10 הסדרות הכי טובות של 2017

בין אינפלציית ההפקות של נטפליקס והבינג' שהרג את הטלוויזיה כפי שהכרנו אותה, אלה 10 הסדרות הכי טובות שעברו על המסך שלנו ב-2017

סיפורה של שפחה (צילום מסך)
סיפורה של שפחה (צילום מסך)
26 בדצמבר 2017

2017 היא השנה שהכריעה סופית את הסנובים. כמו מכת מחץ במאבק שנמשך כבר כמה שנים, הפכה הטלוויזיה השנה כל כך מדוברת, אמנותית ויומרנית, לטוב ולרע, שגם גדולי המכחישים כבר הפנימו סופית שמדובר באמנות הכי רלוונטית ומושכת שיש היום. כל מי שאנחנו מכירים התמכר השנה לפחות לסדרה אחת (אם לא ל-20) ולא סתם את הפה לגבי זה במשך חודשים. בעולם שיש בו יותר מדי סדרות ופחות מדי זמן – רשימת הסיכום הזאת היא ניסיון להוציא את הזהב מהקש. אלה לא בהכרח הסדרות הטובות ביותר מבחינה אמנותית או האהובות ביותר עלינו, אלא ניסיון לנסח את הקונצנזוס בצורה המדויקת והטובה ביותר – הסדרות הכי מדוברות שגם היו מעניינות, חדשניות, ייחודיות ובלתי נשכחות.

 10 | הנותרים

2017 בטלוויזיה תיזכר גם עם סיומה של הסדרה מפצלת הצופים הזו, שעוררה תגובות דרמטיות משני הכיוונים. היו מי שסיכמו אותה כקשקוש יומרני – אחרים כיצירת מופת חד פעמית וכאחת הסדרות הגדולות של התקופה. הקבוצה השנייה יצאה מרוצה מאוד מעונת הסיום של הסדרה, שהתחילה כפנטזיה אבל לא הידרדרה למחוזות ש"אבודים" איבדה בהם את הקשר למציאות. היא נפרדה מצופיה בצורה שהכי מתאימה לה – ברגישות ובאנושיות עצומה.

9 | בנות

בסיום עונתה האחרונה, הסדרה של לנה דנהאם נותרה ללא יורשת שתעורר עניין ותשומת לב כמוה. זה רק מוכיח כמה חריג המעמד שלו זכתה – מעין חלון ראווה לתקופה, מהסוג שכבר ראינו בסדרות כמו "גוסיפ גירל", רק מושרשת יותר בעולם האמיתי. מפלצת הבאזז עזבה אותנו עקב עונה פגומה עם רגעים מעולים ובפרק אחד שעורר יותר דיונים מכל הסדרות ברשימה הזאת יחד. לנה, היית אחלה, אבל לא נשכח ולא נסלח איך העלמת לנו את שוש כמעט חצי עונה.

8 | סמוך על סול

היא אולי התחילה כספין אוף ל"שובר שורות", אך היום כבר ברור שיש לה איכויות משל עצמה, כאלה שמושכות אליה אפילו צופים שכלל לא ראו את הסדרה ההיא. זו דוגמה מושלמת לטלוויזיה שמתחילה הכי חזק שלה ובהמשך מגבירה – עונתה השלישית לא רק טובה כמו קודמותיה, אלא אפילו טובה מהן, כשהיא משתחררת סוף סוף מחבלי הלידה ורצה בהתרגשות הלאה.

"סמוך על סול"
"סמוך על סול"

7 | הכתר

עם כל הכבוד לחתונה של הארי, העולם מאוהב השנה דווקא בסבתא שלו, או בעצם בקלייר פוי שגילמה אותה בשתי עונותיה של "הכתר" מבית נטפליקס, שהשנייה שבהן עלתה לשידור החודש. הבריטית התורנית הזאת אולי מרגישה כמו יורשת ל"דאונטון אבי" זצ"ל, אבל היא הרבה יותר רחבת יריעה ועדינה ממנה, גם אם לפעמים היא מרגישה קצת כמו אופרת סבון או להבדיל – כמו שיעור היסטוריה יקר ויוקרתי.

