"דברים טובים" מסמנת איקס על לואי סי.קיי וממשיכה לעונה מצוינת

העונה החדשה של "דברים טובים" היא הראשונה שנעשתה ללא שיתוף פעולה עם לואי סי.קיי. כל מי ששאל כמה רחוק ולאן תלך פמלה אדלון כדי להתרחק ממנו יזכה לתשובות כבר בשלוש הדקות הראשונות שלה

"דברים טובים" (מתוך העונה השלישית)
"דברים טובים" (מתוך העונה השלישית)
27 בפברואר 2019

פמלה אדלון לא מבזבזת זמן. הדבר שהיה צריך לקרות קורה משהו כמו שלוש דקות לתוך הפרק שפותח את העונה החדשה של הסדרה שלה, "דברים טובים" ("Better Things"): אדלון מלווה את בתה הבכורה לקולג'. הן מסתובבות בשיקגו, מבלות, צוחקות, עושות שטויות, ואז, באמצע המונטאז' הזה יש עקיצה אחת, מהירה, מצמצתם־פספסתם: אדלון מניפה אצבע משולשת לגרפיטי על קיר שכתוב בו "Daddy Loves You". אי אפשר לראות את זה שלא כרמיזה ל"I Love You, Daddy", הסרט הראשון באורך מלא שלואי סי.קיי כתב, ביים וכיכב בו, ושהספיק לקבל כמה הקרנות פסטיבלים לפני הפרשה שהתפוצצה סביבו ב־2017 ושבאמת שאין צורך לסכם שוב.

כדי להבין את משמעות המחווה הזאת לעומקה, צריך לצלול להיסטוריה של הסדרה, ששתי העונות הראשונות שלה שודרו בארץ ב־yes (השלישית תגיע ב־13.3). מדובר בנציגה נאמנה לז'אנר הטרגי־קומדיה האישית על גבול האוטוביוגרפית שהתפתח בשנים האחרונות, בעיקר בערוצי היוקרה האמריקאיים (HBO, FX ובמידה מסוימת גם בשירותי הסטרימינג), מסוג הסדרות שארוזות בפרק של פחות מחצי שעה עם קצב של קומדיה אבל צילום של דרמה. בין שאתם אוהבים את הז'אנר ובין שלא, לואי סי.קיי והסדרה שלו, "לואי", שרצה במשך חמש עונות מעולות, הם אלו שביססו אותו, לפחות בצורתו העכשווית.

"דברים טובים" (מתוך העונה הראשונה)
"דברים טובים" (מתוך העונה הראשונה)

עוד כתבות מעניינות:
קשת תבצע שינויים ב"2025" ותבחן את עתידה
כותב "סיינפלד" מציג: עוד תכנית על כלום
10 שאלות שיעזרו לכם להחליט מה לראות בנטפליקס

הקשר הגנטי הזה לסי.קיי הוא דבר אחד כשמדובר בסדרות אישיות על סטנדאפיסטים עם פגמים קלים באופיים – ז'אנר שאחרי ההצלחה של "לואי" פתאום כל חברות הכבלים רצו לעסוק בו פתאום – כמו "קראשינג" ("נופל וקם") ו"מרון" (מארק מרון אף אמר שהוא קרא לסדרה שלו "מרון" כי זה היה טוב יותר מהאפשרות השנייה – "לא לואי"). אבל כשמדובר ב"דברים טובים", הקשר הגנטי הזה הדוק הרבה יותר, היות שסי.קיי היה יוצר שותף שלה בשתי העונות הקודמות, ואדלון, היוצרת והשחקנית הראשית, הייתה מוכרת עד אז בעיקר בתור "פמלה" – לפעמים בערך חברה, לפעמים סתם כוח טבע מבולבל בעונות הראשונות של "לואי" (היא גם שיחקה את אשתו ב"לאקי לואי", הסיטקום הכושל שסי.קיי יצר עבור HBO ב־2006).

