שוב משבר אירוויזיון? המשטרה דורשת מהתאגיד והעירייה 10 מיליון שקלים נוספים

הדרישה החדשה נוגעת לאירועים שיתקיימו בתל אביב בתקופת האירוויזיון במאי, ובתאגיד טוענים כי משרד ראש הממשלה הבטיח שיממן אותה. ל־Time Out נודע כי גם העירייה לא מתכוונת לממן את ההוצאה הנוספת

הדמיית במת האירוויזיון (באדיבות כאן)
הדמיית במת האירוויזיון (באדיבות כאן)
14 במרץ 2019

חודשיים לפני האירוויזיון בתל אביב, והבעיות ממשיכות לצוץ: במשטרת ישראל העבירו בימים האחרונים דרישה לקבל תוספת של כעשרה מיליון שקלים לטובת אבטחת אירועי האירוויזיון הנמצאים באחריות התאגיד ועיריית תל אביב. עם זאת, בתאגיד ובעירייה לא מתכוונים לממן את דרישות המשטרה מתקציבם, ומפנים את האחריות למשרד ראש הממשלה, שהבטיח, לטענת התאגיד, לממן את את אבטחת האירוע מתקציב נפרד.

הדרישה החדשה של המשטרה אינה נוגעת לאירוע האירוויזיון עצמו, אלא לאירועים הנוספים שייערכו ברחבי העיר, בהם היורווילג' – מתחם אירועים שיוקם במיוחד בפארק צ'ארלס קלור. בנוסף, אמור לשמש התקציב הנוסף לתגבור כוחות המשטרה ברחבי העיר לצורך אבטחה, הסדרת התנועה וכדומה. זאת בנוסף לאבטחה הקפדנית במתחם האירוע עצמו באקספו תל אביב, שעלותה תוקצבה על ידי התאגיד מראש בכעשרה מיליון שקלים. מערך זה יופעל על ידי חברה חיצונית שנשכרה לשם כך על ידי התאגיד.

עוד חדשות אירוויזיון:
אירוויזיון 2019 בתל אביב: כל מה שצריך לדעת
אתרי ההימורים לא סופרים את ישראל
מכירת הכרטיסים לאירוויזיון הוקפאה בשל חשד לאי סדרים

תקציב האירוויזיון, העומד על כ־135 מיליון שקלים, ממומן בחלקו הקטן מהכנסות שיגיעו מהאירוע עצמו, ובראשן מכירת כרטיסים ומרצ'נדייז. חלק הארי של התקציב יגיע מהלוואה לטווח ארוך שהעניקה המדינה לתאגיד, ותחייב אותו לקצץ בתקציב התוכן שלו בשנים הבאות כדי לכסות על עלות ההפקה. זאת מאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון סירבו לממן את ההפקה מתקציב המדינה, כפי שנהגו מרבית המדינות שאירחו את האירוויזיון בשנים האחרונות.

בתאגיד הבהירו כי אין בכוונתם לממן את הוצאות האבטחה הנוספות שדורשת המשטרה, וכי הם מצפים שמשרד ראש הממשלה ימלא אחר התחייבויותיו להקדיש לנושא תקציב נפרד. ל־Time Out נודע כי גם בעירייה מחזיקים בדעה דומה. עם זאת, בתאגיד הוסיפו כי בין הצדדים מתקיימים דיונים בנושא וכי הם מקווים שהמשבר ייפתר בקרוב. בכל מקרה, מאחר שמדובר בנושא שאינו קשור ישירות למופע עצמו, לא צפוי עיכוב משמעותי בלו"ז הפקת האירוע עד למציאת פתרון.

"אל תחפרו לתיירים": סדנה לשוטרים העירוניים לקראת האירוויזיון (צילום: שלומי יוסף)
"אל תחפרו לתיירים": סדנה לשוטרים העירוניים לקראת האירוויזיון (צילום: שלומי יוסף)

חצאי גמר האירוויזיון צפויים להיערך ב־14.5 וב־16.5, והגמר הגדול ב־18.5, כולם ישודרו בכאן 11. בתקופה זו צפויים להגיע לישראל אלפי תיירים, אף שרק חלקם הקטן יזכה לשבת במופעים עצמם – שכן רק כ־4,000 כרטיסים הוצעו למכירה לכל מופע, ובמחיר גבוה. מיעוט הכרטיסים נובע אף הוא, בין היתר, מצורכי אבטחה שצמצמו את תכולת האולם. אלפי התיירים צפויים לפקוד אירועים שונים שייערכו ברחבי העיר, בראשם, כאמור, מתחם היורווילג', אך גם אירועי לילה לבן שייערכו באותו שבוע.

מהמשטרה נמסר: "בניגוד לנטען, הסכום שנדרש נמוך משמעותית בהיקף של מיליוני שקלים. ההפקה והתאגיד ידעו זאת היטב, וזאת בדומה לאירועים בסדר גודל דומה (כמו מירוץ הג'ירו), והדרישה התקציבית הועברה כבר לפני יותר מחודש באמצעות הגורמים הרלוונטיים. למותר לציין כי באירועים בסדר גודל מעין זה קיימים היבטי אבטחה רבים ומורכבים הנקבעים בתום בחינת מכלול שיקולים אובייקטיביים, בהתאם להערכת המצב, תמונת המודיעין, אופי האירוע והיקפו, הרכב המשתתפים באירוע, תנאי הסביבה הפיזית וכיו"ב, הכל במטרה להבטיח את קיום האירועים באופן תקין ובטוח. נמשיך לפעול, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לקידום הנושא ולהשלמת ההיערכות המבצעית והפעילות הנדרשת לקראת אירועי האירוויזיון".

מכאן נמסר: "הדרישה התקציבית לאבטחת אירועי האירוויזיון מתייחסת למרחב העירוני, החל מאבטחה מחוץ לאקספו וכלה באירועים שמקיימת עיריית תל אביב ברחבי העיר. כחלק מההיערכות התקציבית לאירוויזיון הקצה התאגיד כ־10 מיליון שקלים לסידורי אבטחה במתחם האירוויזיון ובתוך האולם. לאור הבטחה שהתקבלה מראש הממשלה לאיגוד השידור האירופאי לגבי סידורי אבטחה נוספים, אנו מקיימים שיח רצוף עם המשטרה והעירייה לגבי הצרכים השונים בנושא ודיאלוג עם אגף תקציבים במשרד האוצר, למציאת מקורות למימון שלא ממקורות התאגיד".

בעיריית תל אביב סירבו להגיב.

ממשרד ראש הממשלה טרם התקבלה תגובה.