6 | מיינדהאנטר

אנו חיים בעידן של יותר מדי טלוויזיה, ונטפליקס הוא נער הפוסטר של התופעה – עם שצף בלתי פוסק של "סדרות חובה" מסקרנות ומדוברות ולצדן הרבה פילרים. "מיינדהאנטר" היא מאותן הסדרות שדרשו מאיתנו לעמוד דום ולרוץ לצפות בה בבינג' מהיר, אחרת לא נבין ממה כולם מתעלפים. הסדרה, בהפקת דיוויד פינצ'ר, היא המוצר המושלם לצופה חובב הטרו-קריים, אבל גם למי שמעדיפים את סדרת הפשע שלהם נטולת יומרה דוקומנטרית וקצת תיאטרלית.

"מיינדהאנטר"
"מיינדהאנטר"

5 | דברים טובים

הקומדיה שיצרה פמלה אדלון עם לואי סי.קיי לא עוררה הרבה באזז כשעלתה, אבל בעונתה השנייה העולם כבר התחיל להפנים כמה רגישה, מיוחדת ונחוצה היא. סם פוקס, היא אדלון, היא אחת האימהות והנשים הכי מעניינות בטלוויזיה היום, ואפשר רק לקוות שנפילתו של סי.קיי לא תמנע מאיתנו לפגוש אותה שוב בעתיד.

4 | בוג'אק הורסמן

העונה הרביעית של סדרת האנימציה למבוגרים שמרה על הרמה הגבוהה שהכתיבו קודמותיה, ואף שרוב הזמן היא הרגישה עצובה יותר מקודמותיה, היא הסתיימה באופן אופטימי בלתי שגרתי. אלה עדיין כמה מהדמויות הכי טובות בטלוויזיה של היום והסדרה עדיין מתעללת בהן בלי הרף. זו סדרה אמיצה מאוד שיודעת בדיוק איך לטפל בנושאים כואבים ובלתי מדוברים. השנה היא אפילו ניבאה את טרנד הליצנים המפחידים.

3 | טווין פיקס

הסדרה המוזרה הכי טובה של תחילת הניינטיז חזרה למסך ולא חיכתה אפילו שנייה כדי להתחיל לשחק עם הגבולות. בצעד מבריק, דיוויד לינץ' ומארק פרוסט לא דבקו בסגנון והעלילות של העונות הקודמות, אבל נשארו באותה הרוח. אם טווין פיקס המקורית הייתה אופרת סבון על אסיד – איפשהו בין פרודיה, אבולוציה ומקפצה ביחסה אל הז'אנר – עונת השיבה עושה אותו הדבר לדרמה האיכותית של שנות האלפיים. היא משונה להחריד, בלתי נסבלת לרגעים, חכמה וגם מטופשת, מלאת חיים ואין שום דבר דומה לה.

2 | שקרים קטנים גדולים

זו הייתה שנה של נשים כתובות היטב ושל סדרות על פי ספרים. המיני סדרה מבית HBO הייתה מאלו שהכתיבו את הטון והיא איחדה צופים ממגדרים, גילים ורקעים שונים סביב סיפור אחד, מותח ומושך. סיפור מעניין זה חשוב, אבל הסדרה חבה הרבה מהצלחתה לקאסט העילאי – ריס ווית'רספון, ניקול קידמן, שיילין וודלי, זואי קרביץ, לורה דארן, אלכסנדר סקרסגרד, אדם סקוט ועוד שחקניות ושחקנים מעולים שיצאו בסדרה מאזורי הנוחות שלהם.

1 | סיפורה של שפחה

הסדרה המדוברת ביותר של 2017 לא זכתה בתואר רק בשל הנסיבות. היא מרתקת, מצולמת ומעוצבת לעילא, מורטת עצבים וטריגרית בטירוף, ממכרת ויש לה דמות ראשית שאי אפשר להסיר ממנה את העיניים – ושחקנית ראשית שקשה להפסיק להתפעל ממנה. מעבר להישגים המקצועיים היו בה גם ייחוד ואופי ספציפי שהפכו אותה לאיקונית בן לילה והבטיחו שתישאר מדוברת עוד שנים קדימה.