"סקס והעיר הגדולה" עדיין עובדת, אלה הביקורות נגדה שאינן רלוונטיות

מנותקת, פריבילגית, שוביניסטית, תמימה – "סקס והעיר הגדולה" חוגגת 20 וזה הזמן להפסיק לבוא אליה בטענות. נכון, היום לא היו משדרים דבר כזה, אבל זה דווקא אומר עליה רק טוב

"סקס והעיר הגדולה"
"סקס והעיר הגדולה"
6 ביוני 2018

ניתוחים של סדרות נוסטלגיות מתחלקים באופן גס לשני סוגים: “היא הקדימה את זמנה" ו"היום אין מצב שהיו משדרים את זה". זאת לא באמת אמירה על התוכן אלא על ההשפעה. הסוג הראשון ייכתב על סדרות מוערכות שאולי השאירו חותם כלשהו אבל לא הפכו ללהיט, והשני יאפיין, כמעט בהכרח, כל סדרה ששינתה את הטלוויזיה וזכתה למקום של כבוד בפנתיאון. יצירות משפיעות מתיישנות. ברגע ששינית משהו, אפילו קטן מאוד, מגיע השלב הבא בתהליך. זה קצת כמו לבוא בטענות למדרגה שהיא לא גבוהה כמו החברות שלה.

אחרי כמה שנים שבהן “סקס והעיר הגדולה" תחזקה מעמד של סדרה חשובה, פמיניסטית ופורצת דרך, הגיע הבקלאש שאמר ההפך הגמור. שני סרטי הקולנוע המושמצים ואחריהם עלייתה של “בנות", עוד סדרה על ארבע נשים בניו יורק, חתמו את העניין סופית. קארי וחברותיה תויגו כמנותקות, פריבילגיות ולא ריאליסטיות משל היו חברות כנסת ממפלגת שמאל.

"סקס והעיר הגדולה"
"סקס והעיר הגדולה"

עוד כתבות מעניינות:
20 שנה ל"סקס והעיר הגדולה": איך הדמויות נראות היום?
רגעי האופנה הבלתי נשכחים מ"סקס והעיר הגדולה"
ההייפ מטעה מאד: אלה המגמות המסתמנות בטלוויזיה

ניתוחים מאוחרים של סדרות זה כיף כי נורא קל להרוויח נקודות מוסריות על חשבונן. הרי “סקס והעיר" אולי פורצת דרך אבל גם תוצר של תקופתה, שהייתה – תזכורת – לפני 20 שנה. היא לא אמורה לעמוד בסטנדרטים של היום. כשכתבת של “Elle" התיישבה לצפות בפרק הראשון של הסדרה 20 שנה אחרי שידורו, היא צחקקה בזלזול כשקארי הכריזה “ברוכים הבאים לעידן של אי תמימות" ואמרה: “'נראה בקשר לזה', אני מכריזה מהספה שלי ב־2018 – שנה שבה הנשיא הודה בנונשלנטיות ששילם לכוכבת פורנו כדי שלא תחשוף את הלא רומן שלהם; וכולם ב'ווסטוורלד' עירומים ויורים זה בזה כל הזמן".

אם בכל זאת נשאל את עצמנו מה היה נראה אחרת היום, התשובה המתבקשת היא שדמות אחת הייתה מחליפה צבע או נטייה מינית. שרלוט בטח הייתה הופכת להיספנית או לסינית, משמרת את מעמדה כחברה השמרנית אבל מוסיפה לזה רקע משפחתי דתי כלשהו. סמנתה הייתה מאמצת ודאי את הפנסקסואליות. קארי הייתה עוברת מייקאובר היסטרי שכולל השלכה לפח של אובססיית נעלי היוקרה ומשודרגת לתפקיד עורכת מגזין יוקרתי או כתבת אופנה רמת דרג, לא רק מטעמים פמיניסטיים אלא גם מטעמים פרקטיים – היא צריכה לשלם איכשהו על הדירה המרווחת. סביר אפילו יותר ש"סקס והעיר" הייתה מפסיקה לשקר שהיא מציגה חלום אמריקאי מושג וסביר, ונותנת לדמויות כסף מהבית ופוזיציה יוקרתית בעסק משפחתי כלשהו. מעין “גוסיפ גירל" בלי התככים, על קארי עם עמוד שוקק באינסטגרם במקום טור בעיתון.

"סקס והעיר הגדולה"
"סקס והעיר הגדולה"

"סקס והעיר" הגיעה לחיינו בתקופה שבה השם “ניו יורק" עורר בנו קונוטציות מאוד מסוימות, לא מעט בזכות הטלוויזיה. בשנות ה־90 זו הייתה עיר טלוויזיונית של אנשים מעניינים, מצליחים ובני מזל שחיים בנוחות יחסית ושפע שהיום נראה דמיוני. במטרופולין האמיתי חיו מאז ומעולם אנשים שנאבקים בקושי רב כדי לסגור את החודש, אבל בטלוויזיה מלצרית יכולה להפוך לבכירה בחברת אופנה בלי שום הכשרה מקצועית של ממש, סטוצים רעים הם בסיס לטור שבועי קטנטן שיממן את המחיה שלך ואפילו לקוזמו קריימר יש דירה.

הנפילה של מגדלי התאומים שינתה הכל, אבל זה לקח קצת זמן. “סקס והעיר" כבר הייתה בעונתה הרביעית והתייחסה לנושא בעיקר בהעלמה אלגנטית של המגדלים מהפתיח. זו לא הייתה סדרה שמסוגלת באמת להתמודד עם הסוגיה הזאת, אבל היא ממש לא הייתה היחידה (זוכרים את פרק ה־9/11 של “חברים"? בדיוק). זה היה זמן של טלוויזיה אסקפיסטית, חמודה ותמימה במידה, גם כשהיא עוסקת בוויברטורים ובאורגיות.

השינוי שהתחיל אחרי 9/11 הושלם במשבר הכלכלי של סוף העשור הראשון של שנות ה־2000, ובמקום דירות יחיד התחלנו לראות יותר דמויות שגרות עם שותפים (“מרוששות", “בטי", “הביץ' מדירה 23", “קימי שמידט") ופלטת צבעים עדכנית יותר. גם דמויות של להט"בים – בליינדספוט שאפילו יוצרי “סקס והעיר" הודו שהיה להם – הפכו מורכבות, מעניינות וחשובות יותר לעלילה, הרבה יותר מדמות המשנה החמודה אך מוזנחת סטנפורד. גם הטענה המוזרה של שרלוט שבגלל גברים ביסקסואלים אין רווקים טובים בניו יורק נשמעת היום משונה.

דווקא בכל הנוגע לפמיניזם קשה לבוא לסדרה הזאת בטענות. היא שיחקה בחוקים אחרים, אבל גם שברה לא מעט מהם בדרך. היא אמנם עסקה בארבע נשים עשירות, לבנות וסטרייטיות עם חיים נוחים, אבל היא עדיין עסקה בארבע נשים – רווקות. מצליחות. חברות. הן לא מתחמנות זו את זו, לא רבות על הגברים, ובאופן כללי לא מנהלות את החיים שלהן סביב גברים. הסדרה אמנם הייתה קומדיה רומנטית, אבל זה לא רק מותר, זה מה שמשאיר אותה כיפית לצפייה גם אחרי שני עשורים.

"סקס והעיר הגדולה" (צילום: AP/האחים וורנר/קרייג בלנקנהורן)
"סקס והעיר הגדולה" (צילום: AP/האחים וורנר/קרייג בלנקנהורן)

“סקס והעיר" היא לא סדרה על החיים עצמם. היא סדרה על אהבה, על סקס ועל הצורך בחברות שאפשר לדבר איתן על כל זה. זה לא נושא נחות רק מפני שהמון סדרות וסרטים שוביניסטיים עסקו בו גם כן, וכשזה מגיע בצורה שהיא בסך הכל סקס פוזיטיב וחיובית באופן כללי זה אפילו יותר נחמד. אבל בחייאת, למה לבחור בביג? חבל.

6 העונות של "סקס והעיר הגדולה" זמינות לצפייה בסלקום טיוי

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד