניסיון התחלתי של טרנסית בסביבה שאמורה לכאורה להיות מסורתית ולא מקבלת".

בתערוכה יוצגו שניים מתוך 11 פרקי הסדרה, תיעוד ריאיון עם מליחי, סדרת צילומים ומיצב שמורכב מאובייקטים שמשתתפי הסדרה מסרו לו. "המהלך הזה חשוב בעיניי כי הוא פותח את האמנות לתחומים אחרים כמו תיאטרון. אני מאמין שיש מקום גם לאמנים כאלו באמנות", אומר תובל.

← ניב מליחי: "מי היא הגברת?", המעבדה לאמנות, הרצל 119 תל אביב, פתיחה: חמישי (31.1)