במסגרת התפוצצות השערוריה סביב סי.קיי, היה נראה שגם אדלון נפגעה בעקיפין: כל שיתוף פעולה בין סי.קיי ל־FX בוטל מיד, אדלון ניתקה קשר מקצועי לא רק עם סי.קיי, אלא גם עם המנהל שלו, דייב בקי (שהואשם בכך שהשתיק את הפרשה במשך תקופה ארוכה) והיה נראה שגם "דברים טובים" בסכנה. אבל FX אישרו את פיתוח העונה השלישית גם בלי נותן החסות המפורסם שלה. כך שהשאלה המרכזית שליוותה את הציפיה לעונה הזאת הייתה – איך תיראה "דברים טובים" בלי לואי סי.קיי? כמה רחוק ולאן היא תלך בשביל להתרחק ממנו?

ובכן, התשובה היא לא רחוק מדי אבל בדיוק רחוק מספיק. מי שהיה חושב שהסגנון האינטימי והתזזיתי של "דברים טובים" – שמזוהה עם הגישה התסריטאית של סי.קיי – ייעלם יחד איתו, טעה. כפי שניכר ממונטאז' הפתיחה והאצבע המשולשת, מי שחשב ש"דברים טובים" תנסה לשנות את הסגנון הוויזואלי שלה בשביל לצמצם את הזיהוי איתו, טעה אפילו יותר. מונטז' של תמונות הסטילס הוא הכי סי.קיי שיש, והעקיצה של אדלון מתייחסת דווקא לסרט של סי.קיי שיצא כמה ימים אחרי שהתפרסמה הכתבה ב"ניו יורק טיימס" אשר הורידה כאפה מצלצלת לקריירה של סי.קיי. הסרט נגנז באופן כמעט מיידי (תרמה לכך כמובן גם העובדה שהסרט עסק בדמות של במאי מבוגר שמנהל מערכת יחסים עם קטינה – סטייל וודי אלן ב"מנהטן". סי.קיי גילם את אביה של הנערה). ככה. פאק יו קטן ופשוט, בירכתי הפרק, אצבע משולשת מכל הלב אבל גם קצת בדיחה.

זהו פתרון מושלם עבור אדלון. בריאיון שנתנה ל"ניו יורקר" לקראת עליית העונה השלישית היא הביעה כעס עמוק על סי.קיי, אבל גם אי נוחות מסוים ביחס לשיימינג שהוא עבר ("עוד דוגמה לקיצוניות של זמננו", אמרה), ובעיקר רצון להמשיך לעבוד ולהתעסק בעבודה שלה ולא במעשים של הפרטנר המקצועי שלה לשעבר. זהו פתרון אלגנטי הרבה יותר מזה שהקומיקאית טיג נוטארו, עוד מישהי שסי.קיי קידם רבות מקצועית, פנתה אליו בעונה השנייה של הסדרה שלה, "One Mississippi" (גם שם סי.קיי היה מפיק ושותף ליצירה וגם היא משתייכת באופן מובהקת לז'אנר הטרגי־קומי הזה, רק עם מינון טרגי קצת יותר וקומי קצת פחות מאחיותיה): שם פרק שלם הוקדש למפיק שמאונן מול דמות נשית מובילה בסדרה. אדלון, לעומת זאת, בפריים אחד בודד, מסמנת "וי" על הצורך להתעסק בהיסטוריית הצוות של התוכנית שלה ואחר כך ממשיכה בראש מורם לפרק שלישי קולח, מוזר וכיפי של העונה השלישית בלי ליפול למוסרנות או לעיסוק מוגזם במטא של התוכנית. הסדרה שלה מעולם לא הייתה פוליטית או חברתית, רק אישית אישית אישית, וכזאת היא גם מתכוונת להמשיך להיות.

←  "דברים טובים", yes EDGE, ימי רביעי (החל מ־13.3) ב־22:45 וב־yes VOD

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out,"מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד